Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33931
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Multivan Generation »

inspuiting van de brandstofpomp schommelt altijd iets.
Dat hoort ook zo,
maar het gaat om de gemiddelde waarde.

Dus naar middelwaarde zou rond de 56 moeten liggen,
en daarom heen pendelen de waardes, bijvoorbeeld van 40-70..

Dus niet helemaal blind staren.

Maar wat Stijn als aanvulling gaf klopt wel...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door stijnh »

controleer de pomptiming en vink cloud aan. neem eens een printscreen die je hier kan zetten

als je nog nooit anders hebt gezien is het moeilijk te oordelen wat nu juist veel schommelen is en wat normaal.

dan kunnen we eens vergelijken
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Duveltje-77 »

pomptiming richting de 60 is ok
veel tdi rijders hebben hem liever nog vroeger
pomptiming moet in de basic setting van de vagcom met warme motor
de meetblok waarde is een afgeregelde waarde door de com
brandstoftemp is 120 a 140
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door René »

Schommelende timing zoals er beschreven staat door aantal mensen is absoluut niet goed, dan ga ik met Stijnh mee en denk aan slechte omloop/spanrol.

Hij mag wel schommelen maar dan slecht hooguit een aantal getallen. dus bijv 55-60. Absoluut niet meer.
Zeker niet schommelen tussen 36-61 want dan staat de pomp buiten zijn stelmogelijkheden.

René
Laatst gewijzigd door René op 05 aug 2009, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Op de factuur staat distrie/loop/spanrollen (en nog een hoop andere zaken), zou de spanrol niet goed gemonteerd kunnen zijn?

Of is het een foutje van de administratie op de rekening, kan het ff niet navragen aan diegene die eraan heeft gewerkt, die heeft vakantie.
Zal volgende week als ik tijd en ruimte heb in Enkhuizen bij mijn schoonpa de kappen eraf halen en kijken wat er vervangen is.

Volgende week ook de vacuumpomp vervangen, heb een nieuwe pierburg + pakking en tussenklep kunnen scoren op eBay voor een scherpe prijs.
Tevens iets verlagen door vervangen tussenschijven en gelijk nieuwe kappen, stootrubbers en bouten erop is alles weer nieuw en netjes.
Voorkant ook 1cm extra omlaag, die staat nu 1cm, hoger als de achterkant.
Preventief schakelbolletje vervangen.


@Rene, hoe kan ik zien of de spanning goed is op de spanrol/riem?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door René »

Op de rol die je als eerste ziet ( spanrol zit dichtst bij de radiateur) staat een V en een pijl. Als de riem op spanning staat dan moet de pijl in de V staan.
Om dit te kunnen zien, moet de kap er af aan de brandstofpomp kant.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

als ik langzaam stilstaand gas geef loopt hij ook niet helemaal mooi, net of hij op 4 cilinders loopt ipv 5 beetje zo'n gevoel.
Nu wat langer warm gereden, waardes schommelen nu tussen 37 en 57 zo'n beetje.

plaatje

Afbeelding
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door stijnh »

kan je de timing niet nakijken door op kanaal 0 op go te klikken en dan swich to basic settings en dan op tdi timing.
kies acv, klik cloud aan laat eventjes draaien en dat levert een duidelijker beeld op

zo controleren de meesten de timing
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

de pomptiming waarde schiet dan naar 255, het logtooltje geeft dan aan dat het te complex is om een grafiek te maken.
Zal vanavond even posten hoe dat eruit ziet.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door René »

Bij 255 staat je inspuiting dan buiten de specifiekatie. Veeeeel te vroeg.
Software matig kan deze niet meer gecorrigeerd worden

Pomp opnieuw af (laten) stellen is de remdie.

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

kan ik dat doen voordat mijn aircopomp vervangen wordt? of heb ik kans dat daarna weer de boel opnieuw afgesteld moet worden?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33931
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door Multivan Generation »

aircopomp zit aan de andere kant. dus geen probleem.
De waarden die je noemde tonen al aan dat de pomptiming aan de late kant staat..
Hoe vroeger de timing, des te hoger de waarde..

Wat jij schreef, heb ik ook hoor,
dat het dan te complex wordt..
En mijn pomptiming staat gewoon goed.

Dus hoe de anderen dat doen?
Misschien wat hints...?

Dat grafiekje met die bewegende lijn, en die groen, gele en blauwe lijn krijg ik ook nooit..
Wat doen we verkeerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef: Dus hoe de anderen dat doen?
Misschien wat hints...?

Dat grafiekje met die bewegende lijn, en die groen, gele en blauwe lijn krijg ik ook nooit..
Wat doen we verkeerd?
Ja wat hints zou fijn zijn, dus mannen maak het ons duidelijk :toppie

Lijntjes in de grafiek op het plaatje is geen probleem, had ze allemaal behalve 2 en 9 uitgeschakeld.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door René »

Ik doe dat wat Stijnh al verteld heeft. Heb een hekel aan papegaaien ;) :yes

Of je moet het stapsgewijs willen weten??

René
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Voorgloeien '96 2.5TDI ACV

Bericht door sgsdebruijn »

Berrie en Rene schreef:Ik doe dat wat Stijnh al verteld heeft. Heb een hekel aan papegaaien ;) :yes
Of je moet het stapsgewijs willen weten??
René
Denk dat het bij mij niet lukt omdat de pomp te ver volgens jullie buiten bereik staat, morgen even bellen met de garage (vw) of ze nog tijd hebben.
daarna zal ik proberen een nieuwe plaatje te schieten :lach

Op zich is een stap voor stap wel handig, hebben meer mensen wat aan. Op het forum moet je toch vaak wel zaken combineren om 1 geheel te krijgen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie