Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Inhouden

vragen over de T5
Plaats reactie
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Inhouden

Bericht door Jibb »

2 weken geleden op wintersport geweest met mijn T5. De bus is van eind 2003 een 1.9 tdi 85 pk met 192.000 op de teller. Bus heeft volledige onderhoudshistorie en krijgt keurig iedere 15000 km een beurt. Bij de laatste beurt zijn alle filters en de distributie riem vervangen. Ook heeft de bus toen een nieuwe LMM gekregen wegens een storingsmelding. Heb een redelijk sportief rijgedrag (voor zover dat mogelijk is met 85 pk) maar laat de bus nooit tot in het rood lopen. Op de snelweg rij ik altijd op de cruisecontrol ca. 130 km/h.

Voordat ik naar Frankrijk ging draaide de motor probleemloos en pakte in alle versnellingen en bij alle toerentallen goed op.
Na de vakantie gebeurt het echter vaak dat de bus vanaf, ongeacht welke versnelling, circa 2200 toeren niet meer wil trekken. De toeren lopen dan zeer langzaam op en zodra ik bij de 3000 toeren kom begint het blok ineens als een malle te trekken en stoot een flinke hoeveelheid roet uit.

Aparte is dat wanneer dit voorkomt ik het gaspedaal tot de bodem kan trappen en er geen versnelling komt. Zodra ik het pedaal los laat en weer in trap is het inhouden ineens verdwenen. Overigens heb ik het idee dat het inhouden minder wordt wanneer het blok goed opwarmt.

Wat kan het probleem zijn? Turbosensor defect? Vervuilde Turbo? Roetfilter? (heb trouwens geen idee of die erop zit)


Misschien relevant om te vermelden. Zowel de heen als terugweg op wintersport 130 km/h op de cruisecontrol gereden, in totaal ca. 2300 km.
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: Inhouden

Bericht door Rauwesnuit »

Ik weet niet of het je helpt, maar mijn moeder heeft dat ook gehad met haar wagen(was ook een diesel, ander merk)
Ze had het toen al bij aankoop, en het bleken de injectors te zijn. Was een kostelijke reparatie.
Zie je ook een lampje branden(spiraal van het voorgloeien)?
fotogalerij NR 330
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Re: Inhouden

Bericht door Jibb »

Branden geen lampjes, niet bij het omdraaien van het contact noch tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 661
Lid geworden op: 01 feb 2007, 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Inhouden

Bericht door jos_br »

Lijkt op een egr of turbo die niet goed functioneert.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Inhouden

Bericht door edjeraketje »

Zou ik ook zeggen, klinkt als een bekend probleem :bifun .
Ik had er ook last van.
Groeten Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Jibb
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 mei 2009, 14:28

Re: Inhouden

Bericht door Jibb »

Nadat ik hier gepost had hield het probleem er ineens weer mee op en kwam af en toe nog naar voren. De afgelopen week werd het echter weer erger. Uitlaten lezen en probleem zat in de turbodruk. Geen mankementen of scheuren in slangen te vinden en alles was keurig aangesloten.

Zat alleen veel vuiligheid bij de turboslang onder het brandstoffilter. Zodra het blok stationair draaide of de motor uitstond bleef de slang keurig op zijn plek, echter zodra de turbo aansloeg week de slang bij de mof. Dat wijken was dusdanig dat de turbodruk bij de sensor grotendeels wegviel. Waardoor de computer extra diesel inspoot en de turbodruk verhoogde wat de zware roetwalmen tot gevolg had. Bij demontage van de turboslang bleek 1 van de palletjes op de mof compleet afgesleten te zijn.

Slang vervangen, probleem verholpen.
Plaats reactie