Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

accu problemen

vragen over de T5
Plaats reactie
hisolid
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 jan 2008, 15:25

accu problemen

Bericht door hisolid »

wat voor 'n accu gebruiken jullie, of heeft iedereen een 2e accu, met dit weer heb merk ik dat dat de accu het slecht trekt...
met starten zet ik alles uit en dan start ie maar net, tips?
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: accu problemen

Bericht door GerJol 716 »

Dan ben je toch hoogstwaarschijnlijk aan een nieuwe accu toe.
Want in de winter kom je er vaak pas achter hoe de conditie van de accu is.

Maar iets meer achtergrond info kan ook meer opleveren, hoe oud is de accu die je hebt, hoeveel Ah?

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
johnny van de voorde
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 okt 2007, 19:39

Re: accu problemen

Bericht door johnny van de voorde »

Hey,

De ouderdom van een batterij speelt absoluut geen rol !

Laat je batterij uittesten in de betere speciaalzaak. Een goede batterijtester zal je batterij uitlezen onder "belasting".
dwz; er word gemeten terwijl er een hoge weerstand word gecreëerd in de meter.

Een batterij die veel ontladen word (zoals bij veel korte ritjes, aanjager op 3-4, achteruitontdooiing , spiegelverwarming , boom-boom muziekinstallatie , zetelverwarming, airco enz.... die trekt het véél minder lang dan een batterij die mag "meerijden" met een courrierdienst die continu de snelweg doet.

Een batterij mag je dus nooit uitdrukken in "levensjaren" maar in kilometers. toch word aangenomen dat een batterij een jaar of 4 oud wordt, alhoewel ik daar een andere mening op aanhoud.

John.
pieters
Berichten: 290
Lid geworden op: 12 jun 2008, 19:26

Re: accu problemen

Bericht door pieters »

Hallo Wjwellers,

Een accu kan bij flinke koude zo maar een 40 procent in capaciteit achteruitgaan.
Heb je een accu die niet helemaal fris meer is zeg maar in normale omstandigheden nog een 80 procent, niet echt slecht dus eigenlijk.
En bij een nachtje buitenslapen bij min 10, nog maar 80 min die 40, nog maar 40 procent is.
Dan is het na een mislukte startpoging einde koopman.

Terwijl je er in mildere omstandigheden zo nog maar 2 jaar mee zou kunnen rijden.
In deze omstandigheden al snel afscheid van zult nemen om niet meer voor verder problemen wilt komen te staan.

Zet je diezelfde accu in je schuurtje omdat je het eigenlijk zonde vind van die niet helemaal kapotte accu en je kijkt er een paar maand niet naar om.
Dan is die na deze periode in iedergeval helemaal stuk.

Succes
hisolid
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 jan 2008, 15:25

Re: accu problemen

Bericht door hisolid »

dank voor jullie reacties,
de accu is 2 jaar oud, ik rijd inderdaad veel korte ritjes, en in het weekend staat ie meestal stil.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Re: accu problemen

Bericht door EricP »

mijne is 5 jaar oud (ook veel korte maar af en toe ook lange ritten) en bij mijn vorige auto ging hij ruim 8 jaar mee voordat hij opeens de geest gaf (eind van de zomer).
2 jaar is nogal kort voor een accu om er mee uit te stoppen.
Lijkt haast dat hij niet voldoende opgeladen wordt, misschien de ritjes te kort, accu heeft wel een paar kms nodig om volledig op te laden. Af en toe een wat langere rit maken om hem goed vol te maken helpt misschien.

Groet EricP
Gebruikersavatar
jacob scholten nr75
Berichten: 19
Lid geworden op: 13 feb 2010, 14:58

Re: accu problemen

Bericht door jacob scholten nr75 »

Hallo ik denk dat het niet je accu is maar de gloeibougie’s.
Heb het zelfde gehad , even een paar nieuwe in schroeven en hij start weer als nieuw.
Is heel goed zelf te doe.

Succes er mee.
Plaats reactie