Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ervaring met camperen in de kou?

vragen over de T4
Plaats reactie
yula
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2009, 14:27
Locatie: Utrecht

ervaring met camperen in de kou?

Bericht door yula »

Hoi allemaal,

Heb een VWT4 California waar we met hele gezin in slapen (4 personen) met hefdak. Nu lijkt me dit nogal koud in herfst / winter. Heeft iemand er ervaring mee? Is het handig om het tentdoek te isoleren? Of helemaal niet nodig? Kan het natuurlijk ook gewoon een keer proberen maar hoop eigenlijk dat iemand al tips heeft.

Dank, sandra
Gebruikersavatar
HarryF
Berichten: 100
Lid geworden op: 25 nov 2008, 15:46
Locatie: Enschede

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door HarryF »

Ik weet niet hoe koud je "koud" vindt :winter , maar in deze tijd van het jaar is het slapen wel goed te doen zonder isolatie :groteogen . Goede slaapzakken e.d. doen wonderen. Isoleren scheelt natuurlijk wel, maar 't is zo'n gedoe en je moet natuurlijk ook wel ventileren :gekte . Wij laten die enkele keer dat wij in dit jaargetijde kamperen zo nodig wel de kachel op een zacht pitje aanstaan. Op de camping aan de paal met een elektrisch kacheltje 800Watt, met thermostaat. Wat wij problematischer vinden is het verblijven in de camper 's avonds. Erin, eruit, kleine ruimte, buiten niet te zitten enz. :muur

Oplossing: gezellig spelletje doen, drankje, soms dvd tje op de laptop en op tijd naar bed. :love

Groetjes HarryF
Houdt h'm tussen de lijntjes...met de gepoetste kant boven!!
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Donald4Motion »

Misschien dat je een standkachel erin hebt?!
Je kan die dan een paar keer aan laten gaan met de ' klok'
Dan hou je de ergste kou buiten. Wel iets ventileren i.v.m. condens.

Ik heb een paar koude nachten (rond het vriespunt) erg goed overleefd zo.
Weliswaar in een Multivan maar met een Califonia moet dat nog beter gaan lijkt mij
erik wijn
Berichten: 59
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:43
Locatie: hengelo

ervaring met camperen in de kou?

Bericht door erik wijn »

Ook wij hebben al een paar keer (nacht)vorst moeten trotseren, laatste weken van september in Zweden. Houden aardig wat koude buiten door de iso matten voor de ramen ook achterin (zelf gemaakt van ISOmat in Schijndel gekocht) te plaatsen. Als je alle ramen zo hebt geisoleerd voelt het gelijk een stuk knusser aan. Nadeel is dat je geen zicht meer hebt, maar dat heb je toch niet als het donker is! En we kunnen het dak dicht laten omdat we met ons 2en zijn, dan met een (gas)kacheltje en natuurlijk ventileren komen we de avond goed door. :winter 's Morgens wat afzien maar met zonnetje en de ramen weer vrij wordt het snel warm.

Soms moet 's morgens eerst het kacheltje aan, als er teveel bomen staan. Helaas hebben we geen standkachel en moeten we het doen met gaskacheltje omdat we liefst vrij in de natuur staan.
Heb de stekker van elektrike kachel wel eens in een boom gedrukt maar dat werkt echt niet :jump
Het is dus soms wel even minder maar dat hebben we er voor over. :knipoog

En zorgen dat je een lekkere donzen slaapzak hebt, door het 1.40 brede bed slaap je toch al lekker tegen elkaar aan, waardoor het 's nachts al helemaal goed gaat.

Succes ermee, laat je niet door een koutje weerhouden!!

Erik
Sinds 2006 een blije weetjeweller
Afbeelding
yula
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 mei 2009, 14:27
Locatie: Utrecht

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door yula »

Hoi allemaal,

Dank voor alle reacties. Wij hebben een standkachel en dubbel glas dus moet goedkomen. We gaan het gewoon doen en vier personen in een kleine camper warmt de boel ook aardig op. Denk dat het boven het meest koud is maar daar ga ik dan wel liggen. Inderdaad is de ruimte erg klein met zijn vieren binnen maar gewoon lekker een video kijken en heel vroeg naar bed. We gaan ervoor! Laat jullie wel weten hoe het bevalt.

Groet, sandra
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door F. de Boer »

yula schreef:Hoi allemaal,

Dank voor alle reacties. Wij hebben een standkachel en dubbel glas dus moet goedkomen. We gaan het gewoon doen en vier personen in een kleine camper warmt de boel ook aardig op. Denk dat het boven het meest koud is maar daar ga ik dan wel liggen. Inderdaad is de ruimte erg klein met zijn vieren binnen maar gewoon lekker een video kijken en heel vroeg naar bed. We gaan ervoor! Laat jullie wel weten hoe het bevalt.

Groet, sandra

Succes , slaapse. :knipoog

Wel genoeg ventileren anders word het zuurstof niveau naar een nacht erg laag met zijn vieren! :politie
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Multivan Generation »

Dag Yula,
ventileren gebeurt automatisch door het hefdak.

Wat wij doen,
ik over de matrassen wat fleecedekens leggen
En daarop liggen we dan met een donzen slaapzak (tot -14) en dat gaat prima.
Thermo ondergoed... heerlijk.

Het is alleen dat je met wat meer kou, onder de morgen moet plassen,
en het er dan uit moeten is fris.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Chiel »

Hallo Yula,

Bij koud weer scheelt de temperatuur in het bovenbed behoorlijk met die van het onderbed.
Beneden lekker is boven koud. Als je zo hard stookt dat het boven lekker is, is het onder veel te warm.

Daarom (wat iedereen hierboven ook al zegt) warme slaapzakken en voorbereid zijn op kou voor de boven slapers.
Wat scheeld is pas vlak voor het slapen het (dak)bed naar beneden klappen, dan heb je nog even wat warme lucht vanuit de kabine.



Off-topic, maar voor het probleem dat Peter heeft met de kou....
Bij de AH verkopen ze melk in vierkante, hard plastic, 1l verpakking met grote opening(!!) en goed hersluitbaar.
Nooit knoeien, spetteren, omvallen, stinken, etc.
Alleen voor de heren en wel eerst de melk opmaken natuurlijk....

Succes
Chiel
Chiel 1040
kolebrie

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door kolebrie »

Yula, ik zie graag jou ervaring tegemoet.
We hebben weken lopen dubben om met de herfst vakantie weg te gaan, maar we hebben het toch niet gedaan omdat we huiverig waren over de kou.

Er bestaat wel een isolatie hoes (zomer/winter) die je over het hefdak doet vanaf de buitenkant.
We hebben in het voorjaar mensen met een T4 op de camping ermee gezien.
We hebben het een en ander erover gevraagd, want het leek ons monniken werk om te plaatsen, maar dat viel reuze mee.

Ik heb toen nog de website van de camperaars gehad en opgeslagen in mijn favorieten.
Helaas bij een crash ben ik de website kwijt, en google helpt me niet verder.
Het was een website uit Duitsland die T4 camper accessoires verkocht.
Het merk isolatie was van een bekende, (naam ben ik effe kwijt).

Wie weet onder T4 camperaars waar je deze kan bestellen/kopen, ik wil hem toch graag hebben.
prijzig is hij wel 299-,
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Chiel »

Bedoel je deze??

https://www.california-camping.de/t4-ca ... uetze.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit heb ik vorigjaar bij een duitser in engeland gezien. Ik vond het wat overbodig ('s zomers) en geen ventilatie meer.

Gr Chiel
Chiel 1040
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Multivan Generation »

De tentstof kan veel hebben hoor,
er is ook een mogelijkheid om hem van binnen uit te isoleren:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door koekie520 »

Ik gebruik nu al enkele jaren zo'n Brandrup isotop set en ik moet zeggen dat het erg aangenaam is. Het blijft droog en schoon tegenover zo'n muts. Het isoleert ook heel hard lawaai van buitenaf. Het enige minpunt is dat je hem achteraan achter de scharnieren van het dak moet proppen. Ook heb ik na een tijd een klittenband met kleine schroefjes en rondellen aan het dak bevestigd. Met lijm komen die dingen altijd los.
Mijn ervaring met in de kou slapen is dat je gewoon niet genoeg kan verluchten, ik heb altijd keukenpapier bij de hand om condens op te vegen, vooral aan de achterste ruiten.
Bij vriestemperaturen heb ik zowiso een warmeluchtblazer op, desnoods met stroomgroepje geketend aan de trekhaak.
greetz
kolebrie

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door kolebrie »

De isotop extreme ken ik niet, die vind ik eigenlijk nog beter dan de muts.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Multivan Generation »

:knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: ervaring met camperen in de kou?

Bericht door Dennis 449 »

Het weekend van 23 en 24 oktober j.l. was het ook goed koud, maar heerlijk in ons busje.
Klein ventilatorkacheltje en een sudderlapje (electrische deken) onder de slaapzak. Goed te doen.
We ventileren door de voorramen net een stukje open te laten, achter de windschermpjes, dus nauwelijks zichtbaar.

Een heerlijke nachtrust kregen we ook door de weduwe Joustra :knipoog

Afbeelding

De bevroren Goggomobil, waarmee we de herfsttintenrit hebben gereden.
Afbeelding


's Morgens vroeg op Mini Camping Het Brook bij Denekamp. Prachtig.

Afbeelding

We hebben alweer voor volgend jaar de datum in de agenda staan.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Plaats reactie