Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Moeilijk berg op

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Moeilijk berg op

Bericht door anita-sushi »

Onze T4 2,4l van 1997 trekt erg moeilijk de berg op. We hebben gehoord dat dit bij meerdere van dit type voorkomt.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan geen kant en klare oplossing vinden.

Wat kunnen we doen, zodat onze bus/camper beter de bult op kan?
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Moeilijk berg op

Bericht door Egbert&Manon »

Met onze gechipte 2.5 TDI moest ik afgelopen zomer in de Alpen ook wel eens terug naar de eerste versnelling.
Zodra je toerental te ver zakt, bij ons is dat onder 1800 toeren, zul je een lagere versnelling moeten kiezen.
Zo'n bepakte camper weegt al gauw 2 ton, dus makkelijk heeft ie het niet.

Wat versta je precies onder "moeilijk de berg op"?

Is je luchtfilter nog goed?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Moeilijk berg op

Bericht door anita-sushi »

Alle filters waren net voor de vakantie vervangen, dus ja, luchtfilter is goed.

Tja hoe bedoel ik moeilijk de berg op... Nou, bijv in de Ardennen op de snelweg zakt ie terug naar zo'n 80 km/p/u. Alles en iedereen vliegt ons dan voorbij.
In Zuid-Frankrijk (A75) had het bussie het nog moeilijker.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: Moeilijk berg op

Bericht door matje86 »

en ben je heel aangekomen?
wat zit het lekker in de :T44EVER
ps wat vloogje voorbij een vito of een hundaaaaaaaaaaaaaaaaaaaay :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Moeilijk berg op

Bericht door bartt4 »

anita-sushi schreef:Alle filters waren net voor de vakantie vervangen, dus ja, luchtfilter is goed.

Tja hoe bedoel ik moeilijk de berg op... Nou, bijv in de Ardennen op de snelweg zakt ie terug naar zo'n 80 km/p/u. Alles en iedereen vliegt ons dan voorbij.
In Zuid-Frankrijk (A75) had het bussie het nog moeilijker.
Zullen nooit geen hardlopers worden.
Dure ingrepen zullen wat verbetering kunnen geven weet dat oetinger er destijds turbos voor leverde. Maar dat kost flink wat geld.
Of ombouwen naar een 2.5 tdi, Maar ook deze ingreep kost genoeg spijkers.
Zelf rij ik met een 1.9 tdtje. Ook niet een echte sprinter, In de heuvels ook wel eens terug schakelen.
Ach persoonlijk heb ik er niet veel moeite mee, heb op die momenten vakantie en wie sneller wil mag van mij.
Wat iets vermogen opleverd maar ech niet veel is je brandstofpomp iets meer geven.
Verwacht geen wonderen maar alle beetjes helpen weer.

Goede vakantie gewenst
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Moeilijk berg op

Bericht door Multivan Generation »

@ Anita,
het is helaas inherent aan de motor..
Je kunt er niet veel aan veranderen om het beter te maken..

Een 2.5 TDI van bijvoorbeeld 88 pk heeft al meer pit, maar heeft misschien wel een kostenplaatje van 2000 euro..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Mac
Berichten: 770
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Moeilijk berg op

Bericht door Mac »

[quote="anita-sushi"]Onze T4 2,4l van 1997 trekt erg moeilijk de berg op. We hebben gehoord dat dit bij meerdere van dit type voorkomt.
Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan geen kant en klare oplossing vinden.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mijn 1.9 TD tje ziet er ook als 'n berg tegenop, om heuvel op te rijden.
Maar we hebben allemaal op dezelfde tijd oud en nieuw, we komen er wel !! :T44EVER
Zo af en toe wens je wel eens wat meer power !
It's not what you buy
It's what you create.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Moeilijk berg op

Bericht door Leo45 »

Bij mij was in de bergen niet het vermogen een probleem maar het is volgens mij onmogelijk om hard te rijden in de bochten omdat je dan eruit vliegt. Vermogen zat maar de bochten maakten dat ik moest inhouden. Dat had ik zowel in een 1.9TD als in de 2.5TDI echte verschil is natuurlijk dat het snellen van z'n plek komt,

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: Moeilijk berg op

Bericht door rick_k »

Onze vorige T4 met de 2.4 diesel had de laatste keer in de Ardennen ook aardig wat rookgordijnen erachteraan. Op de 12% heuvel van 1,5 kilometer, moest je echt terug naar zijn 2 en dan met 25 tot 30 km/h boven komen. Helemaal zwart van de roet erachter (pomp open gedraaid). Met mijn TDI heb ik het nog niet geprobeerd, maar hij heeft ook al een stuk minder last van de aanhanger dus dat komt wel goed.

Mijn 205je was ook mee en ik kon met 80 beginnen om daarna op te trekken naar de 110... Nu had ik dan ook 50 pk meer als de T4 en een ton minder gewicht... Wel gelijk was de enorme roetwolk erachter...

mvg Rick
Gebruikersavatar
anita-sushi
Berichten: 227
Lid geworden op: 06 apr 2009, 13:41
Locatie: Veluwe

Re: Moeilijk berg op

Bericht door anita-sushi »

Dus als het goed concludeer, moeten wij er ons gewoon bij neer leggen of heel veel spijkers kopen?

@Matje, het was een auto-ambu die ons met veel gemak inhaalde!

En we hoeven echt niet te racen hoor, maar wij vroegen ons gewoon af hoe we het voor ons bussie makkelijker kunnen maken....

Wat ik uit de reacties begrijp, is dat het toch wel een bekend 'iets' is.... We moeten er dus mee om leren gaan?
Plaats reactie