Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schokbrekers

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Schokbrekers

Bericht door Endebendebus »

Hoi,
Het is natuurlijk het zoveelste topic over dit onderwerp, maar nergens kan ik lezen wat nu de symptomen zijn van slechte of kapotte schokbrekers. Zijn dat ook trillen, bibberen, lawaaierige weggeluiden, bonken etc. Hoe kun je echt bepalen of die dingen stuk zijn.
Ik heb de orginele er nog onder, 128000 km, ex politie :T4politie . Wie weet tips
groeten Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Schokbrekers

Bericht door Egbert&Manon »

Als je verkeersdrempels over gaat, wat gepaard gaat met nadeinen en gebonk, wordt het tijd dat je veren/schokbrekers vervangen worden.

Trillen en lawaai kan te maken hebben met :wiellagers, banden, velgen.

Wanneer heb je deze geluiden:
Op drempels?
In de bochten?
Rechtuit?
Bij welke snelheid?


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokbrekers

Bericht door Roger B. (11)61 »

voordempers

bij stoppen met ingedraaid stuur deint de bus flink in naar de ingestuurde kant? --> demper heel slecht

achterdempers

bij afrijden van een drempel slaat ie ver door en deint na ---> demper heel slecht

bij rechtuit rijden (niet TE hard) een keer goed stuur heen en weer zodat je een slalom maakt, dan mag ie niet teveel deinen en zeker niet nadeinen....

Probleem is dat je dempers eigenlijk al lang versleten zijn als je het opmerkt, slijtage gaat langzaam en als regelmatig besdtuurder went het dus dat je auto langzaam minder dempende schokdempers heeft.

Geluid uit de schokdempers is vrijwel altijd versleten ophangrubbers van de demper, soms zijn die los te vervangen (één kant zowieso)


indicatie maar alles behalve nauwkeurig is een schokdempertest bij kwikvlug en euromeester meestal doen ze die gratis voor je
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schokbrekers

Bericht door Endebendebus »

Aha, bedankt voor de tips...
Vooral veel asfaltgeluiden en bijvoorbeeld naden van bruggen enzo. Maar ook drempels en klinkerwegen. Gewoon rommelen en bonken. Ik heb wel al vervangen de stabilisatorstangrubbers en de rubbers van het "hondenbot" (tussen stabstang en draagarm) Achter heb ik nog niks gedaan en het lijkt vooral van achter te komen. Nadeinen volgens mij niet echt maar wel een beetje hangen in de bocht, maar je hebt gelijk Roger het gaat geleidelijk en je bent er aan gewend :ikrij . Ik denk dan toch maar rondom een paar Bilsteins. :bonk
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokbrekers

Bericht door Roger B. (11)61 »

ben je net een maand te laat, had je ze met korting kunnen bestellen in de group-buy :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
JHD
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 jan 2010, 20:16
Locatie: Hoofddorp

Re: Schokbrekers

Bericht door JHD »

Wellicht dan een nieuwe inkoopactie voor de achterblijvers? :jump Mijn dempers hebben ook hun beste tijd gehad vermoed ik.

gr,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Schokbrekers

Bericht door koos 890 »

Thomas wat ik geleerd heb is : met je volle gewicht op je trekhaak gaat staan , dan flink gaan wippen . Daarna eraf springen , de bus mag dan nog 1 keer omhoog komen en moet dan stil staan . Doet hij dit niet dan zijn je achter schokbrekers af . En dat doe ook voor !!!!!
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Schokbrekers

Bericht door Peter 887 »

En als je nou voor geen trekhaak heb, Koos. :lach
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: Schokbrekers

Bericht door koos 890 »

Dan heb je altijd nog een bumper . En als deze rot is kan je hem gelijk vervangen samen met de schokbrekers :bonk :adhd :adhd
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Schokbrekers

Bericht door Peter 887 »

Natuurlijk Koos, heb ik even niet aan gedacht. :bonk
Maar met mijn gewicht valt er weinig te wippen,
ik krijg de bus niet eens in beweging.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Re: Schokbrekers

Bericht door GerJol 716 »

Dan zijn jouw schokbrekers nog goed genoeg Peter :gekte

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: Schokbrekers

Bericht door Rotor »

Endebendebus schreef:Aha, bedankt voor de tips...
Vooral veel asfaltgeluiden en bijvoorbeeld naden van bruggen enzo. Maar ook drempels en klinkerwegen. Gewoon rommelen en bonken. Ik heb wel al vervangen de stabilisatorstangrubbers en de rubbers van het "hondenbot" (tussen stabstang en draagarm) Achter heb ik nog niks gedaan en het lijkt vooral van achter te komen. Nadeinen volgens mij niet echt maar wel een beetje hangen in de bocht, maar je hebt gelijk Roger het gaat geleidelijk en je bent er aan gewend :ikrij . Ik denk dan toch maar rondom een paar Bilsteins. :bonk
HI, Asfaltgeluiden en lawaai van klinkerwegen? denk dat dat meer met je banden dan met schokbrekers te maken heeft, dus kijk je banden eens na.
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schokbrekers

Bericht door Endebendebus »

'k zal ook de wip-proef doen :adhd
Ene die banden kunnen toch niet in eens een hoop weglawaai maken... :nuts 't zijn continental 4 seizoeners .
Laat het wel weten.
Thomas
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Schokbrekers

Bericht door Roger B. (11)61 »

je schokdempers zijn ook niet ineens stuk, dus dat is geen argument... Conti is niet de stilste geloofik
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Endebendebus
Berichten: 934
Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
Locatie: Midden Nederland

Re: Schokbrekers

Bericht door Endebendebus »

Hey medebussers,
De wiptest gedaan... :love
Ze vond het heerlijk, maar het naveren vond ik nog wel meevallen. Een of twee keer licht nadeinen, nadat ik van de trekhaak sprong.
Voor is het idd wat lastiger, maar direct stil zoals je zou verwachten is het toch ook niet.
Ik kan ook de bus behoorlijk heen en weer wiebelen in de schuifdeur opening.
Dus ik trek voor mezelf maar de conclusie dat ze nog niet helemaal op zijn doch wel aan de slechte kant.
Als het weer beter wordt ga ik toch wiel voor wiel eraf halen om de remmen te doen, kijk ik gelijk rubbers ed na, en dan nieuw schokkies. :werkaanT4
Bedankt voor de reacties
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Plaats reactie