Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Michelin valt wat tegen...???
Michelin valt wat tegen...???
Beste mensen,
Even een vraagje. Ik rijd een T5 1.9 TDI 68 kW combi, instapmodel. Na 85.000 km waren mijn GoodYear Marathons nog niet helemaal op maar ze werden ouder (bijna vijf jaar) en ik heb in Hongarije een schroef in een achterband gekregen. Vervangen dus!
Ik heb nu ongeveer 1.000 km nieuwe banden: splinternieuwe Michelin Agilis 51, 205/65R16C, loadindex 101/103. De wielen zijn netjes uitgebalanceerd, vóór 4,0 bar, achter 4,4 bar. Zou toch erg gerieflijk moeten zijn, maar zowel mijn vrouw als ik hebben een onrustig gevoel. Mijn lieve egaa vindt de bus wat 'zweverig dansen', (ik geef toe, klinkt wat zweverig), ik vind de bus onrustig en een beetje 'hobbelen', met name vanaf 90 km/u. Het lijkt wel of elke oneffenheid in de weg luid en duidelijk wordt doorgegeven. Het stuur is daarbij overigens mooi rustig, er trilt dus niets, maar lekker rustig 'zoeven' zoals we dat met de GoodYears hadden, is nu niet meer het geval.
Het bedrijf dat de banden heeft geleverd, heeft de balancering nog eens gecontroleerd en ook de hoogteslag. Die is maximaal 0,3 mm, zou goed moeten zijn. De vraag is natuurlijk: wat is er fout, missen we iets? Uitlijnen misschien? Iets anders? Of houden we onszelf voor de gek en zijn onze verwachtingen te hoog gespannen?
Dank voor jullie reacties!
Niek
Even een vraagje. Ik rijd een T5 1.9 TDI 68 kW combi, instapmodel. Na 85.000 km waren mijn GoodYear Marathons nog niet helemaal op maar ze werden ouder (bijna vijf jaar) en ik heb in Hongarije een schroef in een achterband gekregen. Vervangen dus!
Ik heb nu ongeveer 1.000 km nieuwe banden: splinternieuwe Michelin Agilis 51, 205/65R16C, loadindex 101/103. De wielen zijn netjes uitgebalanceerd, vóór 4,0 bar, achter 4,4 bar. Zou toch erg gerieflijk moeten zijn, maar zowel mijn vrouw als ik hebben een onrustig gevoel. Mijn lieve egaa vindt de bus wat 'zweverig dansen', (ik geef toe, klinkt wat zweverig), ik vind de bus onrustig en een beetje 'hobbelen', met name vanaf 90 km/u. Het lijkt wel of elke oneffenheid in de weg luid en duidelijk wordt doorgegeven. Het stuur is daarbij overigens mooi rustig, er trilt dus niets, maar lekker rustig 'zoeven' zoals we dat met de GoodYears hadden, is nu niet meer het geval.
Het bedrijf dat de banden heeft geleverd, heeft de balancering nog eens gecontroleerd en ook de hoogteslag. Die is maximaal 0,3 mm, zou goed moeten zijn. De vraag is natuurlijk: wat is er fout, missen we iets? Uitlijnen misschien? Iets anders? Of houden we onszelf voor de gek en zijn onze verwachtingen te hoog gespannen?
Dank voor jullie reacties!
Niek
Re: Michelin valt wat tegen...???
teveel bar in de banden ???
zie onze site voor een mooi hekwerk sier-hekwerken!
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Michelin valt wat tegen...???
Zelf zou ik eens een beetje experimenteren met de bandenspanning.
3.5 of 3.8 bar maakt al veel verschil!
3.5 of 3.8 bar maakt al veel verschil!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Michelin valt wat tegen...???
4 bar is toch gewoonweg teveel of je moest steeds volgeladen zijn...
3.2 en 3.5 lijkt me genoeg.
en als je zwaarder laad is de voorgeschreven waarde - in de brandstofklep - slechts een 0.4 meer.
slechte band, lijkt me eerder slechte druk, anders neem ik ze wel over voor een prijsje
3.2 en 3.5 lijkt me genoeg.
en als je zwaarder laad is de voorgeschreven waarde - in de brandstofklep - slechts een 0.4 meer.
slechte band, lijkt me eerder slechte druk, anders neem ik ze wel over voor een prijsje
Re: Michelin valt wat tegen...???
Leuk aanbod, Danny, maar nee, volgens mij is 't een goeie band, (met dank van jullie eerdere adviezen hier op dit forum), ik volg liever jullie ideeën en experimenteer wat met de bandenspanning.
Blijft natuurlijk wel dat VW simpelweg die 4,0 en 4,4 bar voorschrijft, en daar ga je dan toch niet zó maar van afwijken. Maar naarmate ik me meer in deze materie inlees, kom ik er achter dat ik m'n Michelins wel érg fors heb opgepompt... uh... heb laten oppompen.
Ik heb vandaag via e-mail Michelin om advies gevraagd. Eens kijken wat die te melden hebben. Ik ben benieuwd wat zij adviseren, I'll let you know!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Niek
Blijft natuurlijk wel dat VW simpelweg die 4,0 en 4,4 bar voorschrijft, en daar ga je dan toch niet zó maar van afwijken. Maar naarmate ik me meer in deze materie inlees, kom ik er achter dat ik m'n Michelins wel érg fors heb opgepompt... uh... heb laten oppompen.
Ik heb vandaag via e-mail Michelin om advies gevraagd. Eens kijken wat die te melden hebben. Ik ben benieuwd wat zij adviseren, I'll let you know!
In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Niek
Re: Michelin valt wat tegen...???
raar is dat in mijn T5 de druk op 3.2 en 3.5 wordt voorgeschreven... en slechts enkele grammen meer bij volle belading?
ik hoop dat je er zo uitkomt want banden zijn te duur om mee te experimenteren
grts Danny
ik hoop dat je er zo uitkomt want banden zijn te duur om mee te experimenteren
grts Danny
Re: Michelin valt wat tegen...???
Wat sommige van jullie over het hoofd zien is dat als je goed kijkt, de voorgeschreven spanning voor C (commercial) banden veel hoger is.
C-banden, die een een heel andere karkasopbouw hebben, moeten harder staan.
Ze worden tegenwoordig ook veel op caravans toegepast en ook daar moet dan de spanning een stuk omhoog ten opzichte van eventueel voorheen gemonteerde "gewone" banden.
C-banden, die een een heel andere karkasopbouw hebben, moeten harder staan.
Ze worden tegenwoordig ook veel op caravans toegepast en ook daar moet dan de spanning een stuk omhoog ten opzichte van eventueel voorheen gemonteerde "gewone" banden.
Re: Michelin valt wat tegen...???
Vandaag al antwoord van Michelin: "...Uitgaande van een maximale belasting per band van 700 kg is een bandenspanning van 3 bar per band voldoende.
Bij deze spanning draagt de band namelijk 732 kg. per band." Aldus Michelin.
Ik heb de bandenspanning dus aangepast, en de bus rijdt een stuk rustiger en minder hobbelig. Een hele verbetering! Ik ben weer blij...!
Groet!
Niek
Bij deze spanning draagt de band namelijk 732 kg. per band." Aldus Michelin.
Ik heb de bandenspanning dus aangepast, en de bus rijdt een stuk rustiger en minder hobbelig. Een hele verbetering! Ik ben weer blij...!
Groet!
Niek
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: Michelin valt wat tegen...???
:klappen :klappen :klappen
Mooi dat het beter rijd!
Mooi dat het beter rijd!
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: Michelin valt wat tegen...???
inderdaad banden spanning rond de 3 tot 3.5 bar kijk ook maar eens op je wangen van de band wat daar van druk staat.
RUBBEREXPRESS