Ik weet als ik alleen de pomp vervang, dat de riem er af moet, maar heb gehoord als je de pomp met behuizing vervangt, de dynamo met steun moet demonteren en dan de pomp met behuizing er zo af kan halen.(zonder de distributieriem eraf te halen) Is dit waar??
Dan heb je het makkelijk, bij de 5 cilinder zit ie op de distributie, bij je 4 cilinder alleen de v-snaar eraf...zie ook : http://www.t4-wiki.de/wiki/Wasserpumpe
Laatst gewijzigd door pluuke op 14 okt 2009, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
ik ken de 1.9 niet, maar als de pomp door de riem aangedreven wordt (distributieriem) kun je de pomp niet zomaar even er tussenuit pakken om te vervangen, dan zal de riem er af moeten om te voorkomen dat die verspringt met alle gevolgen van dien
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
romca
de waterpomp is vrij simpel te vervangen bij een 1.9d /TD
Motor onderplaat laten zakken, dynamo demonteren,(zit met 4 bouten vast), controleer ook gelijk je multisnaar.
twee waterslangen demonteren ,maak deze van binnen, waar de slangklemzit gelijk goed schoon.
Demonteer de waterpomp, maak alles lekker schoon.
Haal bij de vag dealer een ruilpomp,en eventueel niewe slangklemmen monteer alles weer.
Eventueel het front iets naar voren klappen.
Sucses
groetjes coen220
Coen220 schreef:romca
de waterpomp is vrij simpel te vervangen bij een 1.9d /TD
Motor onderplaat laten zakken, dynamo demonteren,(zit met 4 bouten vast), controleer ook gelijk je multisnaar.
twee waterslangen demonteren ,maak deze van binnen, waar de slangklemzit gelijk goed schoon.
Demonteer de waterpomp, maak alles lekker schoon.
Haal bij de vag dealer een ruilpomp,en eventueel niewe slangklemmen monteer alles weer.
Eventueel het front iets naar voren klappen.
Sucses
groetjes coen220
wat de waterpomp betreft zit die 1X of de ABL motor veel beter in elkaar
het plaatsen op de distibutieriem hadden ze bij de 5 cylinders ook beter kunnen laten!!.
zie de schade bij Roger
als bij de 4 cylinder de Waterpomp stuk gaat gebeurt er weinig
mits je natuurlijk niet kokend door gaat rijden.
Bedankt voor de reactie's, ik heb inmiddels de waterpomp vervangen incl behuizing. De dynamo met steun hoefde er alleen maar af, en daarna de waterpomp. Dit kon er mooi af zonder de distrubutieriem eraf te halen. Toch wel blij met mijn T4'tje dus