Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eibach veren icm rode Koni's

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door sgsdebruijn »

Ik wilde graag mijn bus wat lager hebben om zodoende wat scherper/rechter door de bochten te kunnen gaan.
Op zich was het allemaal geen probleem maar onder mijn Mondeo had ik Eibach Pro met Koni FSD veren en dat beviel erg goed.

Onder de bus zaten al rode Koni's dus dat was mooi meegenomen toen ik hem kocht.
Wel zater er nog de standaard veren onder, van de zomer de onderlegschijven vervangen voor de 5mm variant.
Helaas had ik al relatief dunne schijven die ook wel redelijk ingesleten waren dus echt een verlaging werd het niet.

Een tijdje terug voor een mooie prijs een nieuwe Eibach Pro kit kunnen kopen en nu eindelijk even tijd gehad om ze eronder te zetten.

Vandaag dus gedaan, even een proefrit en sjesus wat een mep tijdens het nemen van de hobbels. Snel de voorkant lager gezet want dat had ik nog niet gedaan en die stond al hoger als achter. Dat reed al een stuk beter maar nog niet echt tevreden eigenlijk.
Had verder niemand achterin en geen surftrailer of caravan erachter dus het moet wel wat stugger.

Ik heb geen idee in welke stand de Koni's staan maar zou het "probleem" opgelost zijn als ik de boel stugger af ga stellen?
Wat ook zou kunnen is toch de 5mm schijf vervangen voor een 19mm om zodoende meer lengte te krijgen voor de veerweg?

Zijn er andere mensen die ervaring hebben met rode Koni's op hun T4 of T4 Westfalia?
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 28 sep 2009, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb er rode koni's op maar geen idee hoe oud die zijn, kreeg van peter gisteren wel de opmerking dat die stug zouden zijn (rode koni)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door niels »

Hallo, ik heb er ook rode koni's op gehad, deze dempen volgens mij alleen de uitgaande slag, heb nu Bilsteins, en dat bevalt een stuk beter; deze dempen beide slagen.
Heb ook onlangs bij de originele veren(met grijze kleurcode) allebei de rubbers verwijderd, en dat geeft leeg al een flinke klap bij drempels afrijden; slaat dus met een flinke knal op de aanslag(en dat helemaal leeg !!), heb nu de 5 mm schijf teruggelegd.
Ik vind nu alleen de rijhoogte nu toch nog aan de hoge kant, maar kan niet lager vanwege de aanslagen.

Gr. Niels
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door Multivan Generation »

@ sgsdebruin,
waar ben je naar op zoek?
Wat wil je bereiken?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door sgsdebruijn »

Multivan Generation schreef:@ sgsdebruin,
waar ben je naar op zoek?
Wat wil je bereiken?
@Peter, staat eigenlijk in de eerste zin. hoe meer ik er over nadenk des te meer ik het idee krijg dat ik toch een dikkere onderlegschijf moet plaatsen om zo net wat meer veerlengte te krijgen. Misschien wel mooi om onder 5mm en boven 13mm te gebruiken, de veer heeft dan ook bescherming aan de onderkant/draagarm.

@Niels, kan me niet voorstellen dat 5mm schijven zoveel verschil maken hoor, denk alleen dat je de klap minder hoort door de demping van het rubber.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door Multivan Generation »

dus begrijp ik goed,
dat je hem alleen lager wilt leggen, meer niet?

Hoe is het achtersysteem van veren etc nu bij je opgebouwd?
Vanaf boven:
Een onderlegschijf
een veer,
draagarm?

of onderlegschijf,
veer,
onderlegschijf
draagarm


of nog een mogelijkheid
onderlegschijf
veer
dempingsrubbertje
draagarm.


Je wilt meer veerlengte en je hebt net verlagingsveren er onder gelegd? :nuts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door sgsdebruijn »

Huidige situatie
-----------------------------------
boven - 5mm onderlegschijf
veer - Eibach Pro
Onder - dempingsrubber

Zit er nu aan te denken om het volgende te doen
-----------------------------------
boven - 13mm onderlegschijf
veer - Eibach pro
Onder - 5mm onderlegschijf

Op deze manier krijg ik er in ieder geval 1cm veerweg bij wat denk ik wel voldoene zal moeten zijn.
Eventueel nog spelen met de dempers door ze wat stugger te zetten, kan niet zeggen dat ze erg stug zijn.
Dit niet stug overkomen ligt misschien ook wel aan het feit dat ik een Westfalia imbouw heb en zodoende wat meer gewicht in de bus.

Ja het klinkt raar, je koopt verlagingsveren en wil weer verhogen :nuts het is net iets te laag/niet de juiste dempers (wel/geen demping in/uitgaande slag).
Maar om nu weer dik geld uit te gaan geven aan betere dempers heb ik even geen trek in, merk wel dat de veer eigenschappen bijna iedentiek zijn aan de originele alleen minder veerweg.

Tips blijven welkom natuurlijk
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1688
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door henkru »

Als je Bilstein wil hebben welk type moet je dan hebben.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eibach veren icm rode Koni's

Bericht door Multivan Generation »

bij een camper helpt een stabilisatorstang van 28 mm erg goed om hem strakker te laten sturen en minder te laten overhellen.

Ik heb nog wel originele VW veren met lichtgrijze markering.
Die kun je eens gebruiken om te testen.
Misschien brengt dat wat je in gedachten hebt..


@ Henkru,
er zijn al verschillende topics over geweest...
Even zoeken op het forum.. :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie