Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

vragen over de T4
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Badmuts20 »

Goedenavond deze avond,

Mijn zus en zwager hebben en T4 1.9Td bus.
Nu hebben zij hiermee laatst pech gehad. Volgens de garage kwam dit door lekkende diesel slangtjes. De diesel was in de dynamo gelekt met als gevolg dat deze defect is graakt.
Nu is de dynamo gereviseerd (zodat ook zeker is dat het de juiste dynamo betreft, schijnen nogal wat verschillende te zijn) en weer terug geplaatst.
Nu hebben zij hier 1 week meegereden en nu is de bus er weer mee opgehouden.

Waarschijnlijk is de dynamo nog niet goed of niet juist gemonteerd of niet juist aangesloten. Hierdoor wordt de accu niet opgeladen waardoor de bus er vanzelf een keer mee stopt.

Nu zoek ik eigenlijk een foto van de aansluitingen op de dynamo. Zoals ik heb begrepen is het bij de 1.9Td zo dat de toerenteller ook op de dynamo is aangesloten. Nu is het zo dat voordat de bus ermee ophield te toerenteller zo nu en dan begon te schommelen over het toerengebied.
Mogelijk dat de dynamo dus defect is of niet juist is aangesloten of stekkerverbinding is slecht.

Als ik een foto heb dan kan ik e.e.a. vergelijken hoe het aangesloten zou moeten zitten.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarschijnlijk staan er bij de aansluitingen op de dynamo coderingen.

B+ dikke kabel naar accu of startmotor, hier loopt de laadstroom van je dynamo naar je accu doorheen.

D+ laadstrooomcontrole aansluiting, deze draad (dacht blauw) loopt via je zekeringkast naar je tellerunit en zit daar op een kant van het laadstroomcontrolelampje, de andere kant zit aan contact geschakelde plus. Als deze draad niet is aangesloten of niet goed contact maakt zal je dynamo (bijna) niet laden.

W dit is de aansluiting voor het toerental signaal, de draad die hier op zit gaat via de zekeringkast naar je tellerunit en verzorgt het toerenteller signaal.

Overigens is het bij de TD meestal de lekkage aan de brandstofpomp die diesel in de dynamo met als gevolg dynamo-uitval veroorzaakt.
De retouslangetjes lekken volgens mij gewoon lans het blok naar benee.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door GerJol 716 »

Hier een foto van de aansluitingen op de dynamo.
Afbeelding

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Badmuts20 »

Heren helemaal top.
We gaan de draden is langslopen en dan zeker even de "D+".
Misschien dat dit wel het probleem is. De wijzers van de tellerunit zijn ook niet meer verlicht. Was al een tijd voor de bus ermee stopte.

Als ik het dus goed begrijp dan komt de D+ binnen op de tellerunit. Even een plaatje van t4wiki en dan blijkt deze op pen 12 (Kontrolllampe fur generator) van de blauwe stekker binnen te komen.
Als ik deze draad vanaf de dynamo doormeet dan weet ik of er een breuk inzit.
http://www.t4-wiki.de/wiki/images/Elekt ... ht_neu.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook gaan we de accu is opladen en kijken of hij wil lopen. Als dit het geval is zou dit inhouden dat de accu niet wordt bijgeladen door de dynamo.
Ook zullen we de laad spanningen dan direct even meten.

Maar als de accu spanning te laag wordt of is dan dient er toch een lampje op je instrumentenpaneel te gaan branden?

Als het nu nog even stopt met sneeuwen en ietsje warmer wordt kan ik tenminste even naar het noorden toe rijden. :winter
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Harry62 »

Ik weet niet of je een zekeringkast boven je accu hebt??

Maar daar gaan de laatste tijd bij VW (VAG groep) nogal eens wat van stuk.
Daar zit een zekering in die van de dynamo komt en die gaat slijten met als gevolg
dat je dynamo stuk gaat en het zekeringkastje een beetje 'wegsmelt'.
Het is in ieder geval de moeite waard om even te checken.

Vaak gaat ook het ABS lampje (als er ABS opzit) branden.
Dit komt vooral bij de Golf IV en Octavia voor
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Badmuts20 schreef: Maar als de accu spanning te laag wordt of is dan dient er toch een lampje op je instrumentenpaneel te gaan branden?
JA, als alles in orde is wel, maar als de draad tussen lampje en dynamo niet op de dynamo aangesloten is brandt dat lampje niet (ook niet als je de auto op contact zet.) en dan laadt de dynamo niet of nauwelijks je accu bij.

Wat ook de moeite waard is, is de stekkers achter in de zekeringkast allemaal eens goed aandrukken, laadstroomcontrole ne toerental komen op een andere stekker binnen als waar ze de zekeringkast verlaten om naar de tellerunit te gaan.

Die rode verlichting in je teller kan ook een kapot lampje zijn denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Badmuts20 »

Oke even een update.

De bus schijnt wel gewoon te rijden. De dynamo is dus intact. Het probleem zit in de dieselpomp.
De dieselpomp lekt diesel.
Conclusie garage is gelukkig dat het het asje betreft.
Is nog wel een duur geintje maar nog altijd goedkoper dan een complete revisie van de dieselpomp.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Roger B. (11)61 »

?? en dat hele verhaal van die teller dat komt niet vanuit de lekkage van de inspuitpomp................

het is wel zo dat als je met een lekkend asje van de inspuit pomp blijft rijden, je dynamo binnen de kortste keren weer naar zijn grootje is.....Maar beetje vreemd wat er in dit topic allemaal aangegeven en opgenoemd is, om dan tot de conclusie te komen dat het probleem een lekkend asje van de inspuitpomp is....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Badmuts20
Berichten: 31
Lid geworden op: 08 nov 2009, 21:50

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door Badmuts20 »

Tja zo zie je maar, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :bifun
Er was een buurtje die in het leger zit en die helikopters enzo onderhoud. Die heeft vastgesteld dat het de dieselpomp is die nog lekte. De ANWb had de dynamo al nagemeten en goed bevonden (dit wist ik nog niet tijdens het openen van dit topic)

Maar de opmerking voor wat betreft het blijven rijden heb ik ze ook al voor gewaarschuwd. En als ze persee kleine stukjes moeten rijden (naar de garage bijvoorbeeld) heb ik gemeld dat mogelijk een kapje tijdelijk moet voldoen zodat het niet in de dynamo lekt maar er langs.

Voor wat betreft de toerenteller. Ik kan me zo indenken dat als de motor niet voldoende diesel krijgt dat dan het toerental even zakt.

De tellerunit moet sowieso vervangen worden omdat de rode verlichting van de wijzers het niet meer doet. Maar daar hebben we van Harry al een vervangend exemplaar voor geregeld.
Deze zullen we dus gewoon 1 op 1 vervangen.
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door jan.j.531 »

Ik hoop dat ze op tijd zijn want de brandstofpomp bij onze bus lekte ook,en een maand later was de dynamo overleden :werkaanT4 .grt jan.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door bartt4 »

jan.j.531 schreef:Ik hoop dat ze op tijd zijn want de brandstofpomp bij onze bus lekte ook,en een maand later was de dynamo overleden :werkaanT4 .grt jan.
toerenteller signaal komt van de dynamo kan door de lekkende diesel wel ff geen goed zuiver signaal geven.
RUBBEREXPRESS
jan.j.531
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 jan 2007, 19:10

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door jan.j.531 »

Hee bart lekker druk met winterbanden hoorde ik op de radio.grt jan.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door bartt4 »

jan.j.531 schreef:Hee bart lekker druk met winterbanden hoorde ik op de radio.grt jan.
ja klopt tis niet normaal wat er afgelopen anderhalve week door heen is gegaan. de werkvloer staat stapend vol met banden. komen met trailers vol nieuwe binnen. Gelukkig nu 3 dagen vrij maar maandag weer vol aan de bak
RUBBEREXPRESS
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door j.d.hukema »

Dit probleem heb ik in het verleden ook gehad.Lekkage van het asje van de pomp. Volgens dealer begint dit meestal rond de 230 duizend km.Na een aantal weken gaf de dynamo de geest. door de dieselolie die er in gelekt was.Nieuw asje laten plaatsen bij de dealer 250 euro. Daarna een ruil dynamo er op . ging goed tot mijn toerenteller onrustig werd en als ik starte de toerenteller even niets deed en het olie lampje ging branden.Dat komt om dat het draadje[op de foto van de dynamo de stekker met het 1 pennetje geen goed contact meer maakte met het contra stekkertje aan de draad.Volgens monteur komt dit dat de kracht er uit is. Eerst een aantal keren het stekketje aan de draad aangedrukt bij de dynamo en bleek de storing te zijn. Daarna nieuw draadje en stekkertje gepaatst en nog geen problemen weer gehad.Het is ook maar een heel klein pennetje. Kosten draadje compleet was iets van 3euro.
Druk ook de stekker achter de teller unit aan wil ook wel eenshet probleem zijn werd mij verteld. Daar kan je bij via de zekering kast als je de deksel er af haalt en dan bovenlangs met je hand gaat kom je net bij de grote stekker:ikrij


Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
MichelTineke
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:47
Locatie: Assen

Re: Gereviseerde dynamo op T4 1.9Td (mee opgehouden)

Bericht door MichelTineke »

Hallo allemaal,

Weer even een update van onze bus.

Het asje van de brandstofpomp is vervangen dus de lekkage is opgelost. Ook zit er nu een andere (tweedehandse) toerenteller in, thanks badmuts :klappen :knipoog . Maar we zijn nog niet van alle problemen af :bonk .

Gister naar Groningen gereden :ikrij . Toerenteller schommelt nog steeds heen en weer en als die te lang op nul blijft staan dan gaat het olielampje branden en krijgen we drie keer een piep. Het gebeurd voornamelijk op de snelweg. Binnendoor, in de stad en korte stukjes vrijwel geen last. Het olielampje gaat wel elke keer weer uit en dan zijn de toeren voor even ook weer goed tot die weer begint met schommelen. Ook als we de richtingaanwijzer te lang aan hebben staan gaat die minder snel knipperen.
We zullen even naar de bedrading laten kijken :werkaanT4 en nu maar hopen dat het niet weer de dynamo is.

Groeten Michel en Tineke
Plaats reactie