Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Blanke lak laat los

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Blanke lak laat los

Bericht door Inbouwer »

Mijn T5 01-2009 in de kleur White Beige laat op sommige plaatsen de blanke lak los.
Het gaat op dit moment om de motorkap en de linker en de rechterzijkant.
Het gaat om een onschuldig klein inslagje van nog geen 0,5 x 0,5 mm, maar er laat ongeveer 3cm2 blanke lak los.
De importeur is al komen kijken en nu mag ik de hele bus laten overspuiten.

Mijn vraag is zijn er meer mensen met deze klacht.

Probleem is dat er veel meer blanke lak los laat dan de steenslag groot is.
:muur
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Blanke lak laat los

Bericht door Kobus »

De blanke lak hecht hier niet voldoende op de basislak (= de lak die de kleur geeft). Zolang er geen beschadiging in het oppervlak komt zal de blanke lak door de oppervlaktespanning blijven zitten. Zodra deze oppervlaktespanning verbroken wordt, kan de blanke lak echter los gaan laten. Dit komt vaker voor bij kleuren die veel zilvergrijs bevatten; wheat beige bestaat ook voornamelijk uit zilvergrijs. Blijkbaar hecht blanke lak minder goed op zilvergijze basislak.
De oorzaak kan liggen in de watergedragen basislak of er is al eerder iets aan je bus gespoten (bv. door transportschade). Dit gebeurt vaker dan je wilt weten, maar is geen reden tot ongerustheid. Kijk eens goed naar de vrijgekomen kleurlaag: is ie mat dan is het basislak, glimt ie dan is het slecht geschuurde blanke lak (en is er dus al eerder iets aan de bus gespoten).
Hou goed in de gaten dat de hechting van je huidige blanke laag misschien over de gehele bus niet 100% kan zijn; in dat geval zullen voor een goed eindresultaat de gehele blanke laag en kleurlaag er af moeten.
Voor een echt goede hechting van de blanke lak op de basislak zou je beter kunnen gaan voor conventionele basislak, dus op basis van oplosmiddelen i.p.v. water. In sommige gevallen is dit toegestaan, maar meestal is een autospuiter verplicht om watergedragen basislak te gebruiken.
Succes!
stop the rat race
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Re: Blanke lak laat los

Bericht door T5 Erwin »

Hallo,

is wel toevallig, mijn auto T5 T-Edition 2009 heeft van de week net een beurt gehad, en ik had ze gewezen op het feit dat de verf loslaat bij de bumperhoekjes voor.

Kan nu begin oktober mijn bus brengen en de bumpers worden opnieuw gespoten, schijnt een bekend probleem te zijn.

Dus "spuiten"is niet hun sterkste punt.... :alarm :alarm

groet,

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Blanke lak laat los

Bericht door robindekeiser »

T5 Erwin schreef:Hallo,

is wel toevallig, mijn auto T5 T-Edition 2009 heeft van de week net een beurt gehad, en ik had ze gewezen op het feit dat de verf loslaat bij de bumperhoekjes voor.

Kan nu begin oktober mijn bus brengen en de bumpers worden opnieuw gespoten, schijnt een bekend probleem te zijn.

Dus "spuiten"is niet hun sterkste punt.... :alarm :alarm

groet,

Erwin :T54LIFE
T-edition? neem aan dit hier multivan bumpers op zitten? die worden vaak achteraf door de dealer gemonteerd, en worden dus kaal aan de dealer geleverd. Die laat ze zelf bij een willekeurig autoschade herstel bedrijf spuiten.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Blanke lak laat los

Bericht door BigRuud »

robindekeiser schreef:
T5 Erwin schreef:Hallo,

is wel toevallig, mijn auto T5 T-Edition 2009 heeft van de week net een beurt gehad, en ik had ze gewezen op het feit dat de verf loslaat bij de bumperhoekjes voor.

Kan nu begin oktober mijn bus brengen en de bumpers worden opnieuw gespoten, schijnt een bekend probleem te zijn.

Dus "spuiten"is niet hun sterkste punt.... :alarm :alarm

groet,

Erwin :T54LIFE
T-edition? neem aan dit hier multivan bumpers op zitten? die worden vaak achteraf door de dealer gemonteerd, en worden dus kaal aan de dealer geleverd. Die laat ze zelf bij een willekeurig autoschade herstel bedrijf spuiten.

Hoe kom je er bij dat die multivan bumpers er door de dealer op gezet worden? Daar word hij gewoon af fabriek mee afgeleverd als je dat "goed" besteld hebt. :wjw
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
T5 Erwin
Berichten: 115
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:22
Locatie: Amsterdam

Re: Blanke lak laat los

Bericht door T5 Erwin »

Klopt, ik heb alle extra's af fabriek,dus hij kwam bij de dealer met gespoten bumpers,kant en klaar.

Groet,

Erwin :T54LIFE
Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.
Damy

Re: Blanke lak laat los

Bericht door Damy »

Bij een T-Edition worden alle extra's die behoren bij de T-Edition (achterlichten, Interieur, bumpers) wel achteraf omgebouwd in Nederland bij een bedrijf in Velsen en/of Hoofddorp!!!
Nederland is namelijk de enige die T-Editions heeft omdat het een actie van de importeur betrof.
Gebruikersavatar
robindekeiser
Berichten: 323
Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
Locatie: Zuid-Holland

Re: Blanke lak laat los

Bericht door robindekeiser »

BigRuud schreef:
robindekeiser schreef:
T5 Erwin schreef:Hallo,

is wel toevallig, mijn auto T5 T-Edition 2009 heeft van de week net een beurt gehad, en ik had ze gewezen op het feit dat de verf loslaat bij de bumperhoekjes voor.

Kan nu begin oktober mijn bus brengen en de bumpers worden opnieuw gespoten, schijnt een bekend probleem te zijn.

Dus "spuiten"is niet hun sterkste punt.... :alarm :alarm

groet,

Erwin :T54LIFE
T-edition? neem aan dit hier multivan bumpers op zitten? die worden vaak achteraf door de dealer gemonteerd, en worden dus kaal aan de dealer geleverd. Die laat ze zelf bij een willekeurig autoschade herstel bedrijf spuiten.

Hoe kom je er bij dat die multivan bumpers er door de dealer op gezet worden? Daar word hij gewoon af fabriek mee afgeleverd als je dat "goed" besteld hebt. :wjw
Omdat een maatje van mij bij de VW dealer werkt en die oa MV bumpers laten spuiten bij een autoschadeherstel bedrijf.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: Blanke lak laat los

Bericht door Inbouwer »

Net bij me bus wezen kijken. Hij is door de dealer bij een schade herstelbedrijf op het dak na geheel overgespoten :groteogen.

Ik moet er nog even aan wennen, zag hem net staan bij de dealer en hij moet weer in elkaar gezet worden.
Hij was op zich mooi overgespoten, maar het echte resultaat kan ik pas zien als alle deuren en motorkap open kunnen.
Ik ben zo bang voor de aansluitnaden.
Het gaat om een T-edition en de spuiter heeft dit kunststof (lees chroom) randje niet verwijderd. Keurig afgeplakt!!! :muur :muur :muur
Zolang ik het randje er in hou is het mooi, maar er uit halen kan nooit meer. :bonk :bonk :bonk
Plaats reactie