Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Koppeling AJT naar ACV
Koppeling AJT naar ACV
Ik weet het...er is veel over geschreven...maar...
Ik heb veel gezocht op het forum, gelezen op eldiape, gekeken op de webcat van sachs en geïnformeerd bij VW lexpoint (bedrijfs autos)...en nog heb ik geen duidelijkheid. Wellicht ligt dit aan mij Mijn koppelingen is na 175,000km aan vervanging toe, zoals jullie reeds in andere posts hebben gelezen. Ik weet dat de AJT koppeling zwak is. Ook de AJT koppeling modificatie van VW is volgens sommige forum leden niet afdoende voor een "geprikkeld" AJT. Dus wil ik een upgrade. Opties die ik tot nu tot heb gevonden zijn de ACV set met 2mv van LUK (600 euro). Originele VW ACV set met 2mv (1000 euro). Volgens de VW dealer past de ACV set absoluut niet in de AJT set. Ook niet delen ervan. Ik had begrepen (via het forum) dat dat alles van de ACV past behalve de druklager (hydraulische ipv mechanische) past. Maar er staat ook op Eldiape dat het niet altijd uitwisselbaar is. Zijn de bijvoorbeeld de 2mv's van de AJT en ACV hetzelfde? Mijn voorkeur gaat uit naar een Sachs Racing koppelings plaat voor de ACV icm de nodige onderdelen van LUK. Waarom? Gewoon omdat het kan (hopelijk) Mijn garage wacht op onderdeel nummers van mij zodat ze mij in kunnen plannen en parts kunnen bestellen. Wie kan mij eindelijk duidelijkheid geven. Dankzij VW ben ik nu onzeker over wat ik moet bestellen.
Thanks!
Jan-Hindrik
Ik heb veel gezocht op het forum, gelezen op eldiape, gekeken op de webcat van sachs en geïnformeerd bij VW lexpoint (bedrijfs autos)...en nog heb ik geen duidelijkheid. Wellicht ligt dit aan mij Mijn koppelingen is na 175,000km aan vervanging toe, zoals jullie reeds in andere posts hebben gelezen. Ik weet dat de AJT koppeling zwak is. Ook de AJT koppeling modificatie van VW is volgens sommige forum leden niet afdoende voor een "geprikkeld" AJT. Dus wil ik een upgrade. Opties die ik tot nu tot heb gevonden zijn de ACV set met 2mv van LUK (600 euro). Originele VW ACV set met 2mv (1000 euro). Volgens de VW dealer past de ACV set absoluut niet in de AJT set. Ook niet delen ervan. Ik had begrepen (via het forum) dat dat alles van de ACV past behalve de druklager (hydraulische ipv mechanische) past. Maar er staat ook op Eldiape dat het niet altijd uitwisselbaar is. Zijn de bijvoorbeeld de 2mv's van de AJT en ACV hetzelfde? Mijn voorkeur gaat uit naar een Sachs Racing koppelings plaat voor de ACV icm de nodige onderdelen van LUK. Waarom? Gewoon omdat het kan (hopelijk) Mijn garage wacht op onderdeel nummers van mij zodat ze mij in kunnen plannen en parts kunnen bestellen. Wie kan mij eindelijk duidelijkheid geven. Dankzij VW ben ik nu onzeker over wat ik moet bestellen.
Thanks!
Jan-Hindrik
T4 2003 KWB/DC 88pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling AJT naar ACV
bestel gewoon de artikelnummers die vernoemd worden op mijn site.
VW zegt wel meer dingen, die later onjuist blijken te zijn.
VW is heel vaak recht toe recht aan, en out of the box denken kunnen/mogen ze vaak niet.
Er is nog ruimte in het koppelingshuis en een 102 pk koppeling past er gewoon in.
Neem de set die besproken is op eldiape.com en je zult gelukkig er van worden.
Ik heb ook nog wel een goed adres.
Na hooguit 2 uur staat hij weer op zijn wielen en kun je weer rijden.
En de prijs valt erg mee..
VW zegt wel meer dingen, die later onjuist blijken te zijn.
VW is heel vaak recht toe recht aan, en out of the box denken kunnen/mogen ze vaak niet.
Er is nog ruimte in het koppelingshuis en een 102 pk koppeling past er gewoon in.
Neem de set die besproken is op eldiape.com en je zult gelukkig er van worden.
Ik heb ook nog wel een goed adres.
Na hooguit 2 uur staat hij weer op zijn wielen en kun je weer rijden.
En de prijs valt erg mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling AJT naar ACV
Peter, bedankt voor je snelle reactie! :klappen
Ok...sachs spullen...van de site
-Dus de Sachs drukgroup met nummer 3081 639 202 wordt niet meer geleverd. Er staat alleen nu 3082 000 476.
-Koppelings plaat heavy duty staat niet vermeld, maar bedoel je de "performance" plaat organische? 881864 999964
-Druk lager 4013872189991
En dan de 2MV?
Van jouw site...
Een koppelingsplaat van Sachs voor de 102 pk TDI(heavy duty uitvoering), een drukgroep van LUK (voor de 102 pk TDI) met als Sachsnummer: 3082 639 202 en als LUK-nummer: 122 0215 11 (ik denk dat Sachs hem bij LUK inkoopt)
En bedankt voor de tip mbt een goeie garage, maar gelukkig valt de montage onder garantie bij mij
mvg,
JHD
Ok...sachs spullen...van de site
-Dus de Sachs drukgroup met nummer 3081 639 202 wordt niet meer geleverd. Er staat alleen nu 3082 000 476.
-Koppelings plaat heavy duty staat niet vermeld, maar bedoel je de "performance" plaat organische? 881864 999964
-Druk lager 4013872189991
En dan de 2MV?
Van jouw site...
Een koppelingsplaat van Sachs voor de 102 pk TDI(heavy duty uitvoering), een drukgroep van LUK (voor de 102 pk TDI) met als Sachsnummer: 3082 639 202 en als LUK-nummer: 122 0215 11 (ik denk dat Sachs hem bij LUK inkoopt)
En bedankt voor de tip mbt een goeie garage, maar gelukkig valt de montage onder garantie bij mij
mvg,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling AJT naar ACV
is je 2MV nodig dan?
via PB krijg je een leuk en betrouwbaar adres
via PB krijg je een leuk en betrouwbaar adres
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling AJT naar ACV
Thanks!
Ik weet niet zeker of de 2mv nodig is, maar als alles toch open is....
Kan namelijk nergens de 2mv los vinden.
JHD
Ik weet niet zeker of de 2mv nodig is, maar als alles toch open is....
Kan namelijk nergens de 2mv los vinden.
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
- Roger B. (11)61
- Berichten: 9154
- Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
- Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)
Re: Koppeling AJT naar ACV
meestal als je de boel los haalt om het 2MV te vervangen kun je beter voor die 100-150 euro extra de koppeling en drukgroep mee vervangen, anders moet je relatief vroeg de boel weer losgooien om die alsnog te vervangen...
volgens mij zijn ze bij LUK ook apart leverbaar hoor.
volgens mij zijn ze bij LUK ook apart leverbaar hoor.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Tyraps, Tape en Telefoon
Re: Koppeling AJT naar ACV
Mijn beredenering was...alles maar in een keer. Nieuwe koppeling, dan maar ook de 2MV. Maar wellicht het het zonde om de 2mv te vervangen als het niet nodig is. Ik heb net ook begrepen dat het goed te controleren is of het nodig is op het moment dat alles uit elkaar is.
gr,
JHD
gr,
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk
Re: Koppeling AJT naar ACV
Je kunt ook van valeo de 4 delige koppelings set erin zetten.
Dan vervalt je 2 massa vliegwiel en krijg je een vast vliegwiel.
Daarbij zit een speciale koppelingsplaat en drukgroep en als laatste deel een druklager.
Heb er inmiddels 3 geplaatst en hoor niks anders dan postieve berichten erover.
Tevens is dit een stuk goedkoper dan een 2 massa vliegwiel incl. koppeling.
Dan vervalt je 2 massa vliegwiel en krijg je een vast vliegwiel.
Daarbij zit een speciale koppelingsplaat en drukgroep en als laatste deel een druklager.
Heb er inmiddels 3 geplaatst en hoor niks anders dan postieve berichten erover.
Tevens is dit een stuk goedkoper dan een 2 massa vliegwiel incl. koppeling.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling AJT naar ACV
Heb je een bestelnummer Pim?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling AJT naar ACV
Orgineel valeo nr. is 835003
Heb dit even op de katalogus van valeo opgezocht deze staat online
http://www.valeoservice.com/html/belgium/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan rechtsboven aanklikken.
Heb dit even op de katalogus van valeo opgezocht deze staat online
http://www.valeoservice.com/html/belgium/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan rechtsboven aanklikken.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling AJT naar ACV
toppie Pim,
dank je wel
Meteen gekeken natuurlijk...
Er staat dit:
Een drukgroep en koppelingsplaat van een AJT zijn 220 mm en van een ACV 219 mm,
maar dit is ietsje pietsje groter..
dank je wel
Meteen gekeken natuurlijk...
Er staat dit:
Laat ik nu een EWB bak hebben.. Past het dan ook?Koppelingsset
Motorcode: AJT
aandrijving: handgeschakeld, Type versnellingsbak: DUH,EWA, D1: 228 mm, Versie: DBR, D2: 228,6 mm, Aantal tanden: 28, Spiebaan: 20,4, 22,1, Aanvullende artikelen / Aanvullende informatie 2: met vliegwiel
- Kit 4P (3-Delige Koppelingsset & Vliegwiel)
Een drukgroep en koppelingsplaat van een AJT zijn 220 mm en van een ACV 219 mm,
maar dit is ietsje pietsje groter..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling AJT naar ACV
De duh bak is identiek aan de ewb bak als je dit in etka op zoekt dus dat zal geen probleem zijn,
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
- Multivan Generation
- Berichten: 33913
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Koppeling AJT naar ACV
thankx Pim
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Koppeling AJT naar ACV
Bedankt voor de tip
Ik heb ook op het UK forum gelezen over de "single mass flywheel conversions", maar de meningen hierover zijn verdeeld. Met name de trillingen die doorgegeven worden aan de versnellingsbak?! Mij spreekt het wel aan mede omdat het een simpel systeem is wat minder slijtage gevoelig is (goedkoper). KISS principe. Ook heb ik vanavond een ervaren techneut gesproken die deze oplossing ook zijn voorkeur gaf. Zal de std Valeo koppelings plaat die er bij zit genoeg koppel aankunnen voor een ''geprikkeld" AJT?
mvg,
Jan-Hindrik Dekens
Ik heb ook op het UK forum gelezen over de "single mass flywheel conversions", maar de meningen hierover zijn verdeeld. Met name de trillingen die doorgegeven worden aan de versnellingsbak?! Mij spreekt het wel aan mede omdat het een simpel systeem is wat minder slijtage gevoelig is (goedkoper). KISS principe. Ook heb ik vanavond een ervaren techneut gesproken die deze oplossing ook zijn voorkeur gaf. Zal de std Valeo koppelings plaat die er bij zit genoeg koppel aankunnen voor een ''geprikkeld" AJT?
mvg,
Jan-Hindrik Dekens
T4 2003 KWB/DC 88pk
Re: Koppeling AJT naar ACV
Extra info Valeo kit
http://www.rhenoy.nl/Upload/Bestanden/4 ... 2008NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
JHD
http://www.rhenoy.nl/Upload/Bestanden/4 ... 2008NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
JHD
T4 2003 KWB/DC 88pk