het forum heeft een zoekfunctie (rechter helft van de blauwe balk bovenaan) daar kun je veel info opzoeken in topics uit het verleden.
Stoel en bankje ruilen kom je daar geheid tegen (dat kan)
En T4 benzine is ook wel een boel over te vinden denk ik zo (om te beginnen heb je een 2 liter 4 cilinder, een 2,5 liter 5 cilinder en nog 2 type VR6 motoren in de T4 gehad. Elk met hun eigen voor- en nadelen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
bankje om ruilen tegen een stoel geen probleem
stoel om ruilen tegen een bankje geen probleem( mits je geen deurbak hebt, want dan gaat je deur niet meer dicht )
Ik al jaren een en ben daar zeer tevreden over.
Ik heb een 2,5L - 5 cilinder van 1999 automaat zonder dubbele cabine.
Hij rijd perfect maar lust ook wel wat, in de stad rond de 1:6 en vol beladen opweg naar Zweden tussen de 140 en 160 km/h 1:8
Hij is net weer voor een jaar goedgekeurd maar ik had ook niets anders verwacht al waren er wel 3 kleine dingen aan : stofkap fuseekogel - stofkap stuurkogel en een klein gaatje in de uitlaat die dicht gelast kon worden.
Wat mij betreft
er is veel en veel meer keuze in de diesel groep
Het zuipt wel erg veel op benzine 1:6 tot 1:8
bij een diesel is dat toch zo'n 1: 11 tot 1:14 en het kan ook zuiniger
als je heel goed je best doet.
bij een kleine auto is het verschil tussen diesel en benzine in verbruik
kleiner dan bij zo'n wagen als een T4
zeker als je er vaak mee op de autoweg komt met een behoorlijke snelheid
een T4 op benzine komt veel minder vaak voor dan op Diesel
maar als je geel kenteken moet betalen (partikulier) dan is een diesel met pakweg 1600 euro toch een aardig end duurder dan een benzine (gok zo'n 1100 max)
500 euro verschil
benzine 100km = 1:7 reeel gemiddeld verbruik = 100/7 = 14,2 liter á 1,45 per liter ongeveer = 20,50 afgerond. 20,5ct/km
Diesel 100km = 1:12 reeel gemiddeld verbruik = 100/11=9,1 liter á 1,10 per liter ongeveer = 9,90 afgerond. 9,9 ct/km
laten we zeggen dat een diesel voor 10ct/km rijdt en een benzine voor 20ct/km, de benzine rijdt dus 10ct per kilometer duurder
voor 500euro moet je dus 5000km rijden om de diesel economisch verantwoord te rijden.
ik weet niet HOE weinig het weinige kilometers van de topicstarter is, maar een diesel is niet per definitie gunstiger
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Bedankt voor de tips en adviezen.
Ik zoek toch echt een benzine omdat het mij teveel scheelt in de wegenbelasting. En daarbij zal ik ook niet zoveel kilometers rijden dat de dieselprijs dat weer opheft.
Maar ga straks kijken bij een blauw uit 98, heeft 113.000 gelopen. Zit wel een 88 pk motor in. Dus dat is dan weer krap zat. Maar is ook weer zuiniger denk ik..
Eerst maar es kijken of het een beetje nette auto is.
p/s, voor een bezine versie betaal ik €122,- per kwartaal. heb ik net uigezocht.
Klopt wel zo´n beetje die 5000km, en voor een particulier is dat al aardig wat en dan is de benzine uitvoering toch goedkoper op jaar basis.
Voorbeeld benzine :
Belasting €528 + benzine 1:7 á 1,40 is €1000 maakt totaal €1528
Op diesel :
Belasting €1296 + diesel 1:12 á 1,10 is €460 euro maakt totaal €1756 euro
Hierbij heb ik het gemiddelde aan de lage kant gehouden van mijn verbruik en een gunstig verbruik van diesel genomen en ook de belasting van diesel is aan de gunstige kant want mijn benzine weegt 1620 kg en als je een diesel neemt zal die waarschijnlijk zwaarder uitvallen.
Komt voor mij bij dat de diesel in Zweden duurder is dan benzine en de benzine prijs in Zweden is goedkoper dan in Nederland
dus de houderschaps belasting voor benzine is 122/kwartaal - 488 per jaar, laten we 500 aanhouden
effe opzoeken op de site van de belastingdienst wat een Diesel kost: globaal gezien 1250 per jaar
dan zou je dus 7500km moeten rijden om diesel goedkoper te maken.
Ik verwacht dat de 88pk 2 liter ook nog IETs zuiniger zal rijden, kom je tegen de 8000-9000 aan...wil de partikulieren niet de kost geven die niet zo veel rijden met hun auto.
Dan is OOK een T4 in benzine helemaal zo oninteressant nog niet hoor
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
In de T4 bus VR6-benzine heb je 2 smaken,
de 140 pk en de 204 pk.
De 140 pk is een teruggetunede 174 pk, die meer op een bus is toegesneden.
Dus meer koppel onderin en minder piekvermogen.
De 204 pk tsja... daarvan zullen er niet veel in NL rondrijden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...