Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie te vroeg verversen

vragen over de T4
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door rick_k »

Longlife is onzin. Ik kieper er een 10W40 in de TDI en ververs die om de 10.000 tot 15.000 km.

Over de olie hoeft niet ververst te worden, nee in prinicipe niet. Een volsyntheet blijft wel smeren. Alleen alle bende, zoals roet en diesel, wat in de olie komt, moet er af en toe ook weer uit en dus zal er dan toch nieuwe olie inmoeten.

En even over het milieu, als jij je nou zo druk maak over het milieu, waarom rij je dan een bus? Dacht dat die zuinig was ofzo? Dat vind ik dus echt heel hypocriet om daarover te beginnen dan. Koop dan eerst een Suzuki Alto en trap die bus de deur uit.

mvg Rick
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door chv »

@ Rick: Zuinigheid ligt ook aan je rijstijl. Verder heb ik mijn bus om mee te kamperen, dat lukt niet met een Suzuki Alto. Of er moet een sleurhut achter. Of ie dan net zo zuinig is als mijn Bus (1 op 14.7) betwijfel ik. Als dat hypocriet is dan ben ik graag hypocriet. Grote woorden als je verder niets over iemand weet.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door frank884 »

wat is zuinig
met een T4 kan ik ook 1:15.9 rijden als ik niet boven de 90 km/h rijd op lange afstanden!!!
het is vaak appels met peren vergelijken

een 2 persoons smart die zuinig zou zijn....
(We zijn echter met 6 personen waarvan 3 personen van boven de 1.80 meter)
er zijn ook t 4's waar 9 volwassen europeanen in kunnen
om die te vervoeren zijn 3 gebakjes als de smart/suzuki alto samen echt niet zuiniger als 1 :T44EVER
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door chv »

Dit topic dreigt te verzanden in een discussie over zuinigheid. Maar de vraag van de topichouder ging over zin en onzin van vroege oliewissel. Ik vind in elk geval dat iedereen tegenwoordig zich moet realiseren dat de wereldvoorraad olie niet oneindig is en dat olie die we gebruikt hebben niet zomaar verdwijnt. En dus hebben we allemaal de verantwoordelijkheid met die kennis verantwoordelijk om te gaan. Zodat onze kinderen/neefjes/nichtjes of what ever over 20 jaar nog net zoveel plezier kunnen hebben met hun T14tjes of T25jes als wij nu met onze T4 en 5jes.
Daarom vind ik olieverwisselen na 7500 kilometer a-sociaal en bezopen, want het is nergens voor nodig.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Roger B. (11)61 »

chv schreef:Zodat onze kinderen/neefjes/nichtjes of what ever over 20 jaar nog net zoveel plezier kunnen hebben met hun T14tjes of T25jes als wij nu met onze T4 en 5jes.
:ie hoe vaak denk jij dat VW een modelwijziging gaat voeren op de transporter in de komende jaren?
:bifun
9 - 20 keer in 20 jaar lijkt me stug..... de T4 heeft ruim 12 jaar gelopen, de 5 is ook al 6 jaar op de markt.............
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33916
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Multivan Generation »

inderdaad back on topic!
In het begin van het longlifeverhaal heb ik het eens doorgerekend,
en dat tot een kilometerstand van 200.000 km.
Daaruit kwam dat longlife duurder uitkwam (om de 30.000 km verversen+filter) als om de 15.000 km verversen met filtervervanging.

Uit technisch oogpunt zou ik liever wat vaker verversen, dan worden de afvalstoffen en verontreinigingen, toch vaker verwijderd.

Ik kan ook het verschil horen als mijn olie wat ouder wordt (blok klinkt dan wat anders) in vergelijking met verse olie er in.
Dan is mijn blok motorisch toch wat stiller..

Doe je voordeel hiermee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Elan »

Charles,
Geen nood! Oude olieen worden net als frituurvet steeds meer verwerkt tot biodiesel.
Dit wordt door de overheid weer met een klein percentage aan onze gewone diesel toegevoegd, maar ook vaak weer gewoon als brandstof gebruikt.
Cirkeltje weer rond! :toppie
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ander voordeel van niet-longlife olie, die is wat dikker waardoor je motor vaak ook stiller loopt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2040
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door chv »

@ Roger: Ik ben van nature een optimist: Als er ooit een T25 op de markt komt betekent dat in elk geval dat er nog heeeeeeel lang Transporters worden gemaakt. En daar zijn we allemaal blij mee toch?
Hebben we tenminste wat om over te ouwehoeren ;-)

Met vriendelijke groet,

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door frank884 »

In rusland hebben ze al een T 72
die wordt voor veel onzinnigere dingen ingezet als onze T4
en daarintegen is een :T44EVER maar een heel matige drinker :lach :lach
http://nl.wikipedia.org/wiki/T-72

trouwens over olie verversen in de vrachtwagen van mijn Baas zit 36 liter olie en die wordt om de 20.000 km
ververst dat is 5x 36 = 180 liter/jaar + wat die zo nog opslurpt.
een kleine 200 liter/jaar ------dus die 5.5 liter van een T4!!!!!------
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Piotr
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 mei 2008, 22:07

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Piotr »

[quote="frank884"]In rusland hebben ze al een T 72
die wordt voor veel onzinnigere dingen ingezet als onze T4
en daarintegen is een :T44EVER maar een heel matige drinker :lach :lach
http://nl.wikipedia.org/wiki/T-72

trouwens over olie verversen in de vrachtwagen van mijn Baas zit 36 liter olie en die wordt om de 20.000 km
ververst dat is 5x 36 = 180 liter/jaar + wat die zo nog opslurpt.
een kleine 200 liter/jaar ------dus die 5.5 liter van een T4!!!!!----- -[/quoteDat zijn dan wel oude vrachtwagens!! Een Daf XF 105 om de 100.000km verversen met cyclon oilfilter om de 150.000km
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door SCOTT »

chv schreef:Dit topic dreigt te verzanden in een discussie over zuinigheid. Maar de vraag van de topichouder ging over zin en onzin van vroege oliewissel. Ik vind in elk geval dat iedereen tegenwoordig zich moet realiseren dat de wereldvoorraad olie niet oneindig is en dat olie die we gebruikt hebben niet zomaar verdwijnt. En dus hebben we allemaal de verantwoordelijkheid met die kennis verantwoordelijk om te gaan. Zodat onze kinderen/neefjes/nichtjes of what ever over 20 jaar nog net zoveel plezier kunnen hebben met hun T14tjes of T25jes als wij nu met onze T4 en 5jes.
Daarom vind ik olieverwisselen na 7500 kilometer a-sociaal en bezopen, want het is nergens voor nodig.
Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos

Ik heb hier uit al de antwoorden al het best kunnnen vergelijken, dat het gewoon het beste is om 15000 km oliewissel aan te houden onder ideale omstandigheden. En dit blijf ik dan ook gewoon doen.

Stel nu, (we gaan er nu dieper op in): We gaan op vakantie, rijden 1600 km tot eind bestemming, dus veeeel autostraden, hogere snelheden...aan een stuk , als we dan terug thuis komen , is het dan raadzaam om te olie vroeger te verversen, of onmiddelijk te verversen?, of is dit ook weer absoluut overbodig ...
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door Elan »

Scott,
In feite lijdt je olie meer van allemaal kleinere stukjes al van lange stukken aaneen.
Ik denk dat wanneer je vaker langere afstanden achter elkaar zou rijden, je de interval eerder nog iets zou mogen verlengen als verkorten.
Bij kortere stukken is er meer kans op condens in je motorolie dan wanneer je langere afstanden rijdt en de olie dus voor een langere tijd op de juiste temperatuur is namelijk..
Maar als je je huidige interval aanhoudt en je olie ververst met goede kwaliteits olie, en ook gewoon je filter tijdig doet, kan er wat dat betreft niets fout gaan.
Succes
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Olie te vroeg verversen

Bericht door frank884 »

Piotr schreef:
frank884 schreef:In rusland hebben ze al een T 72
die wordt voor veel onzinnigere dingen ingezet als onze T4
en daarintegen is een :T44EVER maar een heel matige drinker :lach :lach
http://nl.wikipedia.org/wiki/T-72

trouwens over olie verversen in de vrachtwagen van mijn Baas zit 36 liter olie en die wordt om de 20.000 km
ververst dat is 5x 36 = 180 liter/jaar + wat die zo nog opslurpt.
een kleine 200 liter/jaar ------dus die 5.5 liter van een T4!!!!!----- -[/quoteDat zijn dan wel oude vrachtwagens!! Een Daf XF 105 om de 100.000km verversen met cyclon oilfilter om de 150.000km
Of een oude monteur die het doet zoals al hij al 30 jaar doet
de wagens met euro 3 sticker en lager gaan om de 20.000
en de nieuwere idd om de 50.000 maar die hebben dan ook duurdere olie erin
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie