Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
wat met de waterpomp?
hoi,
ik lees hier dat je de waterpomp ook steeds mee moet vervangen met de distributieriem (102 pk ACVmotor).
Mijn bus is van 99 en heeft nu 200.000 km, dus tijd voor niewe riem ed. op de duitse T4-wiki staat dat de originele waterpomp problemen gaf en dat deze aangepast werd einde 1999. bij mijn eerste riem-vervanging in 2003 heb ik dus de verbeterde wapu geplaatst gekregen. is het dan nodig om deze nu weer te vervangen? de hele zaak heeft me vorige keer >700€ gekost (bij onafhankelijke garage) dus als die pomp niet hoeft dan doe ik het liever niet.
groeten,
thomas
ik lees hier dat je de waterpomp ook steeds mee moet vervangen met de distributieriem (102 pk ACVmotor).
Mijn bus is van 99 en heeft nu 200.000 km, dus tijd voor niewe riem ed. op de duitse T4-wiki staat dat de originele waterpomp problemen gaf en dat deze aangepast werd einde 1999. bij mijn eerste riem-vervanging in 2003 heb ik dus de verbeterde wapu geplaatst gekregen. is het dan nodig om deze nu weer te vervangen? de hele zaak heeft me vorige keer >700€ gekost (bij onafhankelijke garage) dus als die pomp niet hoeft dan doe ik het liever niet.
groeten,
thomas
- Pascal-141
- Berichten: 10945
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: wat met de waterpomp?
de waterpomp kost je amper 60eur , dus voor die prijs neem je toich het risico niet dat ze na de riemwissel toch nog kapot gaat ?thomasch schreef:hoi,
ik lees hier dat je de waterpomp ook steeds mee moet vervangen met de distributieriem (102 pk ACVmotor).
Mijn bus is van 99 en heeft nu 200.000 km, dus tijd voor niewe riem ed. op de duitse T4-wiki staat dat de originele waterpomp problemen gaf en dat deze aangepast werd einde 1999. bij mijn eerste riem-vervanging in 2003 heb ik dus de verbeterde wapu geplaatst gekregen. is het dan nodig om deze nu weer te vervangen? de hele zaak heeft me vorige keer >700€ gekost (bij onafhankelijke garage) dus als die pomp niet hoeft dan doe ik het liever niet.
groeten,
thomas
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Hoi Thomas,
Ik denk dat het verstandig is om toch de waterpomp te vervangen. Wanneer een nieuwe riem er op gezet wordt, wordt de belasting van de nieuwe riem op de oude waterpomp waarschijnlijk wat groter dan voorheen met de oude riem. Dit verschil kan er voor zorgen dat de oude waterpomp alsnog gaat vastlopen. Daarom is het met niet al te veel moeite en kosten verstandiger ook de waterpomp te vernieuwen.
Groetjes,
Arjan

Ik denk dat het verstandig is om toch de waterpomp te vervangen. Wanneer een nieuwe riem er op gezet wordt, wordt de belasting van de nieuwe riem op de oude waterpomp waarschijnlijk wat groter dan voorheen met de oude riem. Dit verschil kan er voor zorgen dat de oude waterpomp alsnog gaat vastlopen. Daarom is het met niet al te veel moeite en kosten verstandiger ook de waterpomp te vernieuwen.
Groetjes,
Arjan

nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Multivan Generation
- Berichten: 34357
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Daar ben ik het helemaal mee eens.. 

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Nou mijnes heeft nu 4 dagen in de garage gestaan...
Bleek dat ik een 18 tands waterpomp had...
Dus de timing wat aangepast en nu een 20 tands waterpomp eronder. Ook een verse APK, had alleen een nieuwe remslang nodig en een binnenste homokineet rechtsvoor.
Ken der weer een jaar tegenaan.
mvg Rick
Bleek dat ik een 18 tands waterpomp had...
Dus de timing wat aangepast en nu een 20 tands waterpomp eronder. Ook een verse APK, had alleen een nieuwe remslang nodig en een binnenste homokineet rechtsvoor.
Ken der weer een jaar tegenaan.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
discussie over timing aanpassen vanwege aantal tanden is eerder al gevoerd..... dat pas je niet aan, je monteerd de andere pomp (met ander aantal tanden en daardoor iets andere riemwieldiameter) en monteerd de nieuwe riem, hierbij zorg je dat na montage van de riem de timing weer staat zoals het hoort (zowel nokkenas als inspuitpomp) ten slotte stel je de inspuittiming nog even dynamisch af door uitlezen en aanpassen middels span- en geleiderol van de pompriem.
Bruto prijs voor de pomp in Nederland bij de dealer in Augustus vorig jaar was 79 euro ex btw..... een lekkage kost je bijna net zoveel als een distributiewissel, een stukgelopen riem door falende pomp kost meer.....veeeeel meer (in augustus is mijn (bij de automaterialen zaak gekochte pomp (39 euro)) stukgelopen na 40.000 km met als gevolg grote inwendige motorschade!!)
Ik heb bij de gebruikte motor die ik vervolgens inbgebouwd heb meteen de distributie vervangen INCLUSIEF de waterpomp (dit keer die van bij de dealert)
Nooit beknibbelen op onderdelen bij een distributie wissel, als ze tussentijds de geest geven is het minimaal de prijs van een distributie wissel die het je dan weer kost, als je pech hebt een nieuwe motor.........
Bruto prijs voor de pomp in Nederland bij de dealer in Augustus vorig jaar was 79 euro ex btw..... een lekkage kost je bijna net zoveel als een distributiewissel, een stukgelopen riem door falende pomp kost meer.....veeeeel meer (in augustus is mijn (bij de automaterialen zaak gekochte pomp (39 euro)) stukgelopen na 40.000 km met als gevolg grote inwendige motorschade!!)
Ik heb bij de gebruikte motor die ik vervolgens inbgebouwd heb meteen de distributie vervangen INCLUSIEF de waterpomp (dit keer die van bij de dealert)
Nooit beknibbelen op onderdelen bij een distributie wissel, als ze tussentijds de geest geven is het minimaal de prijs van een distributie wissel die het je dan weer kost, als je pech hebt een nieuwe motor.........
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Naja, als je van 18 tands naar 20 tands waterpomp ga, kom je op een half tandje uit. Dus dan moetje het nokkenaswiel een beetje verdraaien. Als je dat bedoel.Roger B. schreef:discussie over timing aanpassen vanwege aantal tanden is eerder al gevoerd..... dat pas je niet aan, je monteerd de andere pomp (met ander aantal tanden en daardoor iets andere riemwieldiameter) en monteerd de nieuwe riem, hierbij zorg je dat na montage van de riem de timing weer staat zoals het hoort (zowel nokkenas als inspuitpomp) ten slotte stel je de inspuittiming nog even dynamisch af door uitlezen en aanpassen middels span- en geleiderol van de pompriem.
Bruto prijs voor de pomp in Nederland bij de dealer in Augustus vorig jaar was 79 euro ex btw..... een lekkage kost je bijna net zoveel als een distributiewissel, een stukgelopen riem door falende pomp kost meer.....veeeeel meer (in augustus is mijn (bij de automaterialen zaak gekochte pomp (39 euro)) stukgelopen na 40.000 km met als gevolg grote inwendige motorschade!!)
Ik heb bij de gebruikte motor die ik vervolgens inbgebouwd heb meteen de distributie vervangen INCLUSIEF de waterpomp (dit keer die van bij de dealert)
Nooit beknibbelen op onderdelen bij een distributie wissel, als ze tussentijds de geest geven is het minimaal de prijs van een distributie wissel die het je dan weer kost, als je pech hebt een nieuwe motor.........
Maar goed, mijnes moest ook alles nieuw, nu hang ik morgen de modderkuip er weer onder en daarna ga ik de pushbar weer repareren (moest de beugels doorslijpen omdat er een kooimoertje van de modderkuip was losgeraakt).
Maar ik ken er weer 100.000 km tegenaan.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Dat is dus niet per definitie zo, je moet gewoon zorgen dat de tandwielen beide op het merkteken staan, de waterpomp draait wel mee met de tanden van de riem. Met de spanrol verwerk je het diameterverschil van het waterpompriemwielrick_k schreef:Naja, als je van 18 tands naar 20 tands waterpomp ga, kom je op een half tandje uit. Dus dan moetje het nokkenaswiel een beetje verdraaien. Als je dat bedoel.
mvg Rick
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Ja, maar omdat je 2 minder tandjes pak, heb je een iets grotere omtrek nodig. De spanrol vangt idd wel het vershil op, maar je kom net op een half tandje uit doordat de riem dan zo lopen moet. Ik heb het zelf bekeken. Het probleem was al bekend bij de VW dealer en bij de Cartall dus het was zo opgelost nadat hun het uitlegde. De spanrol vangt alleen het lengteverschil op, niet de tandjes in de groefjes.Roger B. schreef:Dat is dus niet per definitie zo, je moet gewoon zorgen dat de tandwielen beide op het merkteken staan, de waterpomp draait wel mee met de tanden van de riem. Met de spanrol verwerk je het diameterverschil van het waterpompriemwielrick_k schreef:Naja, als je van 18 tands naar 20 tands waterpomp ga, kom je op een half tandje uit. Dus dan moetje het nokkenaswiel een beetje verdraaien. Als je dat bedoel.
mvg Rick
Het probleem is dus dat je doordat je die 2 meer tandjes krijg, de d-riem een iets ander verloop krijgt, waardoor hij niet goed uitkomt op de nokkenas. Als je de nokkenas dan zelf even markeer, het wieltje eraf haal en goed draai en dan weer vastzet, is er ook niks aan de hand. Je kunt iig wel gewoon dezelfde riem gebruiken.
Achteraf had ik er even fotos van moeten maken, dan had ik kunnen laten zien wat ik bedoel.
mvg Rick
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
kan me even niet voor de geest halen of de spanner en de waterpomp aan de zelfde kant zitten of dat de spanner aan de ene kant en de waterpomp aan de andere kant zit...
in het laatste geval kan ik me voorstellen dat je misschien het door jou geschetste probleem krijgt, als ze beide aan de zelfde kant zitten kan ik me niet voorstellen hoe dat dan een probleem kan zijn.
Maar dan zou je dus na een waterpompwissel nooit meer je nokkenas merktekens goed kunnen krijgen.......
in het laatste geval kan ik me voorstellen dat je misschien het door jou geschetste probleem krijgt, als ze beide aan de zelfde kant zitten kan ik me niet voorstellen hoe dat dan een probleem kan zijn.
Maar dan zou je dus na een waterpompwissel nooit meer je nokkenas merktekens goed kunnen krijgen.......
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Naja het probleem is dat er eigenlijk alleen 20 tands waterpompen zijn en dat in er in 1996 een paar maanden ook 18 tands pompen geleverd zijn. Dus ik heb net die pech. En het houd idd in dat mijn merktekens nu niet meer goed staan, maar die gebruik ik toch eigenlijk weinig omdat ik het meestal zelf markeer.
Dit is een schema: klik
Nu zie je vast wat ik bedoel met niet uitkomen op het nokkenaswieltje.
mvg Rick
Dit is een schema: klik
Nu zie je vast wat ik bedoel met niet uitkomen op het nokkenaswieltje.
mvg Rick
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Is leuk Rick maar met deze link , doe je NIET veel . Je moet namelijk inloggen en een paswoord hebben .rick_k schreef:Naja het probleem is dat er eigenlijk alleen 20 tands waterpompen zijn en dat in er in 1996 een paar maanden ook 18 tands pompen geleverd zijn. Dus ik heb net die pech. En het houd idd in dat mijn merktekens nu niet meer goed staan, maar die gebruik ik toch eigenlijk weinig omdat ik het meestal zelf markeer.
Dit is een schema: klik
Nu zie je vast wat ik bedoel met niet uitkomen op het nokkenaswieltje.
mvg Rick
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
Heb de bus gisteren weer opgehaald,laatste tijd wat startproblemen en slecht trekken..o.a. veel rook.
Vernieuwd:alle riemen en snaren,span/omlooprollen,waterpomp,gloeiers,startmotor,en de brandstofpomp vervangen voor een net gereviseerd exemplaar van een schadeauto.
Totale kosten 800,=Is volgens mij heel netjes en hij loopt/start weer als een nieuwe.
Heb het laten doen bij "Ismet"in Haarlemmerliede.Geen belang bij of band mee,maar is gewoon een eerlijke vent die er echt verstand van heeft.
N.B.Riemen zaten er 80.000 km en 5 jaar in.Vorige keer brak ie bij 93.000
Harry
Vernieuwd:alle riemen en snaren,span/omlooprollen,waterpomp,gloeiers,startmotor,en de brandstofpomp vervangen voor een net gereviseerd exemplaar van een schadeauto.
Totale kosten 800,=Is volgens mij heel netjes en hij loopt/start weer als een nieuwe.
Heb het laten doen bij "Ismet"in Haarlemmerliede.Geen belang bij of band mee,maar is gewoon een eerlijke vent die er echt verstand van heeft.
N.B.Riemen zaten er 80.000 km en 5 jaar in.Vorige keer brak ie bij 93.000
Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
- Duveltje-77
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
- Locatie: Oostwold
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
damm daar gaan we weer
mijn mening is dat hij ook moet worden afgestelt
zie vorige discusie hier over "Voorgloeien '96 2.5TDI ACV"
mvg ronald
mijn mening is dat hij ook moet worden afgestelt
zie vorige discusie hier over "Voorgloeien '96 2.5TDI ACV"
mvg ronald
Laatst gewijzigd door Duveltje-77 op 10 jan 2010, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Wanneer nu eigenlijk distributieriem vervangen ?
het is heel simpel... als je de riem vervangt moet je zorgen dat de nokkenas en pomp weer op tijd staan... Bij VW houdt dat vaak in dat de nokkenasriemwielen even los moeten...
de 20 tands pompen zijn in 99 ingevoerd, dus 96-99 heeft origineel de 18 tands ppomp gehad, globaal gezien zou een TDI met riemwissel NA 2000 al een 20 tands pomp moeten hebben
de 20 tands pompen zijn in 99 ingevoerd, dus 96-99 heeft origineel de 18 tands ppomp gehad, globaal gezien zou een TDI met riemwissel NA 2000 al een 20 tands pomp moeten hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon