Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor Vastgelopen

vragen over de T4
Plaats reactie
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Hey,

Hey,

Ben al 19 jaar een trouwe transporter rijder (10 jaar T3 en 9jaar T4)
Op aanraden van Koekie begin ik een nieuwe topic.
14 dagen geleden is mijn motor een 1.9TD ABL vastgelopen. De eerste conclusie was geen olie maar heb gisteren wat aan het sleutelen geweest.
Nu blijkt dat de bout van het tandwiel dat de krukas aandrijft los zat. (10000km geleden distributieriem laten vervangen)Hierdoor is het meeneem stukje afgebroken op het tandwiel en de distributie riem verschoven. het busje is van 1996 en wil er niet te veel kosten meer aan doen. Een occasiemotor is bijna niet te vinden. En een revisie motor kost al snel 1300 a1500 euro zonder btw en plaatsing. Heb ook al enkele garages afgebeld, maar blijkbaar hebben deze ondanks de crisis werk genoeg en vragen voor plaatsing van een revisie motor 4000 euro.
Vanavond ga ik hem eens verder opengooien om te kijken hoe groot de schade juist is.

Ik heb vooral volgende vragen:
Vraag 1:
Ik heb al gezocht op het forum maar vind nergens een link of uitleg (liefts met foto's) hoe de motor het makkelijkst kan uitgebouwd worden.
Ik veronderstel dat hij er langs onder uit moet.

Vraag 2: Weet er iemand nog ergen een motor liggen voor een gunstige prijs?

Vraag 3: alle tips zijn welkom is mijn eerste keer dat ik het spul een opengooi



Groetjes
Tom uit antwerpen
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
WiLLoW
Berichten: 96
Lid geworden op: 22 feb 2009, 15:10

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door WiLLoW »

Is dit hetzelfde blok ( uit een golf 3 ) --> http://bus-forum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=11&t=12547

Staat in Belgie dus...
Heeft een Mercedes W210 E200CDI gekocht ;-)
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Heb gehoord dat dit ongeveer hetzelfde blok is, maar dat koeldarmen, kabelboom, carter, ophanging niet helemaal hetzelfde zijn.
Geeft dit geen problemen op keuring?

MVG
Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Pascal-141 »

Een Golf III blokje vind je zowat overal , dus aan blokken zeker geen gebrek .
Dat Golf blok is dezelfde als dat van een T4 , dus je kan ook een Golf III blok inbouwen in je T4 , De "toebehoren" aan een Golf blok zijn soms verschillend van een T4 blok , maar je hebt alles van jouw eigen blok om over te zetten , dat mag dus geen probleem zijn.
Bij een Golf blok zit de oliepeilstok aan de voorkant van het blok , bij een T4 blok aan de achterkant , dat is een verschil , maar dat maakt op zich niks uit. De oliepeilstok aan de voorkant kun je gewoon laten zitten (of afdichten) , en aan de achterkant van het blok kun je een gaatje boren en daar de peilstok van jouw "oud" blok insteken.
De motorsteunen , in-en uitlaat spruitstukken en turbo kun je ook overzetten van jouw "oud" blok.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

uitbouwen doe je naar voeren toe, bumper, grille, slotdrager en radiateur eraf, metalen dwarsbalk achter de bumper eraf en je hebt tussen de chassisbalken vrije ruimte om motor + versnellingsbak eruit te halen, makkelijkst vind ik om de motor aan de kettingtakel te hangen en dan de bus eronder vandaan te duwen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door bartt4 »

Roger B. schreef:uitbouwen doe je naar voeren toe, bumper, grille, slotdrager en radiateur eraf, metalen dwarsbalk achter de bumper eraf en je hebt tussen de chassisbalken vrije ruimte om motor + versnellingsbak eruit te halen, makkelijkst vind ik om de motor aan de kettingtakel te hangen en dan de bus eronder vandaan te duwen
Na enige ervaring :muur :muur :muur :nuts :knipoog te doen in anderhalf uur. bij een tdje. is het de eerste keer dan ongeveer 4 uurtjes.
zelg heb ik moter bokje gebruikt 2e keer heftruckje.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Pascal had de mijne ook in pakweg anderhalf uur uit die witte bus gebouwd.

Ik (eerste keer en met foto's maken om straks de boel weer goed in elkaar te kunnen zetten (kabels en slangen) op het dooie akkertje inderdaad een uurtje of 4 a 5...heb me totaal niet gehaast en zonder luchtgereedschap uitgebouwd (bak eraf wel met luchtsleutel gedaan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Hey guys,

Alvast bedankt voor jullie reactie's.
Ondertussen is radiator en grill al gedemonteerd, heb ook een giraf kunnen lenen.

Ben gisteren al meer als 4 uur bezig geweest om 1 vastgeroeste bout los te krijgen dus een record zal ik zeker niet breken:-)

Ik ga voor de golf motor gaan denk ik. Maar wil ook eerst wel eens de coulash eraf gooien om te zien hoe groot de schade is + dan leer ik weer wat bij heb toch niets te verliezen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Hey,

Heb ondertussen culasse eraf en het goede nieuws is dat de krukas en de cilinders er nog ok uitzien en vlot ronddraaien.
In de culasse zelf zitten 3 barstjes tussen in en uitlaat kleppen.
Afbeelding


Misschien kan ik beter gewoon de culasse comlpeet vervangen alvorens een golfmotor te kopen?

Vraag 1: Kan ik een culasse compleet van een golf motor op mijn transporter blok plaatsen? (is denk ik makkelijker te vinden.

Vraag 2: weet er iemand welke volgorde en torq momenten ik moet aanhalen voor het terug plaatsen van de culasse?

Vraag 3: zijn er dingen waar ik zeker op moet letten?



MVG
Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Ok

Ga morgen dus de complete cilinderkop vervangen (250euro)

Moet men deze laten uitvlakken? of is dat zo te riskeren?
Moet men nieuwe bouten plaatsen?
Weet er iemand de aanhaalmomenten? en is er een bepaalde volgorde?


thX

Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door GerJol 716 »

De kop vlakken is niet aanbevolen, moet je controleren op afwijking.

Zie plaatje voor kopbouten:
Afbeelding

Inbouwen gebeurt in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let hierbij op de volgende punten:


Verdraai de krukas zodanig dat de zuigers van de eerste en vierde cilinder in het BDP staan.
Meet de uitsteeklengte van de zuiger boven het pasvlak. De uitsteeklengte bepaalt de dikte van de koppakking.
Bij uitsluitend vervangen van de koppakking dienen de kenmerken op de oude pakking overeen te komen met de nieuwe pakking.

Na bepaling uitsteeklengte: draai de krukas nu zover rechtsom, totdat alle zuigers vrijwel evenver onder het BDP staan.
Leg de nieuwe koppakking met het merkteken 'oben' naar de cilinderkop gekeerd op het motorblok en centreer deze met paspennen.

Leg de cilinderkop op het motorblok en draai de cilinderkopbouten met de hand vast.
Haal bij koude motor de cilinderkopbouten in vier fasen aan in de volgorde uit het plaatje.

Breng de distributieriem aan en stel deze af (is weer een verhaal apart).

Vul en ontlucht het koelsysteem.

Plaats het kleppendeksel en zet het met het voorgeschreven aanhaalmoment vast (10 Nm).
Alleen wagens met een zachte koppakking: Laat de motor warmdraaien, verwijder het kleppendeksel en trek de cilinderkopbouten nogmaals 90° (kwartslag) verder aan.

Let op! De cilinderkopbouten hoeven hierna niet meer te worden aangetrokken.

Dit even met betrekking tot de aanhaalmomenten.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door bartt4 »

Surfbus schreef:Ok

Ga morgen dus de complete cilinderkop vervangen (250euro)

Moet men deze laten uitvlakken? of is dat zo te riskeren?
Moet men nieuwe bouten plaatsen?
Weet er iemand de aanhaalmomenten? en is er een bepaalde volgorde?


thX

Tom
Zou kop wel ff laten controleren eventueel kleppen ff slijpen en indien niet vlak toch laten vlakken.
Nieuwe bouten gebruiken.
aanhaalmomenten kloppen zoals gerjol heeft beschreven geld dat voor de zachte pakking. Kan ook staalen pakking doen beter en sterker en dan is warmdraaien niet nodig.
Gister ff voor je gevraagt waar ik me moter vandaan heb.

Trouwens de breukjes tussen de kleppen komt veel vuldig voor en mits je de kop afperst is dat geen probleem. en kan je daar gewoon mee door rijden.
Komt namelijk omdat de 1.9 td vrij heet word. Beter is om er eventueel een extra olie koeler bij op te plaatsen. zekers als je wat meer vermogen uit je bus haalt
RUBBEREXPRESS
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door Surfbus »

Hey guy's

Dankzij jullie hulp, draaid mijn motor terug soepel.
Dit weekend de boel weer in elkaar gegooid, 2de hands cilinderkop gemonteerd(niet uitgevlakt)
Tandwielen en distributie riem terug geplaatst.
En de boel draait weer mooi rond.
Enkel nu nog een kleine lek aan koperen dieselleiding. En eventueel diselpomp terug laten afregelen in garage (heb geen micrometer).
En nog een nieuweuitlaat, iemand toevallig nog iets liggen?

En ben onder de 500 euro gebleven. Joepieeeee. En heb enorm veel bijgeleerd.

Nog eens bedankt voor jullie profesionele feedbak.

Groetjes
Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Motor Vastgelopen

Bericht door GerJol 716 »

Kijk dat is weer mooi, nu weer genieten van de bus.
En hopelijk niet te veel :werkaanT4

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Plaats reactie