Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startperikelen

vragen over de T4
Plaats reactie
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

startperikelen

Bericht door multivan150pk »

ik hoop dat iemand van dit probleem iets afweet.
2 jaar geleden de gloeiers vervangen,met een nwe accu,vorige winter ineens niet starten.
door laten meten of er een vrbruiker was,nee.
accu stuk was het oordeel van de garage,nwe accu van de groothandel erin en de andere opgestuurd
was niet kapot.
toch maar de leenaccu gehouden,en nu ongeveer een jaar later hetzelfde probleem
snachts de accu aan de lader,start goed.
op het werk moet ik overstarten smiddags.
de laderij is goed zegt de garage,maar thuis moet tie toch weer aan de lader..stroom op
zo gaat het nu 4 dagen,maar vandaag was het starten op het werk wel weer goed
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: startperikelen

Bericht door rick_k »

Kabel van de dynamo naar de startmotor al nagekeken? Bij onze vorige bus is die eens afgebroken dus dan laad ie niet meer.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startperikelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je accu leeg is na een tijd staan zonder aan de lader te hangen heb je een paar mogelijkheden:

- accu is defect (denk dat je dat kunt uitsluiten gezien er al een nieuwe in zit)
- Auto laadt de accu niet op (maar dan zou je een flink stuk (met licht en aanjager) moeten rijden alvorens de auto uit te zetten, en in principe zou ie dan ook al moeilijker moeten starten als je op je werk aangekomen bent (hij moet dan tijdens de rit leeg raken)
- kabelbreuk/slecht contact in start/laadcircuit (niet je massakabels vergeten te checken)
- electrisch deel contactslot (meestal doet ie dan niets, als ie moeilijk de startmotor rond krijgt of de startmotor alleen klikt is het dat waarschijnlijk niet)
- lekstroom waardoor je accu leeggetrokken wordt.

Ik gok toch op het laatste.

-sleutel uit het contact, binnen verlichting(en) op "uit" (of deuren dicht)
-een klem van de accupool afhalen en een multimeter in de stand "ampére gelijkstroommeter" (en de kabels juist ingestoken!) met een kabel aan de lege pool koppelen (slangklem of tyrap werkt prima) en de andere aan de accuklem koppelen (let op dat je geen sluiting maakt)

De ampéremeter geeft nu aan hoeveel stroom er nog verbruikt wordt. Dit mag niet veel meer zijn dan 50 a 100mA (hoe lager hoe mooier) Als je een relatief hoge waarde meet dan ga je zoeken welke kring dit veroorzaakt.

Haal één voor één de zekeringen uit de zekeringkast en kijk na iedere zekering of de meter (beduidend) minder aan geeft, (stop eventueel de zekering terug voordat je de volgende pakt, dan blijven de goede waardes op de juiste plek)

Als je een zekering vindt waarbij het stroomverbruik daalt dan heb je een groep te pakken waar stroom verbruikt wordt in rust. Je moet dan even uitzoeken wat er allemaal niet werkt in de auto als die zekering niet in de kast geprikt zit.

Dan een voor een de apparaten afkoppelen en kijken (met ingestoken zekering uiteraard) bij welk apparaat het stroomverbruik weer omlaag gaat, daar zit dan je probleem (het kan ook in je bekabeling zitten, dat is dan wat lastiger te vinden)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: startperikelen

Bericht door multivan150pk »

dank jullie voor de reacties,ik heb donderdagavond met een maat afgesproken dat we er mee bezig gaan.
trouwens....nu is er 2 dagen weer niks aan de hand ,start hij weer als vanouds
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startperikelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zou ik beginnen bij de kabels van accu naar chassis en motor (+ en -) bevestiging op chassis en motor.

Van massa kabel losmaken, schoonschuren en weer vastzetten, eventueel daarna inspuiten met antigravel ofzo
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: startperikelen

Bericht door multivan150pk »

okeeee.
dank je voor de tip roger
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: startperikelen

Bericht door multivan150pk »

gisteravond met de bus bezig geweest,en kameraad(monteur)was ook voor de zekerheid de accu aan het testen.
die is stuk zegt tie,nu heb ik dan al 3 jaar lang elk jaar een nieuwe accu.
wel steeds garantie,maar toch.
de anderen waren van deta,nu is er een bosch ingekomen.
zal mij benieuwen
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startperikelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja als jij zegt dat er net een nieuwe in zit ga je er van uit dat die goed zal zijn.....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
multivan150pk
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 jan 2007, 00:12
Locatie: peize

Re: startperikelen

Bericht door multivan150pk »

ja idd,maar de accu die dan niet goed zou zijn is er vorig jaar november nieuw ingekomen.
en die daarvoor zat er ook een dik jaar in.
nouja...als ik zo elk jaar een nieuwe accu heb zonder dat het me wat kost haha.
maar er klopt dan waarschijnlijk toch iets niet
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: startperikelen

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee, inderdaad, een keer kan dat voorkomen, mar twee keer achter elkaar lijkt stug...

je laadcircuit HEEL goed laten checken meet de mededeling dat elk jaar je accu aan gort is, of als je in dat jaar vaak ene ECHT lege accu oploopt, toch zoeken naar een lekstroom.

controlleer je het electrolyt niveau weleens? (als ie droog komt te staan gaat ie ook stuk)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: startperikelen

Bericht door Duveltje-77 »

heb je ook andere apparaten die veel stroom gebruiken
cq geluidsapperatuur
of iets anders wat veel stroom trekt
dit kan je accu ruineren heb er zelf ervaring mee

heb ook al meegemaakt dat de startmotor een lekstroom had
deze trok de accu ook in een dag leeg
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: startperikelen

Bericht door harry t5 191 »

Ook bij een te hoge laadstroom overlijdt een accu.!
Dus zeker ook het laad circuit laten nameten.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie