Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

fuseekogel

vragen over de T4
Plaats reactie
daba
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 jan 2010, 23:11

fuseekogel

Bericht door daba »

hoi
weet iemand hoe ik een fuseekogel aan onderkant van T4 2.5 TDI van 2002 kan vervagen heb ik daar een special gereedschap nodig
Laatst gewijzigd door daba op 17 mar 2010, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33893
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: motor olie

Bericht door Multivan Generation »

Daar kan 0W30 longlife of 5W30 longlife in (tot 30.000 km kun je er dan mee rijden).
Ook kun je er 5W40 in doen...

5,5 liter tot aan onderkant peilgedeelte,
dus reken op 6 liter inclusief filter en vul ongeveer in totaal 5,8 liter en je zit goed. :knipoog

Oja even een aanvulling: volsynthetische motorolie..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: motor olie

Bericht door frank884 »

Ik heb precies dezelfde motor als jij, en ook van 2002
"dus er mag die dunne 0 w 30 in officieel" code QG1wagensticker
maar Ik doe er volsynthetische 5 w 40 in

1x per jaar met een nieuwe filter
:werkaanT4 (ik rijd 20.000km/jaar)
maar langer wil ik de vuiligheid er ook niet in laten drijven.
2 jaar (in het longlife gebeuren) of 30.000km met dezelfde olie lijkt mij niet goed.[/color]
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef: 2 jaar (in het longlife gebeuren) of 30.000km met dezelfde olie lijkt mij niet goed.[/color]
tja, en toch doen vrijwel alle fabrikanten het en gaan die motoren net zo goed 400.000km en nog meer mee.....

er zijn mensen die strikt binnen 10.000km hun olie verversen..... eerste beurt aan mijn TDI was na 40.000km na aankoop en weet niet hoe lang de vorige eigenaar al met die olie reed...... loopt er niet minder van hoor......dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar 30.000km of 2 jaar met goede longlife olie moet volgens mij probleemloos kunnen (er van uit gaande dat je wel fatsoenlijke ritjes maakt en niet alleen maar 5 km stukjes met ijskoude motor)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: motor olie

Bericht door frank884 »

Roger B. (11)61 schreef:
frank884 schreef: 2 jaar (in het longlife gebeuren) of 30.000km met dezelfde olie lijkt mij niet goed.[/color]
tja, en toch doen vrijwel alle fabrikanten het en gaan die motoren net zo goed 400.000km en nog meer mee.....

er zijn mensen die strikt binnen 10.000km hun olie verversen..... eerste beurt aan mijn TDI was na 40.000km na aankoop en weet niet hoe lang de vorige eigenaar al met die olie reed...... loopt er niet minder van hoor......dit is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar 30.000km of 2 jaar met goede longlife olie moet volgens mij probleemloos kunnen (er van uit gaande dat je wel fatsoenlijke ritjes maakt en niet alleen maar 5 km stukjes met ijskoude motor)
Die 10.000 dat deed ik met de 1.9TD maar daar zat gewone goedkope minerale
olie in. van 1.30 euro/liter
De huidige kwalitiatief veel hoogwaardigere volsynthetische 5 w 40 in de 2.5 TDI nu kost het 5 voudige Met die 30.000km heb ik nog niet zoveel moeite mee als die maar in minder dan 1 jaar erop staan op fatsoenlijke ritten maar 2 jaar alle drap en troep door die moter laten zwerven
(deels zit het wel in de filter) In mijn situatie: we rijden eigenlijk veel te veel korte ritjes voor dit type
motor, dat doen we wel zoveel mogelijk rustig aan qua snel optrekken, en onder de 2000 rpm, om de motor te sparen, maar goed is het niet, maar ja de wagen moet de klusjes doen waarvoor die is gekocht, en dat zijn ook vaak ritjes van 5 of 10 km.
en daarop op dergelijke ritjes word die s winters absoluut niet warm
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

frank884 schreef:ritjes van 5 of 10 km.
en daarop op dergelijke ritjes word die s winters absoluut niet warm
en ook bij jou (net als bij het gros van de T5 TDI rijders) is er niet op gewezen dat een zuheizer een ZEER nuttige, zoniet onmisbare optie was??
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: motor olie

Bericht door koos 890 »

Roger B. (11)61 schreef:[en ook bij jou (net als bij het gros van de T5 TDI rijders) is er niet op gewezen dat een zuheizer een ZEER nuttige, zoniet onmisbare optie was??
Roger, wat is een "zuheizer "
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: motor olie

Bericht door rick_k »

Roger B. (11)61 schreef:
frank884 schreef:ritjes van 5 of 10 km.
en daarop op dergelijke ritjes word die s winters absoluut niet warm
en ook bij jou (net als bij het gros van de T5 TDI rijders) is er niet op gewezen dat een zuheizer een ZEER nuttige, zoniet onmisbare optie was??
Volgens mij rijd hij een T4.

mvg Rick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: motor olie

Bericht door Roger B. (11)61 »

ja, dat weet ik, maar daar is die Zuheizer bijna net zo nodig als bij de T5 (en het gros van de T5 rijders heeft dit niet geadviseerd gekregen en zijn nu dus elke winter aan het koukleumen voor die motor eindelijk een beetje op temp is)

en ik vroeg dus of hij (even aangenomen dat ie de auto nieuw kocht) net als de meeste T5 rijders bij de aankoop van hun auto) ook niet geadviseerd is een zuheizer te nemen.

Kan me van het bestellen van onze T5 destijds nog herinneren dat als ik niet elke optie van de lijst langs gegaan was met "wat is het, en wat kost het" dat de verkoper me een heel erg kale T5 verkocht had, die man deed echt geen moeite ook maar iets aan te prijzen. Ook bij de zuheizer was ie er lauwtjes over, terwijl het toch ECHT een wereld van verschil is voor motor EN berijder als je dat ding er wel op hebt (en later heb ik hem omgebouwd naar voorverwarming)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie