Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eberspacher probleem.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door SCOTT »

kroonhome schreef:Hoi Scott,

Zoals je al eerder in dit topic kon lezen heb ik ook problemen met mijn Eberspacher koelwater verwarmer gehad. Deed dus ook helemaal niets. Via Stijhn (jouw landgenoot) heb ik in navolging van hem een nieuwe gloeibougie besteld (bestelnummer van Eberspacher) en gemonteerd. Daarna werkte het gewoon weer! :klappen
Zo simpel kan het zijn, als je mijn topics volgt kan je zien hoe het destijds is opgelost.

Groetjes,
Arjan
:ikrij

Hallo kroonhome,

Merci voor de reactie, ik zal dat topic eens terug opzoeken. Maar hoe wist je dat het de gloeibougie was?

grtzz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

als de gloeibougie niet werkt zal de kachel niet ontsteken en dus niet aangaan, maar hij zal wel een poging doen tot opstarten, dus begint ie wel met ventileren van de verbrandingsruimte (te horen (als de motor uit zou staan) aan het ventilatorgeluidje, maar ook te voelen aan luchtstroming uit het uitlaatje (links achter de bumper).

Dus temp.sensor in glas met ijsblokjes en water (sensor hangt rechts achter de bumper) en motor starten, dan voelen of er lucht uit het uitlaatje komt, zoja, dan even kijken of er ook iets van rook uit komt en of je warmte voelt.

Ondertussen net voor de tank achter je draagarm voelen aan het opvoerpompje of dat tikt (zoniet krijgt ie geen diesel).....

wel ventileren en wel tikkkend pompje maar niet opstarten is waarschijnlijk de bougie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door kroonhome »

Hoi Scott,

Of ik wist dat het de gloeibougie was? Nee dit was een gok, omdat Stijnh precies het zelfde probleem had en dit oploste door de gloeibougie te vervangen heb ik in navolging van hem het zelfde gedaan.

@Roger,
Bij mij deed de Eberspacher koelwater verwarmer helemaal niets net als bij Stijnh, dus niet starten met ventileren en vervolgens luchtstroming. In mijn geval dus een gok van € 60,- wat goed is uitgepakt.

Groetjes,
Arjan
:ikrij
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

okee, dan doet ie dat met een ECHT kapotte gloeibougie blijkbaar niet...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
F. de Boer
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 okt 2007, 21:18
Locatie: Akkrum

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door F. de Boer »

Kun je de gloeibougie niet doormeten, moet een bepaalde weerstand hebben.
T4 2.5TDI 102pk lange uitvoering 1999 dubb.cab. 1e eigenaar :)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Eberspacher probleem.

Bericht door Roger B. (11)61 »

vaak hebben dit soort kachels een gecombineerde gloeibougie, deels gloeispiraal (dat zou je kunnen doormeten) en deels echt bougie om een vonk te trekken voor de eerste ontsteking en dat is niet door te meten
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie