Had via MCGuard een nieuwe sleutel besteld en drie wielbouten en drie velgen omgewisseld van zomer naar winter profiel. Bij de laatste aangekomen voorzichtig de sleutel op de wielbout gezet en hopla, daar ging ie los dacht ik. Knak, kop afgebroken van de bout. Zat nu alleen nog een hard stalen kern en daaronder het conische pasvlak wat nog steeds de velg op zijn plaats houdt.
Schade hersteller had nog goede en leuke ideeen om de bout er zonder ten koste van de velg restant los te krijgen.
Met grote powerfile de gehele kop er afgeschuurd tot op het gewone metaal. (het hele geharde stuk moest eruit). Daarna met centerpunt center geslagen en rustig aan met verschillende boortjes een steeds groter gaatje boren. Dit gedaan tot 11mm doorsnee.
Nu met een metaal frees het conische gedeelte opgezocht wat van de velg is en de velg een enorme dreun verkocht. Uiteindelijk is de velg losgekomen en het restant van de bout geknapt.
Nu zitten de 4 winterbanden eronder, maar voor mij geen slotbouten meer.

Matje, ik zie er vanaf, evengoed enorm bedankt voor je aanbod.
Wie heeft er nog 5 wielbouten met conisch pasvlak voor mij, of kun je ze per 5 misschien ergens kopen?
Bedankt in ieder geval voor alle suggesties en het meedenken, was echt bang dat ik me velg kon stukzagen......
René