Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Olie te vroeg verversen
Olie te vroeg verversen
Je hoort nog al eens van mensen, die olie eerder verversen dan de respectievelijke 15000km.
Ze verversen dan de olie nog eens op 7500km.
Nu is mijn vraag zo: Kan dit kwaad? Heeft de olie wel de tijd gehad om zich 'in te lopen' gelijk we zeggen?
Beter of slechter voor onze t4?
Graag jullie reacties hieromtrent....
Ze verversen dan de olie nog eens op 7500km.
Nu is mijn vraag zo: Kan dit kwaad? Heeft de olie wel de tijd gehad om zich 'in te lopen' gelijk we zeggen?
Beter of slechter voor onze t4?
Graag jullie reacties hieromtrent....
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 -
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Olie te vroeg verversen
slecht voor de portomonee zonde van het geld
zit niet voor niks een filter op
mvg ronald
zit niet voor niks een filter op
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Olie te vroeg verversen
Het kan alleen kwaad voor je portomonnee!
Met een goede olie (evt longlife) vind ik 25000km ook kort genoeg.
In bergachtig gebied met een zware aanhanger rijden zal de olie sneller op z'n eind zijn.
Zelfde geldt voor korte ritten.
Egbert
Met een goede olie (evt longlife) vind ik 25000km ook kort genoeg.
In bergachtig gebied met een zware aanhanger rijden zal de olie sneller op z'n eind zijn.
Zelfde geldt voor korte ritten.
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olie te vroeg verversen
olie hoeft niet in te lopen, olie werkt en kan alleen maar slechter worden dan toen je hem er in kieperde....
of het nut heeft is een ander verhaal. Als de auto niet vaak langdurig stil staat en niet alleen korte ritjes in de stad rijdt denk ik niet dat je er winst mee boekt als je de olie halverwege de interval nog eens ververst. Anders kan de veroudering van de olie wel zorgen voor minder goede (dat is nog altijd niet slechte) eigenschappen waardoor eerder verversen wel verbetering brengt.
doorgaans is het vooral slecht voor je portemonnee zoals al gezegd werd........................
of het nut heeft is een ander verhaal. Als de auto niet vaak langdurig stil staat en niet alleen korte ritjes in de stad rijdt denk ik niet dat je er winst mee boekt als je de olie halverwege de interval nog eens ververst. Anders kan de veroudering van de olie wel zorgen voor minder goede (dat is nog altijd niet slechte) eigenschappen waardoor eerder verversen wel verbetering brengt.
doorgaans is het vooral slecht voor je portemonnee zoals al gezegd werd........................
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Olie te vroeg verversen
En wat dachten jullie van het milieu? Al die afgedankte olie verdwijnt niet zo maar in het niets.
Bovendien stond er een tijdje geleden een topic op het forum over dat olieverversen sowieso eigenlijk geldklopperij is.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Bovendien stond er een tijdje geleden een topic op het forum over dat olieverversen sowieso eigenlijk geldklopperij is.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Olie te vroeg verversen
Mein Auto fährt auch ohne Wald........zoals ze dat hier zeggenchv schreef:En wat dachten jullie van het milieu?
Charles Vos
maar die olie verdwijnt tegenwoordig echt niet zomaar in het milieu hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Multivan Generation
- Berichten: 33916
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Olie te vroeg verversen
Die olie kun je gewoon netjes afgeven bij de milieustraat.
Althans zo doe ik het..
Althans zo doe ik het..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Olie te vroeg verversen
Ik bedoel:
Ook de olie die je inlevert bij je inleverpunt / Milieustraat of wat dan ook verdwijnt niet, dat blijft bestaan in welke vorm dan ook. Dus hoe minder we gebruiken, hoe minder we vervuilen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Ook de olie die je inlevert bij je inleverpunt / Milieustraat of wat dan ook verdwijnt niet, dat blijft bestaan in welke vorm dan ook. Dus hoe minder we gebruiken, hoe minder we vervuilen.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Olie te vroeg verversen
Ik ben daar een van , op mijn TDI's gaat de olie eraf om de 7500km . En trouwens héél veel vrienden/kennissen/enz die ik ken vervangen om de 7500km .SCOTT schreef:Je hoort nog al eens van mensen, die olie eerder verversen dan de respectievelijke 15000km.
Ze verversen dan de olie nog eens op 7500km.
Nu is mijn vraag zo: Kan dit kwaad? Heeft de olie wel de tijd gehad om zich 'in te lopen' gelijk we zeggen?
Beter of slechter voor onze t4?
Graag jullie reacties hieromtrent....
In plaats van de oorspronkelijke "longlife" die er op zat , gebruik ik de gewone halfsynthetische olie , en vervang om de 7500km ipv om de 30.000km.
Dus ik rijd steeds met nieuwe olie , ipv afgejakkerde zogenaamde longlife olie . En ondanks dat ik veel vaker olie ververs ,komt me dat nog veel goedkoper uit dan het (commerciele) longlife gedoe .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Olie te vroeg verversen
als je olie koopt die 1/4 kost van longlife dan kun je hem toch 4x vervangen voor dezelfde prijs
als je je eigen werk daarvoor niet telt
olie wordt alleen maar slechter en vuiler na het moment dat die erin wordt gekiepert
en in die longlife onzin drijft alle troep en vuiligheid 2 jaar of 30.000 door het motorblok rond
nou niet bij mij!!!. dealer en vw kunnen het wel aanraden, maar die hebben er geen belang bij dat het motorblok 400.000 km en meer mee gaat.
7500 bij een TDI is wel erg vaak
bij een TD kan ik me daar wel wat bij voorstellen
ik rijdt ook niet met die zgn longlife olie (de 5 w 30)
maar met volsyntetische (6.30 euro/liter) 5 w 40 in een TDI
en die ik om de 15000 of elk jaar wat het eerste aan de beurt is
in mijn vorige bus (een 1.9 TD) had ik volledig minerale olie 15 w 40 (die maar 1.30 euro/liter koste) en die ik wel om de 7500 km of 2x per jaar
als je je eigen werk daarvoor niet telt
olie wordt alleen maar slechter en vuiler na het moment dat die erin wordt gekiepert
en in die longlife onzin drijft alle troep en vuiligheid 2 jaar of 30.000 door het motorblok rond
nou niet bij mij!!!. dealer en vw kunnen het wel aanraden, maar die hebben er geen belang bij dat het motorblok 400.000 km en meer mee gaat.
7500 bij een TDI is wel erg vaak
bij een TD kan ik me daar wel wat bij voorstellen
ik rijdt ook niet met die zgn longlife olie (de 5 w 30)
maar met volsyntetische (6.30 euro/liter) 5 w 40 in een TDI
en die ik om de 15000 of elk jaar wat het eerste aan de beurt is
in mijn vorige bus (een 1.9 TD) had ik volledig minerale olie 15 w 40 (die maar 1.30 euro/liter koste) en die ik wel om de 7500 km of 2x per jaar
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: Olie te vroeg verversen
Goh, als het niet de olie-industrie is die ons willens en wetens olie willen laten verversen zonder dat het nodig is, dan is het wel de auto-industrie die ons expres te lang laten doorrijden met dezelfde olie om zo je motorblok te snel te laten verslijten.
We zijn toch altijd de pineut! ;-(
Oftewel iedereen gelooft dat wat hem het beste uitkomt, en wie na ons komt zoekt het maar uit.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
We zijn toch altijd de pineut! ;-(
Oftewel iedereen gelooft dat wat hem het beste uitkomt, en wie na ons komt zoekt het maar uit.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Olie te vroeg verversen
Mijn oom (zeer wijs man) rijdt al zolang ik weet in een aftandse Chevrolet Surburban. Uiteraard eentje met 8 man aan tafel.
Zijn motto:
"Een goede auto lekt minimaal een litertje per maand"
Zijn motto:
"Een goede auto lekt minimaal een litertje per maand"
Rick
Re: Olie te vroeg verversen
Wie heeft de term 'longlife' bedacht? En waarom zou deze er wél 30.000 km in kunnen blijven?
Is gewoon bullshit van de dealer.
Is er mij iemand hier die kan vertellen waarom die 5w/30 "longlife' beter zou zijn als bijv. 5w/40 zonder 'longlife' ?
Gewoon om de 10 a 15000 km olie en filter vervangen door een kwaliteit olie heeft bij mij toch echt de voorkeur.
Ik doel dan niet specifiek op een merk, maar gewoon de specificaties nagaan. Staan altijd op de fles/can.
Bij de Crafter waar ik elke dag in rijdt stond de vervangingsnorm van het brandstoffilter eerst op 80.000
Daarna op 60.000 en nu op 20.000!!
Feit is dat we hem op de zaak elke kleine beurt meevervangen omdat anders het kreng verstopt zit.
Nee, géén vervuilde diesel ofzo, maar wegens een euvel dat VW zelf niet had voorzien;
De nederlandse overheid heeft als doel gesteld dat er bij gewone diesel een percentage biodiesel gemengd dient te worden (milieu!). Nu is dat percentage kennelijk voor een Crafter te veel waardoor en sludgevorming optreedt!
Zo zie je maar dat niet alles wat VW ons voorschrijft het juiste is.
Riem vervangen voor dezelfde auto op 200.000 vind ik nl ook nogal risicovol..
Is gewoon bullshit van de dealer.
Is er mij iemand hier die kan vertellen waarom die 5w/30 "longlife' beter zou zijn als bijv. 5w/40 zonder 'longlife' ?
Gewoon om de 10 a 15000 km olie en filter vervangen door een kwaliteit olie heeft bij mij toch echt de voorkeur.
Ik doel dan niet specifiek op een merk, maar gewoon de specificaties nagaan. Staan altijd op de fles/can.
Bij de Crafter waar ik elke dag in rijdt stond de vervangingsnorm van het brandstoffilter eerst op 80.000
Daarna op 60.000 en nu op 20.000!!
Feit is dat we hem op de zaak elke kleine beurt meevervangen omdat anders het kreng verstopt zit.
Nee, géén vervuilde diesel ofzo, maar wegens een euvel dat VW zelf niet had voorzien;
De nederlandse overheid heeft als doel gesteld dat er bij gewone diesel een percentage biodiesel gemengd dient te worden (milieu!). Nu is dat percentage kennelijk voor een Crafter te veel waardoor en sludgevorming optreedt!
Zo zie je maar dat niet alles wat VW ons voorschrijft het juiste is.
Riem vervangen voor dezelfde auto op 200.000 vind ik nl ook nogal risicovol..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!