Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

vragen over de T4
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Héj T4ers

Deze winter wil ik met de bus naar Finland voor enkele weken, daarvoor heb ik winterbanden nodig liefst gemonteerd op aparte velgen.
Graag ik wil ik vernemen of er tussen jullie mensen zijn die daar wat ervaring mee hebben, ik zie door de bomen het bos niet meer tussen alle aanbiedingen.
De volgende vraag; ik zou een motorverwarming willen instaleren die dan 's nachts kan aangesloten worden aan een stopcontact, alle tips zijn welkom. Eventueel ook een cabine verwarming.

Alvast bedankt

Armin :winter
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Motorverwarming op het stopcontact heb ik maar één eigen ervaring mee.....

relatief simpel in te bouwen (laaggelegen slang onderbreken en kacheltje ertussen plaatsen en kabel met stekker ergens monteren waar je erbij kunt om de stekker in te steken)
het systeem dat ik destijds ingebouwd heb had geen circulatiepompje en verzorgde middels natuurlijke circulatie (warm water stijgt en duwt koude water voor zich uit) de verwarming van het koelsysteem... prima las je met warme motor de spanning aansluit (wat bij die auto, een brandweer landrover discovery ook gebeurde) maar bij aansluiten bij een koude motor werd het kacheltje te warm alvorens er genoeg circulatie ontstaan was en ging de thermische beveiliging erop.

Dus ik adviseer een systeem te kiezen met een eigen circulatiepompje.

Voor het interieur zijn deze systemen meestal niet voorzien, wat je zou kunnen maken is een acculader op de accu die parallel aan de kachel op de stroomaansluiting aangesloten is en voldoende laadstroom levert om de aanjagermotor te kunnen voeden. dan een relais dat de aanjagermotor op standje 1 spanning geeft als die acculader aan staat. Je hebt dan een warm blijvend interieur zolang het zaakje aan de stroom hangt.... en door de lader zal je accu niet leeggetrokken worden.


Winterbanden is lastig, eigenlijk op zomerbanden met een setje lege velgen erheen en daar kopen (zo goed als de winterbanden daar zijn krijg je ze hier niet om een of andere reden) Alleen zit je dan met een set extra wielen bij je....

Zoek eens wat bandensites en bekijk de testresultaten. Let er wel op dat band van merk x type y in de ene maat (195/60/15 bijvoorbeeld) goed kan zijn maar in een andere maat bedroevend slecht......
Je moet dus zoeken naar tests van banden in de maat en load/speedklasse die jij er op wil gaan monteren om een betrouwbaar resultaat in de tests te zien.

Zelf rij ik nu op dunlops van een jaar of 4 a 5 geleden die ik vorig jaar nieuw gekocht heb voor weinig. geen slechte banden maar maken flink herrie op de snelweg.

Op de T5 had ik Bridgestone Blizzards, die waren goed en relatief stil. maar letwel, een andere maat dan op de T4 zit!!
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Beste Roger

Bedankt voor de snelle reactie

Dat kacheltje met pompje monteren daar zie ik niet veel graten in, maar waar vind ik zo'n kacheltje? heeft dat een specifieke naam?
Die binnenverwarming dat is iets anders, daarvan begrijp ik niet zo veel van maar een handige harry zal dat wel kunnen instaleren hé.
Toch eens proberen; De netstroom gaat naar de acculader die dan aangesloten wordt op de accu (op de normale manier?) die dan stroom doorgeeft naar de verwarming die je gewoon 's nachts aanzet en de ventilator op een lage stand. is het zoiets?

De winterbanden moeten thuis gemonteerd worden want in Scandinavië ben je verplicht met winterbanden of met spikes te rijden als je het land binnenkomt. We slapen 'n paar keer in de auto (als de temperatuur het toelaat, misschien is het te doen met die binnenverwarming) en met 4 extra banden erbij is de ruimte al direct gevuld.
Vanuit Finland wordt natuurlijk Nokian (Made in Finland) gepromoot, maar de Finnen die het niet zo breed hebben gebruiken blijkbaar Barum of nog goedkopere merken? ik vind Nokianbanden 195/70/15R in België voor 90€ zonder velgen.(betaalbaar?)

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik was bezig schematisch een voorstelling te maken van de installatie.....

zal nog even zoeken naar info van die electrische kachels

Als je nog tijd hebt kun je nog kijken of het mogelijk en betaalbaar is banden vanuit scandinavie hierheen te versturen.

maar bij normale omstandigheden voldoen westeuropeesche banden ook denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

weet dus niet of de nokian en barum die je daar koopt dezelfde samenstelling en profielen hebben als je je hier kunt kopen..... ik weet wel dat een neef van me met in nederland gekochte winterbanden die goed tot zeer goed in de test beoordeeld waren daar heen ging en met een gelijke auto op in zweden gekochte winterbanden reed (van een collega daar)en dat een wereld van verschil vond.....

90 euro voor een T4 band is niet duur.

waeco heeft diverse oplossingen INCLUSIEF interieurverwarmingen voor de winter

om maar een voorbeeld te vinden.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Hoi Roger

Mijn vrouw vertelde me juist dat de verwarming van de "motor" eigenlijk de verwarming zou moeten zijn van de accu?
Zou de verwarming van de motor voldoende zijn om de accu ook op temperatuur te houden?
Vrouwen hebben soms ook eens gelijk hé :knipoog

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

op zich heeft ze wel gelijk dat de accu last heeft van de lage temperatuur en daardoor minder capaciteit heeft, maar de accu verwarmen is wat lastig. Daarbij is het extra zwaar om een motor van -15 tot -30 graden rond te draaien omdat de olie extreem dik is (ook andere olie gebruiken als je naar echte koude oorden gaat!!)

Door de motor te verwarmen zal het in de motorruimte ook warmer zijn en daardoor je accu ook niet zo koud. Wat je ook nog weleens ziet is een soort van isolatiemat om de accu heen, maar daarmee houd je ook de motorwarmte tegen die de accu kan verwarmen..
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33913
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Multivan Generation »

motor voorwerwarming met behulp van electriciteit?

Defa Warm up :toppie

http://www.waeco.com/nl/1276_1282.php
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:motor voorwerwarming met behulp van electriciteit?
Defa Warm up :toppie
http://www.waeco.com/nl/1276_1282.php
ja en wat is het verschil met
Roger B. schreef: waeco heeft diverse oplossingen INCLUSIEF interieurverwarmingen voor de winter zie deze link
om maar een voorbeeld te vinden.....

?? :bonk :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Héj

Ik heb ondertussen dokumentatie binnengekregen van de betreffende firma omtrent verwarming motor + cabine en het is betaalbaar 293€.
natuurlijk zonder installatiekosten. Ik vraag me nu af waar dat verwarmingselement op de motor wordt gemonteerd? kan ik dat zelf?

Iets anders; ik rij met 195/70/R15 banden, dan ik ook met 195/65/R15 banden rijden, wat is eigenlijk het verschil tusssen die "70" en die "65"?

bedankt voor de tips
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

jouw T4 heeft belgisch kenteken denk ik?

dan moet je even kijken of jullie net zoals in duitsland gebonden zijn aan bepaalde maten die toegestaan zijn voor een betreffend voertuig. Dat bepaald of je die andere maat er wel of niet op mag gebruiken.

zeker voor de winter zou ik eerder een hogere dan een lagere band nemen (in scandinavië kom je misschien ook nog weleens in wat diepere sneeuw terecht en dan is elke cm bodemvrijheid meegenomen.)

de 70 of 65 is het percentage van de breedte dat tussen de velg en het wegdek zit. (de hoogte van de band dus)

een 195/70r15 band heeft 15 inch velg, een loopvlak van 195mm breed, en 70% van 195mm = 136,5mm hoogte
een 195/65r15 band heeft 15 inch velg, een loopvlak van 195mm breed, en 65% van 195mm = 126,75mm hoogte

je ziet dat je auto dan dus pakweg 1cm dichter bij de weg staat, daarnaast is de omtrek van je band kleiner en daardoor geeft je km-teller (snelheid en afstand) te veel aan.


Over die montage kom ik nog terug, even in verdiepen

verdiept...

wat ik zo zie wordt het verwarmingselement op de plek van een vriesstop gemonteerd. Op internet zijn de beschrijvingen erg beknopt en zie ik niet heel duidelijk welke vriesstop je moet hebben (in elk geval een met een boutgat in de buurt).

Je moet dus van onderen (goed) bij de motor kunnen om dit zelf te doen. Koelvloeistof zo ver mogelijk laten weglopen. Vriesstop verwijderen (eng idee, zeker als je dat nog nooit gedaan hebt) en het verwarmingselement in het ontstane gat monteren....

Of jij dat kunt kan ik niet inschatten. Is vooral een kwestie van hoe goed kom je er bij en krijg je de vriesstop er een beetje uit....

Verder is het een kwestie van kabels netjes en stevig vastleggen en een paar draadjes aansluiten.....
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 22 okt 2009, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Héj Roger

Inderdaad een hogere band geeft meer ruimte onder de auto, dus best bij "70" blijven.

Ik rij al meer dan 15 jaar naar Finland maar telkens in de zomer en zelfs dan geraak ik soms vast.
Nu wil ik deze winter er eens naar toe, mijn vrouw is een Finse dus...
Op hun testrapporten hebben de Finse Nokian sneeuwbanden (made in Rusland !) geen goede punten.

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

armin schreef: Op hun testrapporten hebben de Finse Nokian sneeuwbanden (made in Rusland !) geen goede punten.
Armin
niet nemen dan he.....als een band GEEN goede punten heeft is ie dus slecht :bifun
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
armin
Berichten: 275
Lid geworden op: 06 nov 2007, 18:44
Locatie: De Pinte (B)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door armin »

Hoi vrienden

Dit ziet er volgens mij een interessant aanbod uit, is dit bruikbaar voor mijn t4? model 1999.
Blijkbaar kunnen veel banden van andere merken onder een VW bus of zitten er addertjes in het gras?...
http://www.kapaza.be/Auto_onderdelen/BM ... n_BMW.html" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes
Armin
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Winterbanden met velg voor T4 en motorverwarming

Bericht door Roger B. (11)61 »

Een band is meer dan alleen een afmeting (195/70r15) een band heeft ook nog een loadindex en snelheidsindex.

met name die loadindex is van die BMW velgen en banden waarschijnlijk niet hoog genoeg. Het zelfde geldt voor de velgen.... ook deze moeten voldoende draagkracht hebben. Daarnaast moet een velg de juiste ET (ongeveer) hebben en uiteraard moeten de gaten op de goede afstand zitten en het juiste aantal zijn...

dus niet elke velg en band van de juiste diameter kan op je T4 zonder problemen, zeker in Belgi"e (en duitsland) wordt dat zo nu en dan ook nog eens gecontrolleerd.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie