Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

vragen over de T4
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Na enkele reparaties aan de stuurinrichting, was het stuur niet goed haaks gemonteerd. ff airbag losgemaakt (eerst stroom eraf), stuurwiel losgekoppeld en
iets omhoog getrokken, bleek de plasticbehuizing van de stroomvoorziening (achterzijde stuur) wat los te zitten. Tevens kwam het opgerolde kabeltje er iets uit. Stroomvoorziening airbag ontkoppeld en stuur geheel verwijdert. Na wat gepruts kabeltje weer keurig opgerold en afdekplaat vastgezet.
Tja en nu kom ik bij het probleem:
Als ik het stuur monteer is de stroomkabel vd airbag het storende element. Wat ik ook bedenk en probeer het kabeltje met rubberhoesje zit/steekt er aan de achterkant zo maf aan dat bij iedere draai ah stuur de richtingaanwijzer en ruitenwisser aan/uit worden geschakeld. Hoe en waar dat stroomkabeltje precies gemonteerd wordt is me volslagen onduidelijk.
De stuurpin in niet ingeschoven of uitgeschoven, zit namelijk muurvast. Heb ook niets zien vallen bij de demontage.

Vraag: weet iemand hoe dit op te lossen of heeft een explode view vd stuurinrichting?
Zou bijzonder prettig zijn. Kan nu nl niet meer rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door René »

Aan de onderzijde van de stuurkolomkap zit een uitsparing, hier kun je zien waar de sleepring uitstulping hoort.
Iets links boven de rode cirkel.


http://multivan.web-log.nl/photos/uncat ... ng_468.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

René
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Gaatje gevonden, getest en het werkt gedeeltelijk. Bernie en Renee bedankt hiervoor. Helaas blijft het controlelampje van de airbag nu branden.
Zou dan toch de platte kabel binnenin het stuur gebroken zijn? Heb met een goedkope multimeter gekeken of ik weerstand kan vinden. Zonder result; pinnen te dik en ik te koude vingers. Ook de gele stekker op de airbagunit omgedraaid, no result. Leek mij de enige oplossingen.

Hoe kan ik verder nog testen of de interne kabel nog okay is en is er een andere oorzaak?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door René »

Kabel zal inwendig stuk zijn, kun je denk ik met uitlezen wel zien. Wordt denk ik nieuwe kabel en die zijn duur. (130,-)
Misschien dat je na het uitlezen de foutmelding kan resetten, maar dat betwijfel ik.

René

http://www.multivan.web-log.nl" onclick="window.open(this.href);return false; voor nog meer info ;)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je uitlees krijg je waarschijnlijk:

Driver airbag module resistance Too High.

wellicht dat resetten van de foutcodes het probleem oplost, zoniet, komt de storig dus terug.
Ik rij al twee jaar met een brandend airbaglampje en die melding in het geheugen. Laatst voor de TUV aan het proberen geweest (zet de auto met VAGcom eraan op contact en in airbag deel op measuring blocks, je kunt dan zien of je de weerstand ook veranderd (tussen correct en too high)als je met de kabel beweegt.)
Ik heb het opgelost door de kabel van spiraalcassette naar stuurkolomkabelboom iets op spanning achter een pen van de stuurkolomkap te haken, en nu blijft het lampje uit (moet dus ook een nieuwe cassette)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Inmiddels heb ik de plastic behuizing vd kabel vd achterzijde uit het stuur gedemonteerd. Bij Ohm testen blijkt er toch een/meerdere kabelbreuken te zijn. Vandaar dat de airbag controle lamp blijft branden. Tijdens het testrijden viel ons op dat de stuurbekrachtiging het niet doet!
Weet iemand hier iets over te vertellen?
Staat de stuurbekrachtiging via het elektrisch vh stuur in verbinding?
Wat doet het rode knopje precies?
Wat is de functie vh witte palletje rechts op het stuur. Zie je als het stuur verwijdert is.
Iemand een idee wat dit geintje kost?
Afbeelding
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door René »

Rode palletje is om de sleepring te blokkeren als ie los ligt. Als de sleepring gemonteerd wordt staat ie (als het goed is ) in de midden stand. Aantal slagen tellen die je rond kunt draaien (links en rechtsom) en zo het midden op zoeken.
Witte palletje weet ik niet wat je er mee bedoelt.

Zoals al reeds eerder gemeld nieuwe sleepring ca 130,- euro. ( ff kijken voor een gebruikte)

Er staat niets in verbinding met je stuur bekrachting, dit probleem staat er dus los van. Zit je multiriem er nog wel om heen, slipt ie?

Rene
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

witte palletje komt uit je richtingaanwijzer schakelaar en zorgt voor het uitschakelen van de richtingaanwijzer als je uit de bocht komt.

Zoals Rene al zei, stuurbekrachtiging heeft niets dat verbonden is met je stuur (anders dan de metalen staaf waar je je stuur op zet) Zeker niet electrisch, er zit namelijk niets electrisch aan je stuurbekrachtiging (het is geen fiat :lach )

Ik heb van de week ene gebruikte spiraalcassette gekocht op ebay voor 29 euro! (+5euro verzenden)

(hij had er twee. dus effe kiekn!!)

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT" onclick="window.open(this.href);return false;

en er staan er meer op prijzen van 17,90 tot 60 euro (zag ik later)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Bedankt voor de tip. Wacht morgenochtend ff af wat de VW dealer in D vraagt.

Het leek op een defect vd stuurbekrachtiging. Maar nu ik zonder de airbagring rijd, gaat het sturen erg soepel.
Maw het stoeve sturen wordt veroorzaakt door de airbagring. Zag geen vet op de schijf zitten.
Moet dit wel/niet goed gesmeerd worden?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door René »

Ook airbag ring heeft geen invloed op het sturen, (normaal gesproken)
Sleepring zit verzonken in je stuur. De afstandsbus houdt het stuur op de juiste plek. Mogelijk dat er iets daar verkeerd zit wat het zwaar sturen veroorzaakt?

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

rs1600 schreef:Bedankt voor de tip. Wacht morgenochtend ff af wat de VW dealer in D vraagt.
een procentje of 5 minder als in NL hooguit 10......reken maar op een 120 euro denk ik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Na het plaatsen van een gebruikte airbag sleepring stuurt alles weer normaal.
Echter: de controlelamp vd airbag blijft branden! Stroom is aangesloten. Kan ook geen aparte cq defecte zekering vinden vd airbags.

Iemand een idee wat de fout kan zijn?

Of moet de computer eerst gereset worden?
Kost me weer geld (: kan dat waarschijnlijk niet zelf...?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij moet voor het doven van het airbaglampje de storing(en) uit het geheugen gewist worden,

dealer of WJW-er met VAG com waar woon je?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door rs1600 »

Enschede
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 stuur+airbag inbouwen geeft een probleem

Bericht door Roger B. (11)61 »

uurtje hier vandaan... zal vast ook wel iemand bij je in de buurt zitten toch?

anders kan ik je helpen, als je niet echt haast hebt kunnen we even kijken of ik voor mijn werk in de buurt kom (rij het hele land door)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie