Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

massavliegwiel vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

massavliegwiel vervangen?

Bericht door Abel »

Hallo,

Mijn T4 is een 2.5TDI uit 2002. Origineel 88 pk , maar chipgetuned naar 125 pk en 300Nm. Verder rvs uitlaat van EPS, K&N filter enz.
Bekend probleem na chiptuning is een slippende koppeling. In het forumoverzicht heb ik het zgn. paasverhaal gelezen waar men de koppelingsplaat, drukgroep en druklager had vervangen door een exemplaar van een 102 pk versie. Ik neem aan dat de T4 motor uit mijn bus van bouwjaar 2002 een AJT motor is. De motor heeft inmiddels 225000km gelopen.

Mijn vraag is of het nodig is om ook gelijk het massavliegwiel mee te laten vervangen. Wie van de lezers heeft hier ervaring mee.
En wie kan een schatting van de onkosten geven.

Met een vriendelijke groet, Abel Evertz - Roden
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

koppeling (plaat, drukgroep en vast druklager) samen met 2 massa vliegwiel kost rond de 800 euro aan onderdelen.
Daar komt de arbeid nog bij. Bij een VW-dealer schat ik de kosten op rond de 1600 euro.

Enne die 300 Nm is mooi, maar je versnellingsbak kan MAXIMAAL 250 Nm aan...
Dit even ter extra informatie.... :knipoog


Even nieuwsgierig, hoe is die 125 pk en 300Nm bereikt,
wat heb je allemaal nog meer veranderd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Abel »

De T4 is chip getuned door VVT tuning in Lutjegast. Voor het chippen is er een run gemaakt en kwam de T4 al tot 96 pk. Dat was toen met een afgedopte EGR klep, K&N luchtfilter, intercooler gemonteerd en EPS uitlaat. Na de chiptuning kwam er dus 125 pk uitrollen aan 300Nm koppel. 130pk was ook mogelijk geweest maar volgens VVT had dat een flink rokende uitlaat opgeleverd.

Ik heb een uitdraai van de beide runs thuis liggen, misschien wel leuk om dat op dit forum te tonen maar heb geen flauw benul hoe zoiets te plaatsen is. 1600 euro voor deze reparatie bij een VW dealer is een flinke dot centen. Heb inmiddels een adres die dat voor 500 euro minder ook kan doen. Ga nog maar eens wat adressen bellen voor een prijsopgave. Info blijft welkom.

Groet, Abel.
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Duveltje-77 »

bij mij gaf hij zonder ic al 100 pk en 220 nm aandrijfverlies van 30% meegerekent
had ook een slippende koppeling na tuning had toen 117 en 292 nm zonder ic
heb toen andere verstuivers acv motor gemonteerd omdat de oudere versleten waren echt dood ja
toen liep de bus niet lekker meer toen run gemaakt op bank had ik een acv motor met een golvend lijntje inmiddels ook een ic gemonteert
hij is toen opnieuw geremapt en het slippen van de koppeling is gestopt dus rijdt nog met dezelfde plaat ook met aanhanger van 2 ton
ik rijdt bijna nooit volgas heb voldoende vermogen dus spreek ik de 125pk 307 nm nooit aan
als de bak het begeefd kunnen we gelijk een bak nemen van een acvtje
massa vlieg wiel vervangen als het nodig is kost nog al wat
een goede garage zou een goeie diagnose kunnen maken of ie kaduk is
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Abel
Berichten: 20
Lid geworden op: 05 okt 2008, 17:58

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Abel »

Hallo,

Heb inmiddels jullie reacties op mijn verhaal gelezen. Dat geeft weer stof tot nadenken. Als ik met een lege bus rij en normaal flink vlot doorschakel tijdens het optrekken merk ik van een slippende koppeling niet veel. Het probleem doet zich eerder voor in een hogere versnelling als je bij een wat lager toerental ineens gas gaat geven. Zie je de toerenteller ineens 400 toeren de lucht in gaan.

Ook als de bus afgeladen is plus 4 of 5 personen en een aanhanger er achter merk je af en toe dat tijdens het optrekken de koppeling gaat slippen. Ben je eenmaal op gang is het probleem weer over. Normaal rijden is er niks aan de hand. Een van jullie merkt op dat de versnellingsbak niet geschikt is voor een koppel van boven de 250Nm. Dat zou betekenen dat als we de koppeling hebben gemodificeerd we de zwakste schakel in de aandrijflijn verplaatsen naar de versnellingsbak. Heeft iemand daar ervaring mee.

Groeten, Abel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb die informatie van een aantal techneuten,
die ik gesproken heb op een Duitse meeting.

Normaal is een koppel van 195 Nm, dus dan heb je genoeg reserve tot 250 Nm.

Ik kan het zelf echter niet verifiëren of dit inderdaad het geval is.
Ik kan je alleen maar waarschuwen er voor..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Duveltje-77 »

het moment dat de koppel er in komt is het probleem
het komt gewoon bruut in bij de tdi
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Elan »

...en de ene chauffeur is de andere niet natuurlijk :toppie
Met een beetje beleid houd je het langer heel hoor.
Als het koppel er als een dolle inkomt (ligt veel aan de chipper) krijgt het meer op zijn klote dan wanneer dit er gemoedelijk inkomt. Ik weet dat JD hier goed rekening mee houdt.
Maar dan nog; hoe ga je er zelf mee om?

een fabrikant geeft meestal een koppel aan tot wanneer de boel foolproof is. Tolerantie is een stuk ruimer.
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
l.vos
Berichten: 36
Lid geworden op: 10 feb 2007, 18:22
Locatie: grijpskerk

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door l.vos »

Na dit verhaal te hebben gelezen wil ik jullie het verhaal van mijn broer niet onthouden.Het volgende is het geval :De t4 is een 88pk van 2002 voorzien van eps uitlaat en egr afgedopt.Deze is in februari getuned bij vvt tuning in lutjegast .En hij had standaard 101pk en 245nm koppel bij de eerste run.en is opgedraait naar 125 pk en 300nm koppel.Dit naar alle tevredenheid auto loopt goed en koppelde netjes zonder slippen en heeft nu 150000 gedraait.Op de rit naar oostenrijk begeeft tijdens een beklimming bij 80 km de 4de versnelling het.Doorgereden en bij een vw dealer in lienz de auto laten maken.Wat bleek de versnellingsbak aan gruzellementen maar de koppeling was okee en het massavliegwiel begon slijtage te vertonen.Volgens de garage een wonder voor een 88 pk want die hadden niet zo'nlang leven en het was de eerste plaat nog.Alles laten repareren nieuwe koppeling massa vliegwiel bak en alles wat daarbij hoort.Kostenplaatje 4000 euro.Terug naar nederland ging alles okee maar voor de zekerheid even gevraagd bij een revisiebedrijf gevraagd of chippen hier de oorzaak van kon zijn .Volgens hem kan de bak dit wel hebben maar je loopt bij vw wel een risico.want hij had de meeste verzoeken om revisie toch wel van vw eigenaren.Ik heb het probleem ook bij vvt op tafel gelegd en deze gaat uitzoeken of het domme pech was of toch teveel gechipt en hij zal dan komen met een oplossing.Trouwens de vw garage in oostenrijk gaf aan dat hij waarschijnlijk in het verleden dank zij een slecht werkende koppeling en hoge belasting met de caravan in de bergen hij al zodanig versleten was dat dit vroeg of laat ook was gebeurd zonder de motor gechipt te hebben.Hij heeft dit verhaal zelf geschreven en hoopt dat jullie er iets aan hebben
Gebruikersavatar
Elan
Berichten: 124
Lid geworden op: 04 feb 2009, 20:05
Locatie: Dongen

Re: massavliegwiel vervangen?

Bericht door Elan »

Maar een kapotte 4e versnelling staat toch los van een defecte koppeling?
Kan wel indenken dat een synchromeshring de geest gaat geven, maar een hele bak aan gruzelementen omdat de koppeling eerder veel heeft geleden lijkt me ook wat veel van het goede..
Met een turbo elke ochtend fluitend naar mijn werk!
Plaats reactie