Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

compressieverlies

vragen over de T4
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

compressieverlies

Bericht door Bert V »

Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag,

Ik ben sinds 05/09 in het bezit van een t4 1.9 td van 96' ( 163.000 km ). Nu met die vorst krijg ik mijn t4 echt moeilijk gestart, ik had die naar de garage gebracht maar toen was het de volgende dag iets boven nul en starte die vrij vlot. Volgens de garage hebben ze alles nagekeken en konden ze niks vinden en wijzen ze het probleem op compressieverlies door ouderdom.
Ik kan mij moeilijk vinden in deze uitleg omdat mijn t4 geen abnormaal olieverbruik heeft ( dat volgens mij wel is met compressieverlies?) en vroeger had ik een t4 met 3ton op de teller van 11 jaar oud en die starte altijd perfect.
Vorige jaar heb ik wel last gehad door lucht in de leiding maar zou normaal nu moeten opgelost zijn.

Ik zal even de kenmerken geven die ik ondervind bij het starten.

De vrijdagavond echt moeten doorstarten , tijdens het starten zie je rook en af en toe hoor je hem sputteren maar het is niet genoeg om te blijven draaien, dit duurt dan even, en dan in 1 keer start hij en loopt hij perfect. De rest van de dag geen startproblemen meer.

De zaterdag heb ik bijna mijn accu moeten leegstarten, ook met veel rook en al sputterend en op het laatste van de accu starte hij terug in 1 keer. Ik heb er die dag een paar flinke ritten gemaakt en terug mijn terugslagklep geplaatst in de brandstofleiding ( ik dacht terug mss lucht in de leiding )

Zondag heel de dag stil gestaan,

Vanavond terug gestart ( het was toen 1 graad ) was het ook sputterend maar starte relatief sneller dan als het echt vroor.

Wat is jullie mening hierover? ik heb al in tips en trucs gekeken maar ik vind niet echt een antwoordt?

Groeten

Visser Bert
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: compressieverlies

Bericht door harry t5 191 »

Weet je wel zeker of hij ook gloeit?

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
timdetoolman
Berichten: 30
Lid geworden op: 25 jun 2009, 18:11
Locatie: Hoogwoud

Re: compressieverlies

Bericht door timdetoolman »

klinkt hetzelfde als de ellende die ik had, en moet je het inderdaad bij je gloeigebeuren gaan zoeken, zie de suggesties op mijn topic "startellende!!"
succes
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: compressieverlies

Bericht door Bert V »

volgens de garage wel, maar ja, ik kan mss best zelf eens proberen ze uit te meten of ze daadwerkelijk gloeien.
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: compressieverlies

Bericht door daimen »

ik heb zelfde probleem gehad met mijn 2,4d niet aan de gang te krygen met dit weer toen de moterwarmer aangesloten nadien geen problemen meer
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10828
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: compressieverlies

Bericht door Pascal-141 »

Bert V schreef:Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag,

Ik ben sinds 05/09 in het bezit van een t4 1.9 td van 96' ( 163.000 km ). Nu met die vorst krijg ik mijn t4 echt moeilijk gestart, ik had die naar de garage gebracht maar toen was het de volgende dag iets boven nul en starte die vrij vlot. Volgens de garage hebben ze alles nagekeken en konden ze niks vinden en wijzen ze het probleem op compressieverlies door ouderdom.
Ik kan mij moeilijk vinden in deze uitleg omdat mijn t4 geen abnormaal olieverbruik heeft ( dat volgens mij wel is met compressieverlies?) en vroeger had ik een t4 met 3ton op de teller van 11 jaar oud en die starte altijd perfect.
Vorige jaar heb ik wel last gehad door lucht in de leiding maar zou normaal nu moeten opgelost zijn.

Ik zal even de kenmerken geven die ik ondervind bij het starten.

De vrijdagavond echt moeten doorstarten , tijdens het starten zie je rook en af en toe hoor je hem sputteren maar het is niet genoeg om te blijven draaien, dit duurt dan even, en dan in 1 keer start hij en loopt hij perfect. De rest van de dag geen startproblemen meer.

De zaterdag heb ik bijna mijn accu moeten leegstarten, ook met veel rook en al sputterend en op het laatste van de accu starte hij terug in 1 keer. Ik heb er die dag een paar flinke ritten gemaakt en terug mijn terugslagklep geplaatst in de brandstofleiding ( ik dacht terug mss lucht in de leiding )

Zondag heel de dag stil gestaan,

Vanavond terug gestart ( het was toen 1 graad ) was het ook sputterend maar starte relatief sneller dan als het echt vroor.

Wat is jullie mening hierover? ik heb al in tips en trucs gekeken maar ik vind niet echt een antwoordt?

Groeten

Visser Bert
Compressieverlies door ouderdom ? Is dat het verdict van een monteur ?? :muur :muur

Vooraleer je gaat gaan zoeken naar dure oorzaken zoals compressieverlies , moet je echt eerst eens de gloeibougies vervangen (of toch al uitmeten) , want rook tijdens het starten en met moeite aanslaan heeft nogal vaak als oorzaak kapotte gloeibougies .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: compressieverlies

Bericht door bartt4 »

gloeiers chechen. Gloei eventueel wat langer dan het lampje. je hoort na een 15 sec het gloei relais klikken en dan starten. of 2 keer achter elkaar gloeien.
mijn vorige busje had ook deze problemen. ook de gloeirs vervangen. met een beter resultaat. later ook nog vertuivers gereviceerd en toen helemaal perfect.
1,9 met 160000 km is pas net los. blokkies lopen met gemak 4 ton. Maar bij twijvel eventueel compressie testen. al is dat wel laatse wat ik denk dat er mis is
RUBBEREXPRESS
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: compressieverlies

Bericht door Bert V »

Hallo allemaal,

Ik heb het er ook moeite mee om aan compressieverlies te denken, en zeker bij 160.000 km. Ik ga proberen om dit weekend eens de gloeispiralen te testen. Het relais echter heb ik nog nooit horen klikken. Ik gloei vaak wel 2 tot 3 keer achter elkaar maar helpt vaak niet.
Hoe kan ik het relais testen?

Bert Visser :T44EVER
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: compressieverlies

Bericht door repelsteeltje »

kan een paar dingen zijn.

gloeikaarsen op nummer 1
timing brandstofpomp op nummer 2 (spie krukaspoeli uitgeslagen, komt vaker voor)
verstuivers nummer 3

compressie heb je bij een wervelkamerdiesel nouwelijks nodig om te starten. (als dat niet goed is merk je dat hij op het moment dat je geen spanning meer op de gloeikaarsen hebt de motor direct rot begint te lopen, zeker bij vorst)

succes.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: compressieverlies

Bericht door Multivan Generation »

heb je de zekeringen in het zwarte kastje(bij de accu) al gecheckt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: compressieverlies

Bericht door matje86 »

en vergeet je shoke niet :knipoog bij koudere temperaturen
die heeft een 1.9td nl echt nodig :jump
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
bommelsteijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 sep 2009, 20:31

Re: compressieverlies

Bericht door bommelsteijn »

Hallo Bert, kan aan de voorgaande adviezen niets toevoegen, behalve dan dat ik ook een T4 1,9 D heb met 270 op de teller met voor het eerst start problemen deze winter, ik zocht het veel te ingewikkeld zoals brandstof pomp uitschakel klep en andere brandstof problemen . Uiteindelijk toch maar mijn gloei bougies gecheked bleken all 4 dood te zijn.Dit betekent dat ik lang op een of twee bougies heb kunnen starten zonder dat me dat opgevallen is . 4 nieuwe er in en wat dode vingers en startte bij de eerst aanzet. Compressie verlies geloof ik niet in ten zij de motor olie verbruikt en rookt als hij warm is. succes er mee .
T4 California coach 2.5 TDI 102PK maart 2004
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: compressieverlies

Bericht door Bert V »

Hallo allemaal,

enorm bedankt voor jullie reacties, dit weekend ga ik eens aan de slag :werkaanT4 om alles te controleren of hij in de eerste plaats deftig voor verwarmd. Compressieverlies was volgens mij ook niet mogelijk, olie verbruiken doet hij nauwelijks en roken al helemaal niet :yes en dat zijn typische kenmerken van compressieverlies denk ik?

Groeten,

Bert Visser :driveT4
gait
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jan 2009, 19:26

Re: compressieverlies

Bericht door gait »

Compressieverlies hoeft niets te maken te hebben met olieverbruik, evenmin dat olieverbruik gelinkt kan worden aan compressieverlies. Als ik dit zo lees lijkt het mij inderdaad geen compressieprobleem. Pomp staat wel op tijd? En wat doet ie met de "choke" erbij?
Bert V
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jun 2009, 16:12

Re: compressieverlies

Bericht door Bert V »

choke trek ik altijd uit bij koude start, en werken doet hij , want dan doet hij altijd iets meer toeren dan.
Zaterdag ga ik eens aan de slag :werkaanT4
Plaats reactie