Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo op hol geslagen

vragen over de T4
Plaats reactie
Surfbus
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 sep 2009, 21:00
Locatie: Mortsel

Turbo op hol geslagen

Bericht door Surfbus »

Hey guy's

Ik heb blijkbaar te vroeg gejuigd. Vorige zomer hebben jullie mij super geholpen nadat mijn motor 1.9TD van 1996 was vastgelopen. Doordat mijn bout van het tandwiel op de nokkenas was losgekomen. (Kleppendeksel vervangen en nieuwe bout)
Nu 5000km verder is plots de motor op hol geslagen max aantal toeren, willen stilleggen, motor bleef draaien tot ik koppeling losliet en op rem duwde.
Volgens de pechverhelpingsdienst is mijn turbo stuk waardoor de motor op hol slaat.

Nu is mijn vraag , is dit echt de reden of gaat de turbo stuk omdat er iets anders mis is met de wagen?
Ik weet ergens een occasie turbo voor 250 euro kan ik deze gewoon vervangen?

Groetjes
Tom
10 jaar met T3 en 9 jaar met T4.....T5?????of T4 reanimeren
Gebruikersavatar
SCOTT
Berichten: 672
Lid geworden op: 19 okt 2008, 18:53
Locatie: België

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door SCOTT »

Blijft je gaskabel niet hangen ofzo?
T4 2.5 TDI ACV Caravelle '96 - Afbeelding
Nebioblauw met blauw interieur
Rol on Sachs Suspension
Inox exhaust
407.000km
VW - Das Auto
wiel t5
Berichten: 215
Lid geworden op: 14 dec 2008, 12:36
Locatie: vijlen

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door wiel t5 »

Ja Tom dat kan, in de turbo zit een glijlager wat gesmeerd wordt met motor olie als hij daar lekt gaat je motor op de olie lopen en slaat hij op hol.
Ik zou maar vlug de turbo vervangen.
Je motor zo vlug afzetten is ook niet gezond voor je turbo.
succes ermee
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door Roger B. (11)61 »

wat er gebeurd is, is dat je motor olie is gaan verbranden, en dat dan in zo'n hoeveelheid dat ie er ook van op hol slaat.

mogelijke oorzaak kan een lekke koppakking zijn, cilinderdruk komt in het carter waardoor er forse carterdruk ontstaat en er olie uit het carter via de caterventilatie in je inlaatspruitstuk komt en daar met de inlaatlucht vermengt tot een voldoende ontbrandbaar mengsel om een diesel te laten lopen .

als je motor hierdoor op hol slaat, dan kun je de motor dus niet meer stilzetten omdat ie dan op olie loopt. stilzetten doe je immers door de brandstoftoevoer dicht te zetten. Veel erger nog is dat ie EN zijn smeer olie verbruikt EN de toerenbegrenzing niet werkt (zit in de dieseltoevoer) kortom de motor gaat hoger in toeren, bouwt meer carterdruk op en brngt daardoor meer olie in de motor, gaat daardoor hogere toeren draaien enz enz enz

Als dat te lang duurt raakt de olie op terwijl de motor hoge toeren draait, funest voor je blok

De turbo raakt ook zonder olie met lagerschade tot gevolg.


Het KAN zijn dat de turbo stuk was, voor overdruk in het carter zorgde en daarmee het gebeuren veroozraakt heeft, of direct olie via de lagers in de inlaat heeft laten lopen, maar de turbo kan ook stuk gegaan zijn door het voorval.

Lastig dat zo te beoordelen, Wel is het (afhankelijk van hoe hoog het toerental geweest is en hoe lang het geduurd heeft en hoeveel olie er nog in het carter over is) wellicht verstandig de motorlagers op schade te checken en te proberen te achterhalen waardoor ie olie is gaan verstoken.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door Duveltje-77 »

amen

voordat de nieuwe turbo er opkomt zul je zaken moeten reinigen en uitsluiten

anders jaag je de andere turbo ook aan gort met het zelfde probleem

mvg ronald
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door PJJ-65535 »

Roger B. (11)61 schreef:wat er gebeurd is, is dat je motor olie is gaan verbranden, en dat dan in zo'n hoeveelheid dat ie er ook van op hol slaat.

mogelijke oorzaak kan een lekke koppakking zijn, cilinderdruk komt in het carter waardoor er forse carterdruk ontstaat en er olie uit het carter via de caterventilatie in je inlaatspruitstuk komt en daar met de inlaatlucht vermengt tot een voldoende ontbrandbaar mengsel om een diesel te laten lopen .
Als de carterduk zo hoog oploopt, blaast dan niet eerder je peilstok er uit ?
Heb ik ook eens gehad. Olielampje brandt, peilstok kwijt en je hele blok onder de prut.

Turbolager verrot lijkt mij meer plausibel....

Pieter.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door Roger B. (11)61 »

af de peilstok er bij een VW motor makkelijk uit gaat weet ik niet (die bij mijn TDI zit aardig strak erin)

Koppakking eruit tussen cilinder en olieretourkanaal kwam bij de TDI van Landrover wel voor en ook vaker gehoord dat ie daar van op hol sloeg.
De ex van mijn huidige echtgenote heeft dat met zijn LR 130 ook gehad, (en dan komt de ANWB erbij, haalt de slang tussen luchtfilter en turbo weg, vult doodleuk 4 liter olie bij en stuurt de man weer de weg op "rijdt u maar naar huis meneer"...... Volgende afslag genomen en terug de snelweg op, ongeveer tegenover waar ie geholpen was stond ie weer stil met brandend olielampje (dit keer niet op hol gegaan) maar wel alle lagers van de krukas aan gort.... :muur :muur )

Wat ook nog een oorzaak zou kunnen zijn is dichtgeklapte aanzuig slangen of zwaar vervuild oliefilter, dan gaat ie ook lucht via de carterontluchting aanzuigen (met olie)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Duveltje-77
Berichten: 444
Lid geworden op: 06 nov 2008, 20:28
Locatie: Oostwold

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door Duveltje-77 »

lucht filter zeker roger?
Autocrossteam Oldambt T4 verlaagd vvt tuning met eps sound
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo op hol geslagen

Bericht door Roger B. (11)61 »

oeps... inderdaad, uiteraard niet het vervuilde oliefilter maar vervuild LUCHTfilter :bonk :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie