Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht starten

vragen over de T4
Plaats reactie
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

slecht starten

Bericht door marc »

Hallo weetjewellers, Ik schrijf niet zo vaak op weet je wel, maar vind het een gewelldige site. Ik heb zelf nu een probleem met het starten.
Sinds afgelopen zaterdag. Startmotor gaat goed rond, duurt echter lang voor de motor aanslaat zeker als motor koud is/lang staat. Als hij aanslaat loopt hij niet direct lekker rond. Tijdens het starten veel rook (blauw).
Heb bij tips en trucs gekeken, vermoede dat het de gloeibougie`s waren. Deze alle 5 gedemonteerd en door gemeten 12,74 volt per gloeibougie weerstand 0,8 ohm. Ook heb ik ze direct op de accu aangesloten ze gloeien dan allemaal +/-4 mm. Volgens mij is dit niet de oorzaak van mijn probleem.
Wie o wie heeft er nog sugesties?
Met vriendelijke groeten Marc
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: slecht starten

Bericht door GerJol 716 »

Zoek eens naar de topics op de site die gaan over lucht in de brandstofaanvoer, mogelijk dat hierin de oplossing zit.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: slecht starten

Bericht door rick_k »

Over wat voor motor hebben we het hier?? Behalve dan een 5-cilinder...

mvg Rick
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: slecht starten

Bericht door Egbert&Manon »

viewtopic.php?f=2&t=17948&p=101736#p101736

Wat was hier je probleem Marc?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Re: slecht starten

Bericht door marc »

Ja Egbert dat is een heel ander verhaal, bijna heel de zomer geen last van gehad.
Echter wel net voor mijn vakantie t4 goed nagekeken zo ook de tandriem , bleek dat de spanning erg slap was. Verder onderzoek gedaan bleek dat de spanrol was van spanning afgelopen. Verder gekeken en zag dat de ankerplaat van de spanrol ingescheurd. Nieuwe spanrol erop gemonteerd. Hierna geen probleem meer gehad met het aanslaan van de motor. (sorry voor de terug koppeling dat was 2 dagen voor mijn vakantie, druk en niet meer aangedacht om jullie in te lichten)
Mijn t4 is een ’98, met een 102pk acv motor

Groeten Marc
Met vriendelijke groet Marc
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: slecht starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

in gemonteerde toestand heb je dus spanning op de gloeistiften als ik je verhaal goed begrijp (afgezien van het feit dat het nu nog niet koud genoeg is om lang te moeten doorstarten met een TDI zonder gloeisysteem.

Dan is brandstoftoevoer waarschijnlijk het probleem

Bij mijn TDI was de o-ring van het voorverwarmingselement in het filter de boosdoener, als de auto langer dan pakweg 6-8 uur gestaan had wilde hij maar heeeeel moeizaam aanslaan (lang doorstarten) via dat o-ringetje kwam er lucht in de toevoerleiding.

De timing van je inspuiting kan ook verkeerd staan, met name als het kouder wordt wordt het effect hiervan ook groter, maar dan zou voorgloeien al een verschil moeten geven.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: slecht starten

Bericht door sgsdebruijn »

Roger B. schreef: Bij mijn TDI was de o-ring van het voorverwarmingselement in het filter de boosdoener, als de auto langer dan pakweg 6-8 uur gestaan had wilde hij maar heeeeel moeizaam aanslaan (lang doorstarten) via dat o-ringetje kwam er lucht in de toevoerleiding.
De timing van je inspuiting kan ook verkeerd staan, met name als het kouder wordt wordt het effect hiervan ook groter, maar dan zou voorgloeien al een verschil moeten geven.
Bij mij waren beidde het probleem, dus jou probleem zeer herkenbaar.

Om even het pomptiming probleem te omzeilen zou je de koelvloeistofsensor voor op je blok in de koelslang de stekker eraf kunnen halen. Boel gloeit dan maximale tijd voor.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: slecht starten

Bericht door frank884 »

[quote="Roger B.

Dan is brandstoftoevoer waarschijnlijk het probleem

Bij mijn TDI was de o-ring van het voorverwarmingselement in het filter de boosdoener, als de auto langer dan pakweg 6-8 uur gestaan had wilde hij maar heeeeel moeizaam aanslaan (lang doorstarten) via dat o-ringetje kwam er lucht in de toevoerleiding.


Hier zou ik het zoeken dit wat roger hierboven omschrijft heb ik ook gehad
zelfde symtomen Heb je onlangs de filter vervangen????
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
marc
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 jan 2007, 14:46
Locatie: oude-tonge

Re: slecht starten

Bericht door marc »

Hallo allemaal, het probleem was het inspuitmoment van de brandstofpomp. deze was compleet van tijd af. Af laten stellen bij VW dealer start en loopt weer goed. Heb trouwens nu weer iets anders als ik geremd heb hoor ik een lichtzuigend geluid, ik denk dat dit bij het rempedaal vandaan komt? ga maar weer zoeken wat hier de oorzaak van is!

groeten Marc
Met vriendelijke groet Marc
keestdi
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 aug 2007, 08:31
Locatie: emmeloord

Re: slecht starten

Bericht door keestdi »

ik heb altijden het zelfde probleem,als de bus een tijdje heeft gestaan slecht aanslaan,heeft elke bus zo'n voorgloei element op het filter.
heb een blauwe I bouwjaar 2000 weet de motor code niet zo moet ik opzoeken.filter zal ik deze dagen vern zit er nu 2 jaar op 30.000 km. :zwaai
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: slecht starten

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, maar het is geen voorgloei element maar een voorverwarmings-systeem, De (warme) brandstof die retour uit verstuivers en pomp komt wordt via het filter retour gepompt en daarmee wordt het filter voorverwarmd.

als je bovenop het filter kijkt (zit achter je linker koplamp (voor de accu)) zie je een slang die onderbroken wordt door een wit kunststof stukje dat met een soort van paperclip vastgehouden wordt, als je die klem wegneemt en het kunststof stukje omhoog trekt zie je die O-ring die lekken kan.


Ik ben vandaag na het monteren van de andere motor met nieuwe riemen bezig geweest met het afstellen van het tijdstip en daarbij ook een moment tegengekoomen dat ie zeer slecht ansloeg, maar als ie ZO ver van tijd af staat dan is er iets los gegaan of bij het vervangen van de distributie hebben ze ECHT niet gekeken naar de fijnafstelling :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: slecht starten

Bericht door Duveltje-77 »

als vast gestelt wordt dat gloeiers goed zijn
dan ligt het aan de brandstof voorziening
ik heb ook zon probleem gehad
bij mij waren het de verstuivers
je kon net zogoed de tuinslang er in hangen zo versleten waren ze heb het zelf gezien
heb ze met vvt tuning vervangen door acv verstuivers met een remap
nu starten in een halve slag en blauwe rookvrij
met een pomptimming van 38 vagcom
nogmaals een tdi start ook met 0 graden zonder gloeien trek het relais er maar es uit
dit gaat gepaart met flinke wolken in alle kleuren voornamelijk grijs zwart en blauw
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Plaats reactie