Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koude motor t4 88pk tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
lambert
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 17:02

koude motor t4 88pk tdi

Bericht door lambert »

een vraagje mijn tdi 88pk uit 2000 met 155000 km op de teller als ik smorgens start hij slaat meteen aan ook bij extreem koude maar in het begin loopt hij wat rauw net of hij ratelt kleppert in de motor als hij warm is is het over alleen nog bij een bepaald toerental is dit normaal bij een t4 hij heeft het altijd al gedaan maar het word volgen mij erger
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Duveltje-77 »

dat klepperen zijn je klepstoters het geluid zou eigenlijk wel moeten verdwijnen na een paar seconden
bij warme motor zou het weg moeten zijn zo niet heb je een probleem dit kunnen meerdere oorzaken zijn

dat een 88pk wat rauw loopt dat doen de meeste bij koude start
je kunt natuurlijk even kijken naar het gloeisysteem

rookt de bus ook zwart of blauw
heb je nog een oxikat
egr nog intakt of dicht
tuning aanwezig

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
lambert
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 17:02

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door lambert »

de klep is dicht de cat is eruit bij koude start rookt hij blauw gaat als hij een beetje warm is weg hij stinkt wel zoals ik zei hij slaat bij koude start meteen aan
lambert
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 apr 2008, 17:02

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door lambert »

o ja geen tuning
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door m.c van den berg »

Dat was bij mij ook ,wel 102pk TDI.(wel tuning)
kreeg het advies om de vacumbomp rembekrachtiger (2 bouten) los te maken, ergmoeilijk.(hopelijk heb ik het goed de naam benoemd)
Dan de olie er uit laten lopen(let op, het staafje) dat viel bij mij er uit, erg lastig em terug te plaatsen.
Weer alles terug geplaast.
Heerlijk rustig nu, en geen harde tikken meer(nagelen) :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

vacuumpomp voor de rembekrachtiger (en alle andere vacuum-gestuurde onderdelen), dat kun je zonder demontage controlleren....

als je het tikken hoort, trap je snel achter elkaar het rempedaal in tot je voelt dat ie zwaar gaat bij het intrappen, dan zou het tikken eventjes weg moeten zijn als het aan je vacuumpomp ligt.

Lijkt me dat als er olie in komt (manchet lekt dan) dat leeggieten maar een tijdelijke oplossing is.... revisie of vervangen is de enige oplossing.

Maar de vacuumpomp hoor je volgens mij niet alleen bij koude motor.

Klepstoters verwacht je bij 155000 ook nog niet dat ze stuk zouden zijn, maar er kan een slecht exemplaar tussen zitten natuurlijk.

Wat je ook even kunt bekijken is de trillingsdemper op de krukas, als die aardig versleten raakt gaat ie ook (met name koud) tikkende geluiden maken. Aan de motorzijde kijken (met lampje tussen pulley en motor kijken) of de rubber rand in de pulley scheuren vertoont of zelfs al stukken rubber mist
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door m.c van den berg »

Hoi Roger manchet lekt dan??

Ik heb gehoord dat het normaal dat er iets olie lek, komt via dat staafje in de vacumpomp.
Dat bewuste staafje wordt gesmeerd door olie, en wordt dus gezegd dat er iets olie kan lekker(zweten)

waar zit dat manchet?
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

om dat staafje achter die veer in de vacuumpomp, (dus niet dat losse staafje tussen de vacuumpomp en de nok op de nokkenas), een rubberen ring die de olie van dat staafje moet schrapen en dus buiten de pomp moet houden....

Pierburg en VW leveren geen losse onderdelen voor de vacuumpomp, maar iemand hier op het forum levert die manchetten wel. Maand of anderhalf terug nog topic over geweest, even zoeken op vacuumpomp...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door m.c van den berg »

Roger Bedankt :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb hier een manchet liggen,
ik weet alleen niet of het over hetzelfde gaat :nuts
Ik zal er wel een foto van maken..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1453
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
Locatie: Beesd

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door m.c van den berg »

Peter :mail
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Multivan Generation »

mail terug...

Het gaat toch over dit onderdeel he?

Afbeelding
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: koude motor t4 88pk tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

nee peter, dat is de dekselpakking, de manchet is een olieschraapring die olie uit het klephuis houdt, die gaat lekken, komt olie in klephuis en dan gaat de pomp na-ijlen op de plunjer tussen nokkenas en pomp
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie