Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
turbo traagheid
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:25
- Locatie: Nieuwe Tonge
turbo traagheid
ik ben sinds kort de gelukkige eigennaar van een t4 2.5 tdi bouw jaar 1996
ik heb me wijs laten maken dat de motor nog wat na moet laten draaien voor dat je hem helemaal stil zet is dat zo ?
en die turbo traagheid is daar wat aan tedoen?
ik heb me wijs laten maken dat de motor nog wat na moet laten draaien voor dat je hem helemaal stil zet is dat zo ?
en die turbo traagheid is daar wat aan tedoen?
Beste Jonasound,
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe T4!
Dat laten nadraaien van de motor is beter voor de turbo. Maar dat hoef je alleen maar te doen als je er echt heftig mee gereden hebt. Als je gewoon normaal gereden hebt, kun je gewoon de auto meteen afzettten na het parkeren.
En wat bedoel je met turbo traagheid?
Bedoel je dat de turbo pas bij plus minus 2000 toeren inkomt?
Dit kun je al iets verbeteren door bijvoorbeeld een dikkere downpipe te nemen.
Groeten,
Niels949
Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe T4!
Dat laten nadraaien van de motor is beter voor de turbo. Maar dat hoef je alleen maar te doen als je er echt heftig mee gereden hebt. Als je gewoon normaal gereden hebt, kun je gewoon de auto meteen afzettten na het parkeren.
En wat bedoel je met turbo traagheid?
Bedoel je dat de turbo pas bij plus minus 2000 toeren inkomt?
Dit kun je al iets verbeteren door bijvoorbeeld een dikkere downpipe te nemen.
Groeten,
Niels949
T4 102 PK uit 2003
- Jaap 285
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:31
- Locatie: op de grens van het Gronings en Drents
- Contacteer:
Het na laten draaien is inderdaad beter voor de turbo.
Een turbo kan ca 20.000 tot 22.000 toeren draaien bijv. als je op de snelweg rijdt, tevens wordt de turbo gesmeerd door de motorolie.
Als je na zo'n snelweg-rit je auto direct stil zet, wordt ook de olie niet meer rond gepomt, de turbo komt eventjes droog te staan.
Note: het plaatsen van een grotere down-pijp is bij een standaard T4 niet aan te raden (gechipte wel) het enige wat je er mee berijkt is dat je trekkracht boven de 100km beter is.
Bij een standaard T4 is een kat-vervanger wel een aanrader, je merkt duidelijk dat de bus onderin beter oppakt.
Een turbo kan ca 20.000 tot 22.000 toeren draaien bijv. als je op de snelweg rijdt, tevens wordt de turbo gesmeerd door de motorolie.
Als je na zo'n snelweg-rit je auto direct stil zet, wordt ook de olie niet meer rond gepomt, de turbo komt eventjes droog te staan.
Note: het plaatsen van een grotere down-pijp is bij een standaard T4 niet aan te raden (gechipte wel) het enige wat je er mee berijkt is dat je trekkracht boven de 100km beter is.
Bij een standaard T4 is een kat-vervanger wel een aanrader, je merkt duidelijk dat de bus onderin beter oppakt.
waar rook is.........was ik er !!!
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40
ff een vraagje over het na lateb draaien vd moter
dat na laten draaien van de moter na snelwegkmters ( bijv ik ga vaak naar zeeland) hoe lang moet je de moter dan na laten draaien?
- Jaap 285
- Berichten: 82
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:31
- Locatie: op de grens van het Gronings en Drents
- Contacteer:
Ik laat de motor ca een minuutje stationair lopen na een lange rit.
En s'morgens als weg rij, laat ik hem ook een minuutje stationair lopen voor dat ik weg rij, ik nokkel dan rustig naar m'n werk.
M'n bus heeft nu dikke 230.000 op de klok, zonder motorische mankementen.
Ondanks dat hij redelijk getuned is.
En s'morgens als weg rij, laat ik hem ook een minuutje stationair lopen voor dat ik weg rij, ik nokkel dan rustig naar m'n werk.
M'n bus heeft nu dikke 230.000 op de klok, zonder motorische mankementen.
Ondanks dat hij redelijk getuned is.
waar rook is.........was ik er !!!
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
2.5 TDI (ACV) with 150.4 pk en 399Nm koppel (testbank)
bus verkocht in 2010
huidige bolide : Dodge Ram 2500 Cummins diesel
-
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:40
re
Aha dat doe ik dus ook alleen als ik smorgens start dan rij ik gelijk weg.Jaap 285 schreef:Ik laat de motor ca een minuutje stationair lopen na een lange rit.
En s'morgens als weg rij, laat ik hem ook een minuutje stationair lopen voor dat ik weg rij, ik nokkel dan rustig naar m'n werk.
M'n bus heeft nu dikke 230.000 op de klok, zonder motorische mankementen.
Ondanks dat hij redelijk getuned is.
Volegns alles zou dat beter zijn bij een diesel...ik rij dan langzaam de straat uit weetjewel dus niet gelijk plankgas.....hihihihihiiii.
Die van mij heeft ook over de 230dkm erop zitten en loopt nog steeds als een dieselstraaltje...
Ik heb van een ingenieur dat onze dieselmotoren het beste 'opwarmen' zo ronde de 1500 toeren. Lager moet niet, want dan worden ze niet eens warm.
Wat ik wel duidelijk hoor als je start 's ochtends is dat de olie nog niet bovenin zit, dat geeft die eerste seconden een wat minder soepel motorgeluid zeg maar.
Ik geef de motor dus heel even (30 seconden) stationair lopend de tijd om de olie ook bovenin het kleppendeksel te pompen, waarna ik rustig weg rijd.
ik rij dan vrij snel op de groninger ringweg, waar 70 in zijn 5 de beste manier is om de motor warm te rijden volgens mij
groet
Jacco 175
Wat ik wel duidelijk hoor als je start 's ochtends is dat de olie nog niet bovenin zit, dat geeft die eerste seconden een wat minder soepel motorgeluid zeg maar.
Ik geef de motor dus heel even (30 seconden) stationair lopend de tijd om de olie ook bovenin het kleppendeksel te pompen, waarna ik rustig weg rijd.
ik rij dan vrij snel op de groninger ringweg, waar 70 in zijn 5 de beste manier is om de motor warm te rijden volgens mij
groet
Jacco 175
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 03 apr 2007, 22:25
- Locatie: Nieuwe Tonge
- Pascal-141
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
- Pascal-141
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Maar ik geef je 100% gelijk !Niels949 schreef:let op he: als de temperatuurwijzer van je koelvloeistof ok is, betekent dat niet dat je motor ook al op bedrijfstemperatuur is!
Groeten,
Niels949
Het is niet omdat je watertemperatuurmeter 90° aangeeft , dat je gelijk kan beginnen plankgas geven , want het duurt bij rustig rijden vrij lang vooraleer die olie op temperatuur wil komen. En de olie temperatuur is belangrijker dan de watertemperatuur...