een kennis van mij heeft een mv 174 pk 2004 daar zit wat olie bij de koelvloeistof daar hij dit al eerder heeft gehad (de auto was toen 4 maanden oud) toen bleek de oliekoeler of ook wel de warmtewisselaar genoemt lek, dit was gelukkig in de garantie nu heeft hij weer hetzelfde ,dus ik neem aan dat hij weer stuk is, nu het buiten de garantie is willen we het zelf proberen te maken, mijn vraag is nu waar zit dat ding en is dit goed te doen of wordt het me afgeraden om het zelf te doen ,wat gaat het hem kosten ongeveer om het te laten doen .
herman 94
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
oliekoeler lek ?
-
- Berichten: 677
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
- Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum
Re: oliekoeler lek ?
Het kan ook de waterpomp zijn. Dit is ook 1 van de topproducten van VW :klappen
Groeten Edje
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Re: oliekoeler lek ?
Hallo Herman,
Afhankelijk van wat voor een type het is zit er nog al wat koelgebeuren vooraan bij je gril.
Voor mezelf tel er zo maar een stuk of 4 geloof ik, radiateurs bedoel ik dan.
Allemaal achter of bovenelkaar ingebouwd.
Heb me er voor vw nooit zo in verdiept maar als er olie bij je koeilvloeistof komt, en het ligt aan de olie koeler, dan is het een dubbel systeem denk ik, dus een warmte wisselaarsysteem in combinatie met je koelvloeistof.
Doordat de oliedruk hoger is als die van het water, komt er dus meestal olie in het water en niet andersom.
De koelvloeistof helpt dus in de aanloopfase de olie op te warmen.
Als er geen lekkage naar de buiten kant toe is dan zit de lekkage dus inwendig.
Erg aannemelijk lijkt het om te geloven dat het probleem hier zit in verband met eerdere problemen. Maar je moet eigenlijk wel zeker weten dat ook nu hier het probleem zit.
Reparatie van een inwendig lek lijkt me erg lastig te worden.
Een radiateur uitbouwen lijkt me opzich nog niet zo moeilijk.
Als deze tenminste niet ingeklemd zit tussen andere.
Dit zul je dus even moeten bekijken of een ervaringsdeskundige van wjwellers moet je dit even uit de doeken kunnen doen.
Een andere mogelijkheid die nog een enkele keer voorkomt is geloof ik, lekkage van de stuurpomp van je stuurbekrachtiging . Hoe dit dan precies moet gaan weet ik niet maar als het niveau van deze olie niet wijzigd, en dit is niet zo heel veel dan kun je dit wel uitsluiten.
Veel succes en mischien kunnen andere wjwellers je nog wat verder helpen.
Afhankelijk van wat voor een type het is zit er nog al wat koelgebeuren vooraan bij je gril.
Voor mezelf tel er zo maar een stuk of 4 geloof ik, radiateurs bedoel ik dan.
Allemaal achter of bovenelkaar ingebouwd.
Heb me er voor vw nooit zo in verdiept maar als er olie bij je koeilvloeistof komt, en het ligt aan de olie koeler, dan is het een dubbel systeem denk ik, dus een warmte wisselaarsysteem in combinatie met je koelvloeistof.
Doordat de oliedruk hoger is als die van het water, komt er dus meestal olie in het water en niet andersom.
De koelvloeistof helpt dus in de aanloopfase de olie op te warmen.
Als er geen lekkage naar de buiten kant toe is dan zit de lekkage dus inwendig.
Erg aannemelijk lijkt het om te geloven dat het probleem hier zit in verband met eerdere problemen. Maar je moet eigenlijk wel zeker weten dat ook nu hier het probleem zit.
Reparatie van een inwendig lek lijkt me erg lastig te worden.
Een radiateur uitbouwen lijkt me opzich nog niet zo moeilijk.
Als deze tenminste niet ingeklemd zit tussen andere.
Dit zul je dus even moeten bekijken of een ervaringsdeskundige van wjwellers moet je dit even uit de doeken kunnen doen.
Een andere mogelijkheid die nog een enkele keer voorkomt is geloof ik, lekkage van de stuurpomp van je stuurbekrachtiging . Hoe dit dan precies moet gaan weet ik niet maar als het niveau van deze olie niet wijzigd, en dit is niet zo heel veel dan kun je dit wel uitsluiten.
Veel succes en mischien kunnen andere wjwellers je nog wat verder helpen.
Re: oliekoeler lek ?
Dit is wel even wat werk.
De oliekoeler zit op dezelfde steun waar ook je oliefilter in zit.
Ik zal even uitleggen wat je moet doen,
Accuklem loshalen
Onderplaat verwijderen.
Trillingsdemper die op het subframe staat verwijderen (mits aanwezig) 13er bout
Voorste motorsteun loshalen 2 13ers en een 18er bout
Plaat wat voor je airco compr. koppeling zit loshalen 5 16ers
De steun waar de motorsteun aan vast zit loshalen 2 16ers en clipje waar een slang doorheen loopt.
Deze kun je na de zijkant verwijderen tenzij de auto een automaat heeft.
Airco comprosser loshalen 3 13ers
Riempje eraf halen wel even goed opletten dat je deze weer goed om monteerd
Steun van airco compressor loshalen 2x imbus 6
Hierna de poulie loshalen van de airco compressor (speciaal gereedschap in combinatie met luchthamer)
Op de oliefilter steun de leiding steun loshalen. 10er
Opvangbak plaatsen en koelvloeistof slang loshalen.
Stekker van oliedruk schakelaar loshalen.
5 imbus 6 schroeven van oliefilter steun loshalen (bij 1 kom je slecht bij en zul je een imbus 6 sleutel moeten
hebben met een bolkopje)
Wel even voordat je het loshaalt een bak eronder zetten, want er zal olie uitlopen.
Hierna de complete steun eronder uit pakken, dit moet een beetje op gevoel en kan maar op 1 manier eruit gedraaid worden, hierbij de airco compr. zover mogelijk naar voor duwen (richting radiateur en omhoog)
Hierna zie je de oliekoeler boven op het huis zitten 5x torx 30 loshalen en dan heb je hem in de hand.
Terug zetten in omgekeerde volgorde.
Hierna koelsysteem goed spoelen, vaker meerdere malen om alle olie eruit te krijgen. (de dealer heeft hier speciaal spul voor, 1 op 1 mengen met water)
Let op officieel zul je ook de o-ringen van de waterpomp moeten vervangen omdat deze zijn aangetast door de olie, dit geldt ook voor de o-ring van de leiding die achter op de motor loopt.
Je zult denk ik ongeveer een liter olie moeten bijvullen en 6 liter pure koelvloeistof, deze wel aanlengen met water. volgens mij is het koelsysteem rond de 10 liter
suc6 ermee
De oliekoeler zit op dezelfde steun waar ook je oliefilter in zit.
Ik zal even uitleggen wat je moet doen,
Accuklem loshalen
Onderplaat verwijderen.
Trillingsdemper die op het subframe staat verwijderen (mits aanwezig) 13er bout
Voorste motorsteun loshalen 2 13ers en een 18er bout
Plaat wat voor je airco compr. koppeling zit loshalen 5 16ers
De steun waar de motorsteun aan vast zit loshalen 2 16ers en clipje waar een slang doorheen loopt.
Deze kun je na de zijkant verwijderen tenzij de auto een automaat heeft.
Airco comprosser loshalen 3 13ers
Riempje eraf halen wel even goed opletten dat je deze weer goed om monteerd
Steun van airco compressor loshalen 2x imbus 6
Hierna de poulie loshalen van de airco compressor (speciaal gereedschap in combinatie met luchthamer)
Op de oliefilter steun de leiding steun loshalen. 10er
Opvangbak plaatsen en koelvloeistof slang loshalen.
Stekker van oliedruk schakelaar loshalen.
5 imbus 6 schroeven van oliefilter steun loshalen (bij 1 kom je slecht bij en zul je een imbus 6 sleutel moeten
hebben met een bolkopje)
Wel even voordat je het loshaalt een bak eronder zetten, want er zal olie uitlopen.
Hierna de complete steun eronder uit pakken, dit moet een beetje op gevoel en kan maar op 1 manier eruit gedraaid worden, hierbij de airco compr. zover mogelijk naar voor duwen (richting radiateur en omhoog)
Hierna zie je de oliekoeler boven op het huis zitten 5x torx 30 loshalen en dan heb je hem in de hand.
Terug zetten in omgekeerde volgorde.
Hierna koelsysteem goed spoelen, vaker meerdere malen om alle olie eruit te krijgen. (de dealer heeft hier speciaal spul voor, 1 op 1 mengen met water)
Let op officieel zul je ook de o-ringen van de waterpomp moeten vervangen omdat deze zijn aangetast door de olie, dit geldt ook voor de o-ring van de leiding die achter op de motor loopt.
Je zult denk ik ongeveer een liter olie moeten bijvullen en 6 liter pure koelvloeistof, deze wel aanlengen met water. volgens mij is het koelsysteem rond de 10 liter
suc6 ermee
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: oliekoeler lek ?
aan pim328
volgens mij mag je toch geen gewoon water in het systeem doen .
mischien alleen voor het schoon spoelen als je het systeem los heb liggen
gr freddy
volgens mij mag je toch geen gewoon water in het systeem doen .
mischien alleen voor het schoon spoelen als je het systeem los heb liggen
gr freddy
Re: oliekoeler lek ?
De g12 ++ kun je gewoon aanlengen met water, maakt niks uit of deze uit de kraan komt.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: oliekoeler lek ?
hoi
nog bedankt allemaal voor de informatie
ik laat hem toch maar maken bij de vw garage oirschot daar doen ze de oliekoeler en ook meteen de waterpomp de koelvloeistof is er dan toch al af en de waterpomp zit er ook al weer 100000 km op .
herman 94
nog bedankt allemaal voor de informatie
ik laat hem toch maar maken bij de vw garage oirschot daar doen ze de oliekoeler en ook meteen de waterpomp de koelvloeistof is er dan toch al af en de waterpomp zit er ook al weer 100000 km op .
herman 94