Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

turbo

vragen over de T4
Plaats reactie
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

turbo

Bericht door daimen »

misschien domme vraag maar niet geschoten is altijd mis,zit er in een turbo ook olie die vervangen of bijgevuld moet worden :muur .
en ik wil mijn turbo reinigen wat is er voor in de handel
ik wil hem reinigen omdat de moter inhoud :nuts
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: turbo

Bericht door stijnh »

die olie is dezelfde als de motorolie

heb je vag-com?
ga dan eens loggen, het is anders vrij moeilijk om op afstand iets zinnig te zeggen
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: turbo

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij kun je van een goed werkende turbo beter afblijven, het is een nauwkeurig gefabriceerd stukje techniek dat door de extreem hoge toerentallen zeer gevoelig is voor onbalans.

vervuiling komt doorgaans niet echt voor als ie nog in orde is.

De smering wordt door de oliedruk van het motorblok geregeld en er hoeft dus geen olie apart ververst te worden in de turbo, wel is tijdig verversen van de motorolie aan te raden.

Een turbo vergt eigenlijk maar één speciale "onderhouds" behandeling om een lang leven te verzorgen......

Laat de motor lang genoeg nadraaien voor je hem uit zet, als de turbo nog op hoge toeren draait als je op de plek van bestemming komt (als je net dus even meer dan 2000-25000 toeren gedraaid hebt) duurt het lang voor ie uitgedraaid is, en hij is HEET. Als je de motor uitzet dan wordt er geen olie meer naar de turbo gepompt en zal de olie die in het lagerhuis van de turbo staat veel te heet worden waardoor de nog draaiende lagers beschadigd kunnen raken.

De motor pakweg 30-60 seconden (bij fors gebruik vlak voor het stoppen langer) stationair te laten draaien wordt de turbo gekoeld en gesmeerd door de olie die nog rondgepompt wordt, tevens gaat ie een relatief laag toerental draaien omdat er weinig uitlaatgassen langs komen die hem aandrijven. dit samen zorgt dat de motor veilig voor de turbo uitgezet kan worden.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Rozwen
Berichten: 41
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:56
Locatie: Lostanges Frankrijk

Re: turbo

Bericht door Rozwen »

Is de Luchtmassa meter niet aan z'n einde.
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: turbo

Bericht door F. de Boer »

daimen schreef:misschien domme vraag maar niet geschoten is altijd mis,zit er in een turbo ook olie die vervangen of bijgevuld moet worden :muur .
en ik wil mijn turbo reinigen wat is er voor in de handel
ik wil hem reinigen omdat de moter inhoud :nuts
Hoi,

Ik reinig de motor 1x per jaar voor de winter met Tecflow engine cleaner.

Dit is een soort schuim die je via de lucht-inlaatbuis inbrengt met stationairtoerental.

Dan zet je de motor uit en moet je even 20 minuten wachten en daarna minimaal 15km rijden om alle rotzooi er uit te branden.

Dan hoor je de turbo ook weer mooi fluiten en je voelt gewoon dat de motor weer beter oppakt.

Veel succes
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Plaats reactie