Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stationair problemen bij warme motor

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ralphhuibers
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2009, 09:14

Stationair problemen bij warme motor

Bericht door ralphhuibers »

Momenteel ben ik nu bijna 2 jaar trotse T4 bezitter.
Als fanatiek windsurfer is dit al zolang ik over auto's nadenk mijn enige wens.

Helaas met het afschaffen van grijs kenteken voor particulieren werd mijn wens wel een beetje prijzig, maar tot mijn verbazing kwam ik erachter dat de T4 er ook is in benzine uitvoering, wat de wegenbelasting nog enigzins dragelijk maakt.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik een T4 uit 1996, met een 2.0l benzine motor onder de klep.

Ik heb alleen 1 probleempje wat een beetje ongrijpbaar lijkt te zijn.

Bij koude motor is het een beetje gas bij het starten en dan kan ik gewoon mijn voet van het gas halen en regelt hij prima naar een stationair toerental. Als hij dit gedaan heeft, slaat hij ook niet af als ik aan het rijden ben of voor een stoplicht sta of wat dan ook, dan kan ik gewoon zonder enig probleem rijden.

Alleen als ik een serieuze periode heb gereden (in het begin 2 a 3 uur, nu begint het geleuter al na een uurtje), en ik stop bij de Mc Donalds om even wat te eten, en ik kom terug, start de motor, dan slaat hij prima aan, en zolang ik mijn voetje lichtjes op het gas houd blijft hij prima draaien. Echter als ik mijn voet van het gas haal, en de electronische regeling het stationair toerental over zou moeten nemen, slaat hij zonder pardon af. Soms als ik een beetje blijf pompen met mijn voet (eigenlijk dus als een aso sta te gassen op het parkeerterrein) wil hij het wel weer eens blijven doen, maar dat wordt ook steeds minder helaas.

Een parate oplossing is dan even het stelschroefje bij de gasklep een beetje indraaien en dan kan je in ieder geval weer verder, maar een erg serieuze oplossing vind ik dat nu ook weer niet.

Nou heb ik alwel wat verhaaltjes over kromtrekkend printplaatjes in relais zitten lezen, maar lijkt het 109 probleem zoals bij de diesels niet echt van toepassing (relais voor de brandstofpomp volgens mijn vraagbaak), want hij slaat wel aan.

Ik moet toegeven al met al is het een beetje een vaag verhaal, maarja ik vraag het eerst even hier, want als je bij de garage komt zal je zien dat hij het perfect doet (grom).

Misschien kan een van jullie mij een stapje verder helpen in de jacht op dit vervelende probleempje!

Groet Ralph
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Stationair problemen bij warme motor

Bericht door Reny »

Hoi Ralph, welkom op :wjw
Ik heb geen flauw idee want ik ben serieus a-technisch maar er zijn er hier ongetwijfeld die je een eind op weg kunnen helpen :knipoog
het lijkt er trouwens op dat Mac Donalds jouw T4 slecht bevalt (sorry maar dat was een inkoppertje :lach )


Ik zou je wel willen wijzen op het voorstel topic zodat ook de T5 rijders weten wie je bent :toppie
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Stationair problemen bij warme motor

Bericht door Harry62 »

Misschien heel kort even naar de slangen van het vacuum kijken.
Vooral bij de aftakkingen naar rembekrachtiger en het slangetje wat naar binnen gaat.
Deze willen nog wel een poreus worden of scheuren.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Ramon
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jan 2007, 10:27
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Stationair problemen bij warme motor

Bericht door Ramon »

IK heb zoiets ook gehad bij mijn vorige benzinebus, na heel veel vervangen te hebben, bleek
het bij mij het gasklephuis te zijn.
Die heb ik er tussen uit gehaald en helemaal schoongemaakt met remmenreiniger van binnen
en daarna liep hij als een zonnetje.
Misschien de oplossing voor je probleem ?

Grz Ramon
T4 2.0 dubbel cabine 1996 benzine, airco, airbags,Abs.
Zoals het klokje thuis tikt,tikt het ook in de kroeg,
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Stationair problemen bij warme motor

Bericht door Duveltje-77 »

ben het met ramon eens
vacuum lek zal de motor zelfs harder draaien
mischien opnieuw inleren van het gasklephuis nodig
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie