Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vernieuwde T5

vragen over de T5
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Vernieuwde T5

Bericht door pjvlb »

Weet iemand al iets meer over de aanstaande, vernieuwde versie van de T5? Ik heb er wat foto's van gezien en daaruit blijkt dat men het nieuwe VW familiegezicht nu ook op de T5 loslaat. Voorkant à la Golf en Polo zeg maar. Kan ik nog inkomen alleen zag het er naar mijn idee op de foto's i.i.g. niet erg opwindend uit. Wat mij echter wel erg verbaasde is dat de huidige 5 cilinder komt te vervallen! Daarvoor in de plaats komt een hele reeks 2 liter viercilinders van naar ik meen 85 t/m 180 pk!. Ik heb de dealer gebeld maar die wist nog niet veel meer te vertellen dan dat er nu al besteld kan worden en dat de huidige nog maar een paar dagen te bestellen zou zijn... Ik ben natuurlijk erg benieuwd naar meer info. Er waren nogal eens wat discussies op dit forum m.b.t. de eventuel komst van een 6-cilinder maar het lijkt erop dat er i.p.v. grotere nu alleen nog maar kleinere motoren geleverd zullen gaan worden. Ik moet nog even bekomen van de schok...
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Vernieuwde T5

Bericht door Donald4Motion »

druk even op de zoekknop, zijn al aardig wat topics over geweest :knipoog
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Vernieuwde T5

Bericht door vaniac »

Ik denk dat de huidige generatie vijfcilinders de euro-5 norm niet haalt. Waarschijnlijk zijn de aanpassingen zo ingrijpend, dat de ontwikkelingskosten voor VW te hoog zijn en niet terugverdiend worden met de beperkte produktie-aantallen. De 2-liter TDI is momenteel zo'n beetje de standaardmotor binnen het VW-concern en wordt in gigantisch hoge aantallen geproduceerd. Vandaar dat dit ook de motor voor de T5 wordt. Of hij opgewassen is tegen zware gebruik in de T5 moeten we nog maar afwachten. Een Golf van 1350 kg is nog geen T5 van gemiddeld 2500 kg!!!!
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Vernieuwde T5

Bericht door GerJol 716 »

Maar de T5 heeft natuurlijk een heel andere versnellingsbak eronder als een Golf.
De overbrengingen zullen voor de T5 korter zijn als voor de Golf lijkt mij.

Maar goed het is inderdaad afwachten hoe het uitpakt.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: Vernieuwde T5

Bericht door Jeroen T5 204 »

De V6 is geschrapt......, lopen trouwens al meerdere topics over de facelift :wjw
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Vernieuwde T5

Bericht door Danny »

De 1.9 doet het ook erg goed in de T5 dus een 2 liter zal ook niet verkeerd zijn met pakweg een 140 pk ofzo...
uiteraard zal deze meer omwentelingen vragen dan een sterke 2.5 (vermoed ik) maar ze moesten iets doen en zoals Vaniac schrijft de vijflcylinder zal aan een dermate grote aanpassing toe geweest zijn om de Euronorm te halen en gezien de toch relatief beperkte afname was/is het sop de kolen allicht niet waard (voor VW toch niet)

een pluspunt van de 2liter is eveneens 't ontbreken van een distributieriem en aangezien er zoveel (2liter motoren) in gruzelmenten zijn gereden zal dit een motortje zijn (lees zou moeten zijn) dat eigenlijk momenteel op zijn best is...

nu nog afwachten wat het geeft met 2500kg achter de T5 facelift... :jump

grts Danny
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Vernieuwde T5

Bericht door Pim 328 »

Op de personen auto varianten van de 2.0 tdi Commenrail zit gewoon een distributie riem, dus verwacht dat deze er bij de t5 ook op zal zitten.

De Fsi motoren hebben geen riem meer maar een ketting.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Vernieuwde T5

Bericht door Danny »

ach zo en ik dacht dat de 2.0 ook overgeschakeld was op metalen overbrenging...

nou ja op dat riempje elke pakweg 100.000km zal 't ook niet aankomen :zwaai

bedankt voor de correctie

Danny
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: Vernieuwde T5

Bericht door pieters »

Hallo wjwellers,

Ik wil met deze bus nog tenminste 6 keer olie verversen.
Dat doe ik om de 35000km.
Ik rijd ongeveer 30000km per jaar.
Dat leert mij dat ik er nog zon 7jaar mee zal doen.
Tegen die tijd zal er al wel weer gesproken worden over een facelift voor de t5.
Wat voor motoren er dan in gaan weet ik niet en welke euro norm dan geld al helemaal niet.
Kom dan waarschijnlijk in aanmerking voor een riante slooppremie voor mijn t5.
Helemaal eerlijk is dat dan niet want veel onderdelen zullen nieuw zijn.
Al is dat voor veel t5 van 5 jaar oud al zo. Die van mij inkluis.

En ehh zomaar een tweeliter diesel van 180 pk in een t5 stoppen dat gaat nog een boel trammelant opleveren, met regenereerbare roetfilters egr en wat niet meer zei.
Het kan wel bijna goed in een keer maar dat kost wat meer.
De ervaring leert wat anders.

Ben benieuwd.
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Vernieuwde T5

Bericht door pjvlb »

De eerste ervaringen met de 2 liter TDI waren in ieder geval niet zo heel erg gunstig. Ik heb daar regelmatig over vernomen van bedrijven die bijv. veel in diverse volkswagen handelen. Men raadde over het algemeen altijd de 1.9 tdi aan want de 140 PK 2 liter tdi zou veel meer problemen geven en dan spreek ik over een Passat. Hoe de motor zich dan in een zware T5 gaat houden is inderdaad maar afwachten. Lijkt erop dat VW in deze de concurentie z'n slag laat slaan en dat begrijp ik echt niet. Ik hoop dat men werk heeft gemaakt van deze combinatie en niets aan het toeval heeft overgelaten maar dat zullen we dus moeten afwachten. Wat ik overigens wel jammer zou vinden is wanneer deze moteren met hogere toerentallen draaien dan we met de huidige 5 cilinders gewend zijn.
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Vernieuwde T5

Bericht door niels »

Ik las van de week dat BMW allang een 2.0 Liter diesel heeft, en wel met 204 PK. (nog niet eens gechipt).
En waarom moet volkswagen dan weer achteraan lopen?
Vroeger liep VW overal meer voorop, nu is de Benz al een paar jaar met 204 PK, en zelfs een Ford Transit heeft al 200 pk.

Gr. Niels
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Vernieuwde T5

Bericht door vaniac »

Het aantal pk's is niet zaligmakend. Dit alleen interessant voor de topsnelheid. 180 km/u is voor mij al snel genoeg. Waar het om gaat bij een T5 is het koppel en het verloop van het koppel over het toerengebied. Verder spelen de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak een grote rol bij de prestaties. Bij 5 cilinders heb je genoeg vermogen. Die 30 pk meer van de VITO maken niet zo heel veel uit.
sep
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:24
Locatie: HOOGEZAND
Contacteer:

Re: Vernieuwde T5

Bericht door sep »

Dat klopt als een bus vaniac ,pk,s zeggen niet alles ,...de h300 van hyundai heeft ook een 2,5 liter met 170 pk ,...maar als je de specs er op naleest en die vergelijkt met de transporter ,dan blijkt dat de 130 pk t5 hem zelfs de baas is qua prestaties .....
koppel en verloop en mooie overbreningen bepalen het plezier .

Mvg Sep
pjvlb
Berichten: 27
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24
Locatie: Salland

Re: Vernieuwde T5

Bericht door pjvlb »

Dat klopt natuurlijk als een bus, dus nu maar hopen dat VW voor de vernieuwde T5 de techniek net zo goed en mooi op elkaar heeft weten aan te sluiten als bij de huidige 5-cilinders. Mij werd verteld (door de VW-dealer) dat de nieuwe 4-cilinders vooral veel stiller zullen zijn dan de 5-cilinders. Maar het geluid en de prestaties van een 6-cilinder zullen volgens mij toch nooit door een 4-cilinder kunnen worden geëvenaard. Overigens vond ik de 'oude' 5-cilinder in de T4 altijd wel veel mooier lopen dan die in de T5 maar die was op zijn beurt weer veel sneller en sterker. Vooral op de snelweg is de T5, 5-cilinder 'heer en meester' wat mij betreft, echter niet taaier bij lage toerentallen. Daar was de T4, 5 cilinder volgens mij toch beter in. Ik hoop echt dat de nieuwe 4-cilinders gaan bevallen en dan hoop ik stilletjes toch ook dat er op termijn wellicht nog uitbreiding komt in de vorm van een 5 of 6 cilinder... In de T6 wellicht?
evertvink
Berichten: 58
Lid geworden op: 17 feb 2007, 15:32
Locatie: stolwijk
Contacteer:

Re: Vernieuwde T5

Bericht door evertvink »

Ik heb jaren een t4 gehad met 64pk !!!! regelmatig met een aanhanger gereden van 2 ton of meer.
Het ging allemaal alleen niet zo snel.
Bergje op in duitsland in z'n vier maar het ging.
Dus een kleine motor zegt niets over de levensduur.
Heb hier probleemloos 225.000 mee gereden.
Kan ik met m'n t5 130 pk niet zeggen trouwens.
maar een 2.0 met 140 pk lijkt me meer dan voldoende.
die turbo's heb je lang niet altijd nodig, alleen met optrekken.
Plaats reactie