Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
langzaam op temp komen
langzaam op temp komen
Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb onlangs mijn eerste T4 gekocht, een mooie gele ex schiphol bus met een 2.5i benzine motor en een automaat uit '93.
Erg leuk busje wat nog rijd rijd als nieuw (63000 km). Uiteraard wel meteen wat achterstallig onderhoud moeten wegwerken.
Zo heb ik oa de temp. schakelaar en thermostaat laten vervangen omdat hij naar mijn idee te langzaam op warmte kwam en de meter ook niet goed in het midden bleef. Echter nu vind ik nog steeds dat het wat lang duurt voordat de temp. meter het midden aangeeft. Zeker zo'n 15 minuten in stadsverkeer.. Bij mijn vorige auto (een Volvo 940 ging dat veel sneller).
Nou is mijn vraag hoe lang mag het eigenlijk duren bij deze wagen? en is het normaal dat hij nu en dan weer wat terug zakt? van middelste streepje naar het streepje eronder? Ook dat deed mijn Volvo eigenlijk nooit..
groet, Michiel
Ik ben nieuw hier en heb onlangs mijn eerste T4 gekocht, een mooie gele ex schiphol bus met een 2.5i benzine motor en een automaat uit '93.
Erg leuk busje wat nog rijd rijd als nieuw (63000 km). Uiteraard wel meteen wat achterstallig onderhoud moeten wegwerken.
Zo heb ik oa de temp. schakelaar en thermostaat laten vervangen omdat hij naar mijn idee te langzaam op warmte kwam en de meter ook niet goed in het midden bleef. Echter nu vind ik nog steeds dat het wat lang duurt voordat de temp. meter het midden aangeeft. Zeker zo'n 15 minuten in stadsverkeer.. Bij mijn vorige auto (een Volvo 940 ging dat veel sneller).
Nou is mijn vraag hoe lang mag het eigenlijk duren bij deze wagen? en is het normaal dat hij nu en dan weer wat terug zakt? van middelste streepje naar het streepje eronder? Ook dat deed mijn Volvo eigenlijk nooit..
groet, Michiel
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Re: langzaam op temp komen
Ik weet dat het bij mijn TDI ook vrij lang duurt. Toch zeker 10 minuten, voordat ie in het midden komt. In stadsverkeer maak je eigenlijk geen toeren en doe je meestal tamelijk rustig. Dus ik denk dat het wel vrij normaal is.
Vergeet niet dat de olie dan nog niet warm is en je auto dus eigenlijk nog niet op vollast kunt gebruiken.
mvg Rick
Vergeet niet dat de olie dan nog niet warm is en je auto dus eigenlijk nog niet op vollast kunt gebruiken.
mvg Rick
- Pascal-141
- Berichten: 10830
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: langzaam op temp komen
Ik rijd ook veel met de 2.5i motor , en bij die waar ik mee rijd , duurt het toch ook wel goed 10 minuten voor hij goed warm is hoor , dus da's wel normaal . (De Volvo's zijn inderdaad sneller warm )liv schreef:Hallo,
Ik ben nieuw hier en heb onlangs mijn eerste T4 gekocht, een mooie gele ex schiphol bus met een 2.5i benzine motor en een automaat uit '93.
Erg leuk busje wat nog rijd rijd als nieuw (63000 km). Uiteraard wel meteen wat achterstallig onderhoud moeten wegwerken.
Zo heb ik oa de temp. schakelaar en thermostaat laten vervangen omdat hij naar mijn idee te langzaam op warmte kwam en de meter ook niet goed in het midden bleef. Echter nu vind ik nog steeds dat het wat lang duurt voordat de temp. meter het midden aangeeft. Zeker zo'n 15 minuten in stadsverkeer.. Bij mijn vorige auto (een Volvo 940 ging dat veel sneller).
Nou is mijn vraag hoe lang mag het eigenlijk duren bij deze wagen? en is het normaal dat hij nu en dan weer wat terug zakt? van middelste streepje naar het streepje eronder? Ook dat deed mijn Volvo eigenlijk nooit..
groet, Michiel
Maar de temp.meter blijft wel altijd netjes in het midden staan , hij zakt eigenlijk nooit tijdens het rijden .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: langzaam op temp komen
als een motor lopend afkoelt dan kun je er vrijwel zeker van zijn dat je thermostaat kapot is (tenzij dit bij extreme koude gebeurt (-10 (TDI) en lager)
Een thermotstaat kost pakweg 10-15 euro denk ik en wat koelvloeistof....maar de nadelige gevolgen van niet of langzaam op temperatuur komen voor de levensduur van je motor zijn duurder.
Een thermotstaat kost pakweg 10-15 euro denk ik en wat koelvloeistof....maar de nadelige gevolgen van niet of langzaam op temperatuur komen voor de levensduur van je motor zijn duurder.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: langzaam op temp komen
wel de goeie thermostaat geplaatst
je hebt ze met verschillende temperaturen
je hebt ze met verschillende temperaturen
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Re: langzaam op temp komen
Vandaag nog even langs de garage gereden maar die beweren bij hoog en laag dat er toch echt een nieuwe thermostaat in is gegaan van de week.
De garagist zegt dat als een koelsysteem te goed koelt men ook wel eens een deel van de radiator afdekt.. Altijd wel tevreden geweest over de betreffende garage in Zaandam, maar nu weet ik even niet wat ik hier van moet vinden..Kan natuurlijk ook nog aan de temp.meter liggen?
Volgende week gaat er LPG in de auto, dan wordt hij zowiezo sneller warm dan op benzine. Ik kijk het dan nog even aan en anders zal ik eerst een andere temp sensor op het blok plaatsen en vervolgens eventueel zelf ook maar een andere thermostaat plaatsen. Heb ik wel eerder gedaan bij een franse auto.
Paar vragen hierover, heeft hij 1 of 2 temp.sensors op het blok?, een voor de ecu en een aparte voor de meter, of is dat niet zo.
Klopt het dat het thermostaat huis onder de dynamo zit of juist aan de andere kant van het blok, ik kan er zeker alleen van onderaf bij of wat is handig, graag wat advies.
De garagist zegt dat als een koelsysteem te goed koelt men ook wel eens een deel van de radiator afdekt.. Altijd wel tevreden geweest over de betreffende garage in Zaandam, maar nu weet ik even niet wat ik hier van moet vinden..Kan natuurlijk ook nog aan de temp.meter liggen?
Volgende week gaat er LPG in de auto, dan wordt hij zowiezo sneller warm dan op benzine. Ik kijk het dan nog even aan en anders zal ik eerst een andere temp sensor op het blok plaatsen en vervolgens eventueel zelf ook maar een andere thermostaat plaatsen. Heb ik wel eerder gedaan bij een franse auto.
Paar vragen hierover, heeft hij 1 of 2 temp.sensors op het blok?, een voor de ecu en een aparte voor de meter, of is dat niet zo.
Klopt het dat het thermostaat huis onder de dynamo zit of juist aan de andere kant van het blok, ik kan er zeker alleen van onderaf bij of wat is handig, graag wat advies.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: langzaam op temp komen
tja, als de thermostaat dicht blijft als het water uit de motor nog te koud is (kouder dan 85-95 graden afhankelijk van welke thermostaat geplaatst is) behoort er (bijna) geen water door de radiateur te gaan en circuleert het water alleen door de motor en de kachel.liv schreef: De garagist zegt dat als een koelsysteem te goed koelt men ook wel eens een deel van de radiator afdekt..
Pas als de thermostaat te warm water signaleert gaat ie (een stukje) open en mengt ie koud water uit de radiateur bij eht warme koelwater om zo te proberen een zo constant mogelijke koelwatertemp van rond de 90 graden te realiseren.
In mijn ogen is het dus ook grote onzin om bij een auto van tegenwoordig de radiateur af te dekken, en al helemaal bij de temperaturen die nu in Nederland heersen (bij echte vorst kan ik me er soms nog iets bij voorstellen)
Ik kan niet beöordelen wat je garage wel en niet gedaan heeft (en of ze het goed gedaan hebben, vaak kan een thermostaat ook verkeerd om gemonteerd worden (of in de verkeerde stand (ontluchtingsgaatje)) waardoor ie ook niet naar behoren werkt.
Temperatuursensor lijkt me niet de oorzaak, dna zou ie gewoon de verkeerde temperatuur aangeven, maar niet de ene keer warmer en dan weer kouder.
Wat wel zou kunnen is dat je last hebt van de spanningsregelaarkwaal (zie elders op forum) daardoor kan je temp- (en vaak dan ook je tank-)meter schommelen door los contact in dit onderdeel achter op je tellerunit. Maar ik gok met jouw beschrijving op de thermostaat
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: langzaam op temp komen
toch ga ik dit jaar proberen de radiateur gedeeltelijk af te dekken omdat de tdi met vorst toch al niet op bedrijfstemperatuur komt, het is jammer dat een standkachel zo duur is
Re: langzaam op temp komen
Mijnes anders wel gewoon. En de olie wordt ook gewoon warm. Nu rij ik wel vaker zwaarder belast dan jij denk ik, maar ik heb er nog nooit geen last van gehad.dennisvt4 schreef:toch ga ik dit jaar proberen de radiateur gedeeltelijk af te dekken omdat de tdi met vorst toch al niet op bedrijfstemperatuur komt, het is jammer dat een standkachel zo duur is
mvg Rick
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: langzaam op temp komen
mijne komt bij min 10 ook wel op temp ook zonder snelweg
duurt alleen wat langer dan normaal
als thermostaat goed werkt is radiateur afdekken zinloos
mvg ronald
duurt alleen wat langer dan normaal
als thermostaat goed werkt is radiateur afdekken zinloos
mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: langzaam op temp komen
afgezien van de mindere rijwind door de motorruimte en de luchtkoeling die je daar van ondervind (marginaal denk ik)
wel kun je koelproblemen krijgen als je motor wel een keer fors moet werken, dan heeft ie wellicht tekort aan de koeling die jij vrijgelaten hebt met het afdekken van je radiateur...
wel kun je koelproblemen krijgen als je motor wel een keer fors moet werken, dan heeft ie wellicht tekort aan de koeling die jij vrijgelaten hebt met het afdekken van je radiateur...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: langzaam op temp komen
Onze vorige auto (Fiat Brava) had last van lucht in het koelsysteem.
Deze moest er uit gehaald worden via ontluchters op 4 verschillende plaatsen.
Kan de 2.5i motor dit euvel (lucht) ook hebben?
Egbert
Deze moest er uit gehaald worden via ontluchters op 4 verschillende plaatsen.
Kan de 2.5i motor dit euvel (lucht) ook hebben?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: langzaam op temp komen
Die TDI motor is zo efficient dat die maar weinig warmte produceerd = Positief
maar dat heeft ook een negatieve kant in de winter
de vorige T4 een TD die was op 1/3 van de afstand warm
maar met de TDI heb ik zeker 10 a 14 km nodig voor die op de 90 graden zit.
idem verwarming binnenin
maar goed dat ik een DC heb als ik het hele ding moest verwarmen dan moest ik wel een hele rit maken voordat alles warm zou zijn.
Dat ging bij de TD veel sneller.
maar dat heeft ook een negatieve kant in de winter
de vorige T4 een TD die was op 1/3 van de afstand warm
maar met de TDI heb ik zeker 10 a 14 km nodig voor die op de 90 graden zit.
idem verwarming binnenin
maar goed dat ik een DC heb als ik het hele ding moest verwarmen dan moest ik wel een hele rit maken voordat alles warm zou zijn.
Dat ging bij de TD veel sneller.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: langzaam op temp komen
Ik zal maandag nog een ontluchting sessie houden, misschien levert dat iets op.
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993
Re: langzaam op temp komen
Vanmorgen even proberen te ontluchten.
Ik heb eerst een stukje gereden met de kachel vol aan, het wordt eigenlijk direct goed warm in de auto.
Vervolgens de motor laten draaien met expansievat deksel los. beetje in alle slangen geknepen en ontluchtingsnippel klein beetje open gezet. Weinig bellen gezien.
Temperatuur loopt nauwelijks op bij stationair lopen (volgens de meter dan).
Onderste slang blijft in zijn geheel koud, dus dat zou dan toch moeten betekenen dat de thermostaat zijn werk goed doet?
Ik heb eerst een stukje gereden met de kachel vol aan, het wordt eigenlijk direct goed warm in de auto.
Vervolgens de motor laten draaien met expansievat deksel los. beetje in alle slangen geknepen en ontluchtingsnippel klein beetje open gezet. Weinig bellen gezien.
Temperatuur loopt nauwelijks op bij stationair lopen (volgens de meter dan).
Onderste slang blijft in zijn geheel koud, dus dat zou dan toch moeten betekenen dat de thermostaat zijn werk goed doet?
T4 2.5i Benzine/LPG Automaat 1993