Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startmotorproblemen

vragen over de T4
Plaats reactie
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Startmotorproblemen

Bericht door Bert V »

Goedenavond,

Ik heb een vraagje ivm de startmotor, als ik mijn t4 ( 96' 1.9 td 161.000 km ) start hoor ik, terwijl de motor al draait, het tandwieltje van de startmotor terugkeren.
Nu de laatste tijd krijg ik mijn t4 steeds moeilijker gestart. Ik hoor de startmotor wel draaien maar motor slaat niet aan. ( het is af en toe, niet altijd )
Kan het zijn dat het tandwiel niet meer ingrijpt in het vliegwiel? Hoe kan ik dit verhelpen of ben ik gewoon toe aan een nieuwe startmotor?

Groeten,

Bert Visser
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bert V schreef: als ik mijn t4 ( 96' 1.9 td 161.000 km ) start hoor ik, terwijl de motor al draait, het tandwieltje van de startmotor terugkeren.
kun je even uitleggen hoe je dit bedoeld en wat je dan hoort?
Bert V schreef: Nu de laatste tijd krijg ik mijn t4 steeds moeilijker gestart. Ik hoor de startmotor wel draaien maar motor slaat niet aan. ( het is af en toe, niet altijd )
Hoor je alleen de startmotor draaien of hoor je de hele motor ronddraaien maar slaat ie niet aan?
Bert V schreef:
Kan het zijn dat het tandwiel niet meer ingrijpt in het vliegwiel? Hoe kan ik dit verhelpen of ben ik gewoon toe aan een nieuwe startmotor?
Waarschijnlijk slaat ie het tandwiel wel in de starterkrans (vliegwiel) maar draait de vrijloop door, dat kun je alleen verhelpen door een revisie of vervanging van de startmotor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Bert V »

Roger B. schreef:
Bert V schreef: als ik mijn t4 ( 96' 1.9 td 161.000 km ) start hoor ik, terwijl de motor al draait, het tandwieltje van de startmotor terugkeren.
kun je even uitleggen hoe je dit bedoeld en wat je dan hoort?

Als ik start slaat de motor aan, en terwijl de motor aanslaat hoor ik net alsof het starterswiel terug keert uit het vliegwiel, is een sleperig geluid.Dit is echter altijd van toen ik hem kocht. nu de laatste tijd krijg ik onderstaande problemen erbij.
Bert V schreef: Nu de laatste tijd krijg ik mijn t4 steeds moeilijker gestart. Ik hoor de startmotor wel draaien maar motor slaat niet aan. ( het is af en toe, niet altijd )
Hoor je alleen de startmotor draaien of hoor je de hele motor ronddraaien maar slaat ie niet aan?

Ik heb de indruk dat de motor niet meedraaid, zo te horen draait de startmotor dan sneller precies dan anders. Ik zet mijn t4 dan in zijn 5 en geef er een duw aan en dan start hij meestal wel vlot.
Bert V schreef:
Kan het zijn dat het tandwiel niet meer ingrijpt in het vliegwiel? Hoe kan ik dit verhelpen of ben ik gewoon toe aan een nieuwe startmotor?
Waarschijnlijk slaat ie het tandwiel wel in de starterkrans (vliegwiel) maar draait de vrijloop door, dat kun je alleen verhelpen door een revisie of vervanging van de startmotor.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

klinkt alsof je vrijloop kapot is, dit starten zonder dat de motor meedraait gaat vaker en vaker voorkomen, enige oplossing is startmotor demonteren en (laten) reviseren of een nieuwe (ruil) startmotor erop zetten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Bert V »

bedankt voor de reacties,

Het komt inderdaad steeds vaker en vaker voor.
Ik ben al achter een ruil startmotor geweest, die dingen zijn nog duur precies.
Volgende week monteer ik hem en dan zien we wel.

Groeten,

Bert
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Startmotorproblemen

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb een half jaar terug een nieuwe gekocht op ebay, kostte me toen nog geen 100 euro inclusief verzendkosten (voor buiten duitsland natuurlijk iets hogere verzendkosten.

even zoeken op "anlasser T4" op de duitse Ebay...en tegenwoordig zijn ze nog goedkoper.....
deze bijvoorbeeldp
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie