Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelproblemen

vragen over de T4
Plaats reactie
DSA combi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:15

Schakelproblemen

Bericht door DSA combi »

We hebben met de vereniging nu al een jaar problemen met het schakelen in onze T4 2.4d 230d km.

Ding schakelde altijd prima tot hij bij de Kwikfit idioten geweest is voor wat olie en filters. Zag toen de monteur hem van de brug af reed moeite hebben om hem in z'n achteruit te krijgen en best aan de pook rammen.
Sindsdien schakelt de T4 heel moeilijk naar 1 en R. Soms schiet hij zomaar zonder de pook in te drukken in R. 2 is moeilijk te vinden. Heel vaak in 3 ipv 1. Met een beetje beleid is er nog prima mee te rijden, maar er moeten wel veel verschillende mensen in rijden.
Hij is al 2x bij 2 verschillende garages geweest om de boel opnieuw af te stellen. Gaat dan misschien een paar dagen goed, en dan zijn we weer terug bij af.

Wat ik zelf nog kan bedenken:
-Synchronisatie in de bak stuk. Lijkt me niet, als ik een stukje rol in 2 of 3 en dan (stilstaand) met veel gas bij hem voorzichtig in zn 1 of R leg gaat dit prima.
-Koppeling blijft plakken. Moet dit (nog steeds) controleren. Maar weet bijna zeker dat de koppeling goed is.
- Motor en bak steunen. Zijn allemaal goed voor zover ik weet, verder ook nergens last van.
- Verkeerde / te weinig olie in de bak? Ga het bonnetje eens opzoeken, maar volgens mij is de kwikfit niet aan de versnellingsbak olie geweest. Heb er laatst onder gelegen, onderkant is alles kurk droog. Lekt dus ook niet ergens. Ga er eens op letten of het erger is bij warm of koude motor.
- onkunde gebruikers, er rijden veel verschillende mensen mee. Zie het nogal eens gebeuren als de bus niet direct in zn achteruit wil dat mensen met 2 handen en hun volle gewicht aan de pook gaan trekken (vaak zonder de pook in te drukken).

Heeft iemand een idee waar het probleem aan kan liggen, in welke richting ik moet zoeken?
De boel moet zo ie zo nog een keer afgesteld worden, deze keer eens door de dealer, maar wil dan wel graag eerst de onderliggende oorzaak weten. Word duur geintje zo 3x per jaar de bak afstellen.

Er zal waarschijnlijk iets van 2.5L olie in de versnellingsbak moeten, maar welk type?

Alvast bedankt,

Gerard
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Schakelproblemen

Bericht door GerJol 716 »

Hebben ze i.p.v. afstellen ook wel eens wat vervangen, bijv. het bolletje van de schakelas op de bak?
Of de schakelstangen zelf al eens vervangen, bijv. omdat die kromgetrokken zijn?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schakelproblemen

Bericht door Multivan Generation »

versnellingsbak olie is meestal 75 W 90

Je kunt ook eens de versnellingspook hoes loshalen,
en vanaf boven in het schakel mechaniek spuiten met teflonolie,
bijvoorbeeld PTFE derailleur olie van Kroon (bij halfords te koop).
Misschien helpt het?

Kostenindicatie een paar euro..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
DSA combi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:15

Re: Schakelproblemen

Bericht door DSA combi »

Stang is de 1e keer weer recht gebogen, was iets krom. Bijde keren is het bevestigingsmateriaal vervangen.

Ga de teflonspray onder de hoes eens uit proberen.
DSA combi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:15

Re: Schakelproblemen

Bericht door DSA combi »

Nog 1 vraagje, hoe kan ik (makkelijk zien) of er genoeg olie in de bak zit?
DSA combi
Berichten: 8
Lid geworden op: 06 okt 2009, 10:15

Re: Schakelproblemen

Bericht door DSA combi »

Okee, nog een keer vragen maar nu iets specifieker. Vermoed dus dat er niet genoeg olie in de bak zit en hij daarom zo slecht schakelt, de rest is allemaal goed/ingevet.

Boven op de versnellingsbak, 2.4d '96 zit dus dit dopje:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BR47YRCQ.jpg
Daaronder een gat de bak in.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-77TLPJSF.jpg

Ik vermoed dus dat er te weinig olie in de bak zit, kan iemand me vertellen:
Hoe kan ik nou zien of er genoeg olie in de bak zit. (liever bijvullen dan compleet vernieuwen, 2.5L).
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Schakelproblemen

Bericht door Herman744 »

Hallo.

Kijk hier eens naar:
http://213.239.212.66/wiki/Getriebe%C3%B6l

Groet,
herman744
Ruud
Berichten: 651
Lid geworden op: 27 mei 2007, 19:56
Locatie: maasbracht

Re: Schakelproblemen

Bericht door Ruud »

hallo
ik weet niet ven welk bouwjaar de bus is?
heb ongeveer de zelfde problemen gehad,wisten ook niet wat het probleem was
ben blijven rijden tot het niet meer ging,kon niet meer ontkoppelen
bij de garage bleek dat de diafragma veren gebroken waren waar door de koppelingsplaten scheef ingesleten waren
als er een veer breekt komt de kracht op de andere veren tot de volgende breekt en zodoende steeds minder ontkoppelt
zodoende heb ik de hele koppeling laten verniewen,kosten +/-€1100 incl.btw
ik heb trouwens ook eens een scheur gehad onder aan het schakelmechanisme de plaat was naast de las gescheurd,gaf ook de zelfde symptomen
heb toen alles gedomteerd de boel gelast en weer gemonteerd
toen werkte alles weer naar behoren
ik heb er foto`s van zal eens proberen om te plaatsen,geen idee hoe het moet
gr.ruud
p.s.nu kan ik de foto`s niet vinden,zal ik wel niet op geslagen hebben :bonk
Plaats reactie