Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verwarming komt zeer traag opgang

vragen over de T4
Plaats reactie
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door rs1600 »

Ondanks het vernieuwen van de thermostaat bij mijn T4 TDI (2.5) met ACV blok 1996 komt de kachel pas zeer laat op temperatuur.
Ik moet minstens 10km rijden voordat je warmte voelt en dan nog duurt het een 15min. voordat de cockpit een beetje op temp. komt.

Iemand een idee wat de oorzaak en mogelijke oplossing zou kunnen zijn.
Het is nu geen pretje de bus voor een korte rit mee te nemen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door Roger B. (11)61 »

het is een TDI, is volkomen normaal (daarom is ie zuiniger dan 1:10 bij dat vermogen)

Een TDI geeft weinig warmte af aan het koelsysteem en daardoor duurt het lang voor de motor op temp is en voordat er dus goed warmte wordt afgegeven aan de motor.

Je kunt hier weinig tegen doen.

Enige oplossing is een koelwater voor- of bijverwarmer plaatsen (eberspächer, webasto en nog wat minder bekende aanbieders)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door rs1600 »

Okay maar in het verleden was het gewoon sneller warm dan nu het geval is. Kan het zijn dat er leidingen zijn dichtgekoekt.
Of misschien andere oorzaken die de traagheid veroorzaken?
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door frank884 »

dat komt omdat het buiten ook veel kouder is dan voorheen
dus die 9 liter koelvloeistof die blok ijzer (motorblok) enz alles moet van veel lager af komen
qua temperatuur
Ik heb ook een TDI en voorheen die kleine 1.9 TD moter di was veel en veel sneller warm
maar de TDI is zo efficient met de brandstof dat die weinig restwarmte produceerd
maar er komt ook warmer weer het ergste hebben we weer gehad tot de zomer
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik moet nu ook bijna 20 km rijden voordat motor en interieur verwarmd zijn (koelwatertempmeter op normaal en voelbaar warmer interieur) (gleoistift koelwaterverwarmer is stuk) met de koelwaterverwarmer rij je de auto in 5km warm, als je hem een half uur tot 45 minuutjes vooraf laat branden (is omgebouwd naar standverwarming) stapje in een warm interieur en voor je twee straten verder bent is de koelvloeistofmeter ook op standje normaal
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door rs1600 »

ff de stad in en weer terug betekend desondanks in de kou zitten en om mijn bussie van 14 jaar als nog te voorzien van een standheizung ...
't wat de gek er voor over heeft. Zou mooi zijn als dit voor max 200 euri zou kunnen.
Ideeen hoe dit goedkoop te doen?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door Roger B. (11)61 »

op ebay zoeken voor een setje en dat zelf inbouwen..moet voor 200-300 kunnen als je geluk hebt er een te vinden voor die prijs....die dan niet defect blijkt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rs1600
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 dec 2007, 08:40

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door rs1600 »

Roger, nog bedankt voor het resetten vd comp. Alles werkt nog steeds prima. Toffe service!!!!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door Roger B. (11)61 »

:knipoog aan dat nog steeds prima werken heb je je zelf te danken, ik heb alleen je fout gewist uit het geheugen :zwaai graag gedaan :lach
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door René »

Ik zet tegenwoordig eerst de kachel uit, om ervoor te zorgen dat alle warmte eerst het blok opwarmt alvorens het interieur op te warmen is. Dat scheelt al een slok op een borrel. Toch nog maar eens tijd en gelegenheid vinden om die motorbijverwarming te maken.


René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door Roger B. (11)61 »

achteraf inbouwen? is het dan niet verstandiger meteen een koelwaterstandverwarming te nemen, die kun je naar keuze vooraf, of pas als je wegrijdt aanzetten en hoef je niet te verweven met de bedrading van de auto (alleen voeding en draad voor aanjagermotor gekoppeld aan de auto)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door rick_k »

Ik zal morgenochtend eens kijken hoe lang het duurt voordat ik warme lucht binnen krijg. Tot nog toe heb ik met alle (diesel) autos waar ik mee reed op ongeveer dezelfde plek warme lucht in de cabine bij vorst.

Met benzine is het eerder warm want een benzine auto heeft minder rendement en dus meer warmteverlies.

mvg Rick
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: verwarming komt zeer traag opgang

Bericht door René »

Die motorhulp verwarmer zit er wel op, maar werkt helaas niet ( en waarom weet ik nog niet) er gebeurd in ieder geval niets als de motor loopt. Dus kan het van alles wezen.......

René
Plaats reactie