Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Moeilijk in versnelling en achteruit

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Ramon »

Hoi,

Iemand misschien een idee waar ik nog naar kan kijken, ik heb problemen met de pook in de versnellingen te
zetten, gaat vrij stroef , en bij warme motor knalt hij in zijn achteruit, als ik dat langzaam doe dan hoor je 'm over de tanden
gaan.
Het beruchte witte bolletje heb ik inmiddels vervangen, simpel klusje, maar dat was het dus niet.
Zou het de olie kunnen zijn of is de koppeling naar z'n grootje ? Of iets anders misschien.
Ben benieuwd naar jullie gedachte hierover !

Groeten,

Ramon
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door bartt4 »

denk dat je koppeling niet geheel vrij komt. Kan kwestie van afstellen zijn. heb je kabel of hydraulisch? mischien afstellen of lucht in je systeem.
Of je koppeling is bijna versleten. te weinig olie zou je ook lekage moeten zien rond je bak. en geeft eerder een gejank tijdens rijden.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Ramon »

Het is een kabelbediende kopeling en die is voor zover ik weet toch zelfstellend ?
Lekkage is er niet en het genoemde gejank klinkt ook niet bekend.

Zou het zelfstellende gedeelte kapot zijn misschien?
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je een zelfstellende kabel bediende koppeling hebt zit dat stellend deel in de kabel, is niet veel aan de doen, moet je nieuwe kabel erin zetten (kwa prijs niet heel extreem hoor)

weet niet of een 2liter benzine een kabel of hydrauliek heeft, maar dat kun je zelf het beste bekijken denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Multivan Generation »

misschien kun je die kabel smeren?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door bartt4 »

kabel monteren zonder automatische afstelling beetje aan passen moet dat lukken volgens mij destijds bij me golf ook op deze manier gedaan. vast wel iets wat daarvoor te krijgen is.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Ramon »

Bedankt voor de reactie's zover, ik ga de transporterbijbel er even op nalezen om te
zien in hoeverre dat een klus is om zelf te doen of te laten doen :bonk

Ramon :yes
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
jeroen pluto
Berichten: 140
Lid geworden op: 03 sep 2008, 20:31

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door jeroen pluto »

ik heb bij mijn t4 diesel 1999 het probleem gehad dat de remvloeistof te laag stond. potje vol vlotter bleef hangen. omdat de remvloeistof te laag stond kwam ook de koppeling niet helemaal meer vrij..

mischien kun je eens kijken naar de remvloeistof, dekselje eraf halen en vlotter voelen...\\succe
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Ramon »

jeroen pluto schreef:ik heb bij mijn t4 diesel 1999 het probleem gehad dat de remvloeistof te laag stond. potje vol vlotter bleef hangen. omdat de remvloeistof te laag stond kwam ook de koppeling niet helemaal meer vrij..

mischien kun je eens kijken naar de remvloeistof, dekselje eraf halen en vlotter voelen...\\succe
Dat zou dan volgens mij inhouden dat de kopeling hydraulisch is.....
ik zal nog eens goed kijken maar ik ben toch haast 100 % zeker van een kabelbediende kopeling.
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Peter 887 »

Ik heb een transporter gehad 2.0 benzine, en die had gewoon en kabel.
Misschien dat de kabel zover is uitgerekt,
of op breken staat dat hij z'n eigen ook niet meer kan stellen.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Ramon »

Vandaag is even heel goed gekeken, blijkt dat er toch een hydraulische kopeling inzit !

Wat kan ik daar zelf aan doen ? Zie alleen een zuigertje met rubber hoesje zitten, in motorruimte
alleen pijpje naar het kopelingshuis daar is verder niet veel mee te beginnen.

Denk dat dit toch een klusje voor de dealer wordt.
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Harry 341 »

Bij een hydraulische koppeling heb je twee cilinders.één onder het pedaal,de zgn. commandocilnder en ééntje bij de bak.Dat is de werkcilinder.één van de twee kan inwendig lek/stuk zijn.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door bartt4 »

probeer eens de boel te ontluchten maar dan wel met ontlucht machiene. Had mt de mijne in begin ook problemen op me werk nogmaals met de machiene ontlucht en geen probleem meer. Meeste garage's hebben wel ontlucht machienetje.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Multivan Generation »

Ook aan de mechanische kant kun je het een en ander zelf doen!
Til je pookafwerking eens los van de bodem en spuit het gedeelte van de versnellingsstangen en busjes daarvan eens goed in met Teflon-olie.
Ook onder de bus alle koppelingen eens goed inspuiten.

Daarvan wordt het schakelen zelf ook wel wat soepeler hoor.. :knipoog


Ik gebruik daar meestal PTFE derailleurspray van Kroon oil voor, is net wat dikker en blauw van kleur.
Je hebt ook PTFE spray maar dat is zowat kleurloos en vind ik zelf wat minder werken..
Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Moeilijk in versnelling en achteruit

Bericht door Roger B. (11)61 »

(bij de AFK bak op de TDI zit het zo:)

In het koppelingshuis aan de voorkant beneden zit een gat met daarin een ontluchtingsnippel met een rubber dopje erop, hier kun je ontluchten en naast het remvloeistofreservoir zit ook een soort T-stukje met een nippel erop.

Eerst boven ontluchten, daarna beneden.

Heb het zelfde probleem maar ontluchten maakt nul komma nul verschil, verdenk de drukgroep of de (in het koppelingshuis ingebouwde) koppelingscilinder er van de oorzaak te zijn, de boel gaat volgende maand toch uit elkaar, dus dan moet alles maar meteen vervangen worden.

Die koppelingscilinder IN het koppelingshuis is wel een k@tconstructie, als je daar wat aan krijgt moet de bak er dus onderuit ...... kortom, preventie meevervangen bij de koppelingswissel, wordt een koppeling vervangen NOG duurder :bonk :bonk :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie