Met een B-rijbewijs mag je een auto besturen die een max totaalgewicht heeft van minder dan 3500 kilogram (anders is het een vrachtauto)
Voor een aanhanger achter zo'n auto geldt het volgende:
Mits de auto het technisch mag trekken....
Een aanhanger met een max totaal gewicht van 750 kg of minder ---> geen E-achter-B-rijbewijs nodig (ongeacht wat je auto weegt of mag wegen)
Een
aanhanger met een
max totaal gewicht van meer dan 750 kilo, maar
minder dan het ledig gewicht van het trekkend voertuig waarbij de
max totaal massa van het samenstel (dus max tot gew aanhanger + max tot gew trekkend voertuig) minder is dan 3500 kg ---> geen rijbewijs E-achter-B nodig.
andere aanhangercombinaties met B-rijbewijs voertuigen --> e achter B vereist.
Ik heb in 2004 toen ik toevallig een keer 400 euro over had ook maar mijn e-achter-B gehaald (tot die tijd veel met autoambulances, dubbelassers met zand en bij BOELS verhuur met een iveco (overbeladen met een hoogwerker) met daarachter een auto-ambulance met graafmachine gereden sinds ik het rijbewijs heb (1990)... Al die tijd NOOIT aangehouden met een aanhanger er achter. Ik had 3 maanden het rijbewijs, rij met de T5 met lege autoambulance door Arnhem en wordt aangehouden voor rijbewijs-e-controle.... dat was dus in orde, voor het niet bij me hebben van de originelen van kentekenbewijs van auto en aanhanger kreeg ik niets te horen, wel zeurden ze over het feit dat ik de losbreekkabel om de trekhaak gelust had voordat ik hem aan een oog aan de trekhaak vastgehaakt had (om te voorkomen dat ie over de grond sleept en ik elke week een nieuwe kan kopen)... dat netjes anders gelegd waar oom

bij stond en die was ook weer gelukkig....
Viel me heel erg mee dat ik geen bekeuring of opmerking kreeg voor de kopie van het auto-kentekenbewijs (het is een lease-auto van de baas en die geeft het origineel liever niet mee, heb wel een kopie (nette kleurenkopie met stempel "Kopie" erop))
en dat ze bij het aanhanger kentekenbewijs (Ook een kopie meneer, ik vergeet het origneel altijd mee te nemen als ik de aanhanger pak, daarom heb ik maar een kopie in de auto gelegd, is minder erg als je die kwijt raakt bij een diefstal he (en dan eveneens een nette kleuren kopie met "kopie"-stempel erop overleggen)
Strikt genomen had me dat natuurlijk 2x bekeuring niet kunnen tonen geldig kentekenbewijs kunnen opleveren. Maar ik was verder correct en netjes tegen die heren.....dus dat hielp blijkbaar...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon