Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
warm lopen in bergen
warm lopen in bergen
hallo forum leden,
heb een t4 van 1992 ,met 235000 km op de teller, 2500 cc en 5 cyl.diesel.
uitgevoerd met een dieselkatalysator.uitgevoerd als kampeerbus met reimo inbouw.
de temperatuur meter loopt op tot boven de 100 graden in geval de t4 berg op rijd.
de ventilator werkt wel want als ik de motor stop dan blijft de fan geruime tijd draaien.koelvloeistof is ook voldoende.
wanneer ik bergaf ga en rem op de motor dan loop detemp. terug naar 80 graden.
het verontrust mij dat de temperatuur tot boven de 100 graden loopt ,soms wel tot 110 graden.
volgend mij is dit niet correct want ik ben bang dat dan mijn koppakking er uit klapt?met alle gevolgen van dien
wie van de forum leden kan mij hier iets zinnigs over zeggen.
ik heb de transporter pas 2 jaar in bezit en gebruik hem enkel als kampeerwagen dus rekreatief.
klukkluk.
heb een t4 van 1992 ,met 235000 km op de teller, 2500 cc en 5 cyl.diesel.
uitgevoerd met een dieselkatalysator.uitgevoerd als kampeerbus met reimo inbouw.
de temperatuur meter loopt op tot boven de 100 graden in geval de t4 berg op rijd.
de ventilator werkt wel want als ik de motor stop dan blijft de fan geruime tijd draaien.koelvloeistof is ook voldoende.
wanneer ik bergaf ga en rem op de motor dan loop detemp. terug naar 80 graden.
het verontrust mij dat de temperatuur tot boven de 100 graden loopt ,soms wel tot 110 graden.
volgend mij is dit niet correct want ik ben bang dat dan mijn koppakking er uit klapt?met alle gevolgen van dien
wie van de forum leden kan mij hier iets zinnigs over zeggen.
ik heb de transporter pas 2 jaar in bezit en gebruik hem enkel als kampeerwagen dus rekreatief.
klukkluk.
Re: warm lopen in bergen
Hoi Klukkluk,
Wij vinden het leuk als je je eerst even voorstelt in de daartoe bestemde rubriek.
Oplopende temperatuur bij langdurig hard werken (bergopwaarts) is op zich niet vreemd.
Alhoewel ik moet zeggen dat de naald van mijn bus wel lijkt vast te staan op 90°, die komt daar nooit bovenuit.
Uiteraard is een te hoge (water)temp gevaarlijk, de kans dat de koppaking eruit blaast is dan idd reeël aanwezig.
Enige wat ik me kan voostellen is dat de thermostaat niet goed werkt (bv. niet ver genoeg opengaat).
Maar dan zou bij gewoon gebruik de temp waarschijnlijk ook niet mooi op 90° staan.
Soms hebben mensen gewoon water (of bijgevuld met water) in hun koelsysteem zitten.
Dit leidt op den duur tot ketelsteen en verslechterd het koelend vermogen van het blok / koelsysteem.
Groeten aan Mammaloe !
Wij vinden het leuk als je je eerst even voorstelt in de daartoe bestemde rubriek.
Als ie van '92 is, is het geen TDI en dus geen 2500 maar een 2400 (2.4D).klukkluk schreef:heb een t4 van 1992 ,met 235000 km op de teller, 2500 cc en 5 cyl.diesel.
Oplopende temperatuur bij langdurig hard werken (bergopwaarts) is op zich niet vreemd.
Alhoewel ik moet zeggen dat de naald van mijn bus wel lijkt vast te staan op 90°, die komt daar nooit bovenuit.
Uiteraard is een te hoge (water)temp gevaarlijk, de kans dat de koppaking eruit blaast is dan idd reeël aanwezig.
Enige wat ik me kan voostellen is dat de thermostaat niet goed werkt (bv. niet ver genoeg opengaat).
Maar dan zou bij gewoon gebruik de temp waarschijnlijk ook niet mooi op 90° staan.
Soms hebben mensen gewoon water (of bijgevuld met water) in hun koelsysteem zitten.
Dit leidt op den duur tot ketelsteen en verslechterd het koelend vermogen van het blok / koelsysteem.
Groeten aan Mammaloe !
Laatst gewijzigd door pluuke op 24 sep 2009, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: warm lopen in bergen
bij de oude teller is de temp wijzer variabel en gaat die werkelijk veranderen bij hoger en lagere belaste motor.
bij de tdi blijft de meter op 90 graden staan ook al wordt het water 100 graden. ik vermoed dat dit is om de bestuurder gerust te stellen.
zolang de waarde aanvaardbaar is blijft de wijzer op 90 graden.
zo heb ik het toch ondervonden
bij de tdi blijft de meter op 90 graden staan ook al wordt het water 100 graden. ik vermoed dat dit is om de bestuurder gerust te stellen.
zolang de waarde aanvaardbaar is blijft de wijzer op 90 graden.
zo heb ik het toch ondervonden
Ik rijd T-vier met veel plezier!! ![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
![fun :ikrij](./images/smilies/ikrij.gif)
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: warm lopen in bergen
Bij onze TDI liep afgelopen zomer in de Alpen de temperatuur te hoog op.
Een alarmzoemer ging als waarschuwing, terwijl de temperatuurmeter ook opgelopen was.
Oorzaak: zekering van koelfans defect.
Ik hoop dat klukkluk koelvloeistof in het systeem heeft zitten, zodat de kooktemperatuur boven 120 graden uitkomt.
In de bergen is de lucht ijler en dat heeft volgens mij ook invloed op de koelvloeistoftemperatuur(meter).
Of een T4 met de oude 5-cilinder een alarm afgeeft bij te hoge temperatuur is mij niet bekend.
Gaat het alweer ietsje beter met Pipo?
http://www.paullandsmeer.com/Pipo%20de% ... 0Clown.htm
Egbert
Een alarmzoemer ging als waarschuwing, terwijl de temperatuurmeter ook opgelopen was.
Oorzaak: zekering van koelfans defect.
Ik hoop dat klukkluk koelvloeistof in het systeem heeft zitten, zodat de kooktemperatuur boven 120 graden uitkomt.
In de bergen is de lucht ijler en dat heeft volgens mij ook invloed op de koelvloeistoftemperatuur(meter).
Of een T4 met de oude 5-cilinder een alarm afgeeft bij te hoge temperatuur is mij niet bekend.
Gaat het alweer ietsje beter met Pipo?
http://www.paullandsmeer.com/Pipo%20de% ... 0Clown.htm
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: warm lopen in bergen
Gaat het alweer ietsje beter met Pipo?
http://www.paullandsmeer.com/Pipo%20de% ... 0Clown.htm
Dat zijn toch geen antwoorden voor die kleine kinderen . De volgende keer als die clown weer aan z'n auto loopt te luriken wil ik hem wel starten
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
http://www.paullandsmeer.com/Pipo%20de% ... 0Clown.htm
Dat zijn toch geen antwoorden voor die kleine kinderen . De volgende keer als die clown weer aan z'n auto loopt te luriken wil ik hem wel starten
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
![gevaar :gif](./images/smilies/doodskop.gif)
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
- René
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: warm lopen in bergen
Is een normaal verschijnsel van de 2.4d.
Deze motoren worden nu eenmaal sneller warm als de TDi. Had het ook bij mijn golf en mijn passat, zo gauw ze aan het werk moesten in de bergen ging de temp ook omhoog, en als je dan de berg af ging dan in no-time weer op bedrijfs temp of zelfs er iets onder.
Zou in ieder geval wel even de ventilatoren checken op werking en zekering op breuk.
Mocht het spul te warm worden even de kachel aan en de ventilator binnen op full power, dan zie je de temp ook weer snel naar beneden gaan.
René
Deze motoren worden nu eenmaal sneller warm als de TDi. Had het ook bij mijn golf en mijn passat, zo gauw ze aan het werk moesten in de bergen ging de temp ook omhoog, en als je dan de berg af ging dan in no-time weer op bedrijfs temp of zelfs er iets onder.
Zou in ieder geval wel even de ventilatoren checken op werking en zekering op breuk.
Mocht het spul te warm worden even de kachel aan en de ventilator binnen op full power, dan zie je de temp ook weer snel naar beneden gaan.
René
Re: warm lopen in bergen
Hallo,
Bij mijn T4 2.4 AAB uit 1992 lijkt de temperatuur ook altijd op te lopen naar 110 graden. Volgens mij wijst de meter te veel aan. Let ook eens op je brandstofmeter. Meestal loopt die evenredig hoog op. Tank lijkt voller te worden. Ik kom niet verder dan de belgische en franse Ardennen. Dus nooit echte bergritten. 315.000 op de teller. Ik rijd al 10 jaar met dit soort "hoge" temperaturen. Houd wel je koelvloeistofpeil in de gaten. Er zijn enkele plekken waar deze T4's wel eens willen lekken.
Groet,
Herman744
Bij mijn T4 2.4 AAB uit 1992 lijkt de temperatuur ook altijd op te lopen naar 110 graden. Volgens mij wijst de meter te veel aan. Let ook eens op je brandstofmeter. Meestal loopt die evenredig hoog op. Tank lijkt voller te worden. Ik kom niet verder dan de belgische en franse Ardennen. Dus nooit echte bergritten. 315.000 op de teller. Ik rijd al 10 jaar met dit soort "hoge" temperaturen. Houd wel je koelvloeistofpeil in de gaten. Er zijn enkele plekken waar deze T4's wel eens willen lekken.
Groet,
Herman744
Re: warm lopen in bergen
wellicht wat laat maar alsnog hartelijk dank voor de antwoorden op de vraag over warm lopen in de bergen.
ik vertrouw er maar op dat het een normaal verschijnsel is en er verder dus niets is om mij zorgen over te maken.
Gegroet en prettig weekend allen
Klukkuk
ik vertrouw er maar op dat het een normaal verschijnsel is en er verder dus niets is om mij zorgen over te maken.
Gegroet en prettig weekend allen
Klukkuk
Re: warm lopen in bergen
Zit er bij deze ook een lamellenregeling achter de koelvin? Als deze dicht blijft staan kan hij ook te warm worden?