Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
banden slijtage
-
- Berichten: 1164
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:18
- Locatie: ommen
Re: banden slijtage
Onderstuur?
t5 total loss...
door raymondo op ma nov 09, 2009 3:45 pm
ik heb een vraag.... ( hoef geen medelijden) heb vorig weekend me bus total loss gereden op een boom... met iets te hoge snelheid ben ik in duitsland uit een scherpe bocht gegleden en tegen een boom aan gekomen ik had me gordel om dus wat betreft geluk gehad maar helaas toch wel me rug in het midden gebroken door de klap naar voren.... maar nu is dus me vraag.... hoe hard moet je gaan voor de airbags gaan werken?? ik heb links voor me velg na genoeg tegen de voor deur zitten en de radiateur zit vast op het blok...... dus de klap was hard..... maar........ de airbags zijn nog intact..... zoals ik zei dit is me vraag de rest is eigen schuld...
raymondo
Berichten: 171
Geregistreerd op: za jan 13, 2007 10:04 pm
Woonplaats: zevenaar
Privébericht
t5 total loss...
door raymondo op ma nov 09, 2009 3:45 pm
ik heb een vraag.... ( hoef geen medelijden) heb vorig weekend me bus total loss gereden op een boom... met iets te hoge snelheid ben ik in duitsland uit een scherpe bocht gegleden en tegen een boom aan gekomen ik had me gordel om dus wat betreft geluk gehad maar helaas toch wel me rug in het midden gebroken door de klap naar voren.... maar nu is dus me vraag.... hoe hard moet je gaan voor de airbags gaan werken?? ik heb links voor me velg na genoeg tegen de voor deur zitten en de radiateur zit vast op het blok...... dus de klap was hard..... maar........ de airbags zijn nog intact..... zoals ik zei dit is me vraag de rest is eigen schuld...
raymondo
Berichten: 171
Geregistreerd op: za jan 13, 2007 10:04 pm
Woonplaats: zevenaar
Privébericht
Groetjes Driekus Ardesch
Re: banden slijtage
Heren,
Ben begin dit jaar met mijn bus op slipcursus geweest, ook ik dacht altijd dat de beste banden voor moeten zitten. De instructeur en de organisatie daar achter dachten daar anders over. Zij hebben mij in een auto met voorwielaandrijving met goede banden voor en met weinig profiel achter laten rijden op nat wegdek in een bocht uitwijk proef dat ging dus goed mis. Auto brak achter uit ik tegen sturen maar daardoor raakte ik wel de pionnen. De andere auto natuurlijk ook voorwiel aandrijving zelfde model en uitvoering, de banden net omgekeerd voor mindere banden en achter goede banden. De auto reageerde zoals ik verwachte in de bocht goed controleerbaar en geen uitbreken achter, geen pionnen geraakt. Voor mij was toen duidelijk achter de de banden met het meeste profiel en voor de wat mindere. Verder werd er duidelijk gesteld dat een band ouder dan 5 jaar minder grip heeft door het verharden van het rubber daarom staat er ook een productie datum op de moderne band,
groet
Theo s
Ben begin dit jaar met mijn bus op slipcursus geweest, ook ik dacht altijd dat de beste banden voor moeten zitten. De instructeur en de organisatie daar achter dachten daar anders over. Zij hebben mij in een auto met voorwielaandrijving met goede banden voor en met weinig profiel achter laten rijden op nat wegdek in een bocht uitwijk proef dat ging dus goed mis. Auto brak achter uit ik tegen sturen maar daardoor raakte ik wel de pionnen. De andere auto natuurlijk ook voorwiel aandrijving zelfde model en uitvoering, de banden net omgekeerd voor mindere banden en achter goede banden. De auto reageerde zoals ik verwachte in de bocht goed controleerbaar en geen uitbreken achter, geen pionnen geraakt. Voor mij was toen duidelijk achter de de banden met het meeste profiel en voor de wat mindere. Verder werd er duidelijk gesteld dat een band ouder dan 5 jaar minder grip heeft door het verharden van het rubber daarom staat er ook een productie datum op de moderne band,
groet
Theo s
- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: banden slijtage
Als jij met goed hoge snelheid een bocht in gaat (met voorwielaandrijving) en in de bocht van je gas af gaat, dan komt de achterkant echt wel voorbij.ardesch 879 schreef:Nou die klappertjes komen haast niet meer voor, klappertjes komen hoofdzakelijk voor bij gebruik van een binnenband.
De reacties van als de gladde banden achter en die gaan slippen en halen de voorwielen in, dat krijg jij met een bus in normale en zelfs met een pittege rijstijl niet voor elkaar.
Een bus heeft over het algemeen eerder last van onderstuur dan overstuur, en zoals geha al aangeeft breekt de bus dan van achter uit.
Bij weinig profiel voorop, nat wegdek evt. blad op de weg zoals de laatste dagensucces verzekerd
Maar om even OT een antwoord te geven: beste banden achter.
Beter zorg je gewoon voor rondom goede banden...
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: banden slijtage
Goeie opmerking van Driekus Ardesch.....Droom maar verder?. hoezo verder dromen? kijk als je er in gelooft dat de achterwielen mee lopen... dan droom je pas echt!!!!!. Maar goed ik ben wel gekkere opmerkingen gewent, en op het meeste reageer ik maar niet... verstandig? ik denk van wel, maar Drikus ga zo verder dan hebben we weer een huiskomiek erbij.
Maar effe serieus een slipcurcus is aan te bevelen echter het is geen garantie dat het je niet meer kan overkomen, de ervaring heeft wel geleerd dat je in een dergelijke omstandigheid wellicht de schade kan beperken. Maar de vraag blijft openstaan hoe lang ofwel hoeveel km. kun je met een band rijden? en voor Driekus alvast een inkoppertje; onbeperkt zolang je de band maar meeneemt op de achterbank ha,ha,ha. :klappen

Maar effe serieus een slipcurcus is aan te bevelen echter het is geen garantie dat het je niet meer kan overkomen, de ervaring heeft wel geleerd dat je in een dergelijke omstandigheid wellicht de schade kan beperken. Maar de vraag blijft openstaan hoe lang ofwel hoeveel km. kun je met een band rijden? en voor Driekus alvast een inkoppertje; onbeperkt zolang je de band maar meeneemt op de achterbank ha,ha,ha. :klappen

-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Re: banden slijtage
Conclusie voor Kachel: De conti's daar kan je beter maar zo snel mogelijk van af zijn. Het is raadzaam om 4 goede banden onder de auto te hebben. Ook is het verstandig om met winterbanden te rijden. De maat 235/55/17 is duur en weinig keuze. De banden van Michelin hebben een moeilijke naam (agchillius? agilis!
) En laten we het op dit forum gezellig houden. Dat is het al bijna 9 jaar. We willen toch volgend jaar een feestje? (met 5 jaar was het prachtig bij pon!)




- Donald4Motion
- Berichten: 4426
- Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
- Locatie: Tuuuuus voor de buus
Re: banden slijtage
Het is toch altijd gezellig hier! Alleen moet je sommige opmerkingen met een beetje zout nemen, toch!marko t5 114 schreef: En laten we het op dit forum gezellig houden. Dat is het al bijna 9 jaar. We willen toch volgend jaar een feestje? (met 5 jaar was het prachtig bij pon!)
![]()

Re: banden slijtage
marko t5 114 schreef:Conclusie voor Kachel: De conti's daar kan je beter maar zo snel mogelijk van af zijn. Het is raadzaam om 4 goede banden onder de auto te hebben. Ook is het verstandig om met winterbanden te rijden. De maat 235/55/17 is duur en weinig keuze. De banden van Michelin hebben een moeilijke naam (agchillius? agilis!) En laten we het op dit forum gezellig houden. Dat is het al bijna 9 jaar. We willen toch volgend jaar een feestje? (met 5 jaar was het prachtig bij pon!)
![]()
Mee eens die Conti's zijn waardeloze banden vooral onder natte/herfst omstandigheden...
Re: banden slijtage
ga jij maar eens met water op een test baan testen.Danny schreef:vooraan doe je met slechte - minst goede- banden ook niks en achteraan uitbreken is nog te controleren - met de voorwielen uiteraard- maar vooraan wegdrijven daar is 'niks' meer aan te controleren... dan heb je achteraan die stevig gegroefde op de weg klevers liggen.Onjuist. Voor kun je remmen sturen en heb je nog enige zelf controle. Achter rolt het en kun je zelf met sturen er niks aan doen.
Nieuwe banden daarom achter monteren.
Ben 't vaak(meestal) met je eens Bart maar in deze volg ik niet....
Extremen buiten gelaten he ook voor hoor je gewoon profiel te hebben maar ech 100 % veiliger achter de beste banden te monteren. Beste blijft wel voor en achter gewoon goed te hebben
RUBBEREXPRESS
Re: banden slijtage
Vraag maar bij een banden specialist waar de banden geplaats worden juist achter of de klant moet anders willenkachel schreef:Komt nog bij bedenk ik mij dat als je de nieuwe banden altijd voor doet je achter oude banden krijgt waarmee je dan uiteindelijk de kans op een klappertje vergroot. dus?????????? word het eens met elkaar of maak er een pol van.
RUBBEREXPRESS
Re: banden slijtage
vandaar ik ook zei ga maar eens dagje op een waterbaan spelen en merk het verschilCARVER schreef:Geachte Heren Weetjewellers, de vraag ging eigenlijk over hoelang kun je met banden doen? en niet over welke banden voor!. Maar om de discussie te beeindigen is dit het antwoord erop, voor de voorstanders van de beste banden met het meeste profiel aan de voorzijde reserveer wat geld en neem een slipcurcus, daar leert men de mindere band aan de voorzijde te doen omdat tegenwoordig vrijwel alle auto`s voorwiel aangedreven zijn. Wanneer je banden met weinig profiel achter doet zal de auto bij een slip op nat wegdek aan de achterzijde uitbreken en dan ze zullen vrijwel stil komen te staan waardoor de slip versterkt wordt. Ik wens de voorstanders heel veel succes en mooie leerzame momenten op de slipcurcus!!
RUBBEREXPRESS
Re: banden slijtage
100 % mee eensDonald4Motion schreef:Het is toch altijd gezellig hier! Alleen moet je sommige opmerkingen met een beetje zout nemen, toch!marko t5 114 schreef: En laten we het op dit forum gezellig houden. Dat is het al bijna 9 jaar. We willen toch volgend jaar een feestje? (met 5 jaar was het prachtig bij pon!)
![]()


Lees veel en vaak discussies over merken maten etc etc. soms bemoei ik me er mee en soms denk ik ook wel eens zal ik maar niks meer zeggen.
Ach











RUBBEREXPRESS
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: banden slijtage
Wat staat er in het laatste nummer van autoweek? Geschreven door een bandenexpert?
MONTEER DE BANDEN MET HET MEESTE PROFIEL ALTIJD ACHTER!!!
Hebben we daar in ieder geval geen discussie meer over ;-)
Voor de volgende discussie;
Hoe zat het ook al weer?
Bij een slingerende aanhanger moet je toch remmen.
Of was het nou gasgeven.......
Nou ja je moet in ieder geval zo min mogelijk kogeldruk hebben. 


Hebben we daar in ieder geval geen discussie meer over ;-)

Voor de volgende discussie;
Hoe zat het ook al weer?




- robindekeiser
- Berichten: 323
- Lid geworden op: 30 mar 2008, 21:05
- Locatie: Zuid-Holland
Re: banden slijtage
als de aanhanger slingert moet je de handrem zo hard mogelijk erop trekken!Rolf T5 54 schreef:Wat staat er in het laatste nummer van autoweek? Geschreven door een bandenexpert?
MONTEER DE BANDEN MET HET MEESTE PROFIEL ALTIJD ACHTER!!!
![]()
Hebben we daar in ieder geval geen discussie meer over ;-)![]()
Voor de volgende discussie;
Hoe zat het ook al weer?Bij een slingerende aanhanger moet je toch remmen.
Of was het nou gasgeven.......
Nou ja je moet in ieder geval zo min mogelijk kogeldruk hebben.
- Remmen is angst, gas zit rechts! -
Re: banden slijtage
En bij een bus die achter tractie heeft? banden met meeste profiel ook vanachter leggen dan?
grtzz
grtzz
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - 
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto

Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto