Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Een T4 en een eenmanszaak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Een T4 en een eenmanszaak

Bericht door Jasper »

Beste mensen,

Ik wil voor mijn bedrijf een T4 aanschaffen. Nu kun je als eenmanszaak geen voertuigen, lees kentekens, op het bedrijf zetten.
Hoe kom ik dan toch in de categorie voor het grijze kenteken.
De RDW kijkt toch naar de tenaamstelling en op grond daarvan bepaalt de belastingdienst de wegenbelasting? Het antwoord is vrij eenvoudig waarschijnlijk, maar op dit moment tast ik even in het duister.

Wie heeft er een concreet antwoord!

bedankt
Gebruikersavatar
Blacktron
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:26
Locatie: Hank NB

Re: Een T4 en een eenmanszaak

Bericht door Blacktron »

Jasper schreef:Beste mensen,

Ik wil voor mijn bedrijf een T4 aanschaffen. Nu kun je als eenmanszaak geen voertuigen, lees kentekens, op het bedrijf zetten.
Hoe kom ik dan toch in de categorie voor het grijze kenteken.
De RDW kijkt toch naar de tenaamstelling en op grond daarvan bepaalt de belastingdienst de wegenbelasting? Het antwoord is vrij eenvoudig waarschijnlijk, maar op dit moment tast ik even in het duister.

Wie heeft er een concreet antwoord!

bedankt
Heel Simpel.

Als je een eenmanszaak hebt, en staat ingeschreven bij KvK, kun je een bus kopen op grijskenteken.
Het is de Belastingdienst die uitmaakt of je wel of niet met grijskenteken mag rijden en niet de RDW.
Je kunt de bus bij een eenmanszaak alleen op naam van je zelf zetten. Dit komt omdat de eenmanszaak een 'rechtsvorm' is dwz jij blijft ten alle tijde financieel aansprakelijk. De rechtsvorm ben jij dus als persoon. Vandaar dat de bus op jouw naam staat.
Ik heb zelf 1,5 jaar geleden ook een T4 gekocht, voorzien van dubbele cabine en gewoon op mijn naam gezet, voorheen had in een Ford VAN (ook grijs).
Vervolgens aangegeven bij de belastingdienst dat ik zelfstandige ben d.w.z. fulltime. Dus gen partime of 30% bijvoorbeeld.
Als zelfstandige moet je, dacht ik minimaal 1024 of meer uren in je eigen bedrijf werkzaam zijn. Een eenmanszaak hebben wil niet altijd de garantie geven dat je ook voor de WET OZB ondernemer bent.
Als je bijv géén BTW facturen mag maken (regeling KleinOnderNemer) ben je géén ondernemer voor de WET OZB, dus ook géén grijs kenteken. Houd hier aub wel rekening mee. Je zal dan over de koop van de bus mogelijk ook BTW moeten betalen, maar dat weet ik niet zeker. Ook zul je moeten aantonen dat je een actief BTW nummer hebt en OZB afdracht hebt, het is de belastingdienst en dit gaat allemaal niet vanzelf.
Er is een infodesk bij de belastingdienst die je alle info geven kan. Ook kun je er een brochure aanvragen.
Je mag/kunt ook prive rijden en alle kosten van de bus op de zaak zetten, maar jemoet wel met bijtelling + de BTW hierover rekening houden.

Bij aanschaf van de BUS heb ik drie maanden moeten wachten op antwoord, ondertussen wel gewoon met de BUS gereden.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

Groetjes Jan / Blacktron
Laatst gewijzigd door Blacktron op 18 apr 2007, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel plezier met mijn T4
apoti
Berichten: 14
Lid geworden op: 14 apr 2007, 11:47
Locatie: Groningen

Bericht door apoti »

Blacktron heeft helemaal gelijk. Wat je nog wel even moet vermelden is dat je de bus voor de zaak meer moet gebruiken dan "bijkomstig gebruik" Dat betekent dat je hem meer dan 10% van de gebruikte tijd/kilometers voor de zaak moet gebruiken.
Waar je ook rekening mee moet houden is dat als je de auto prive gebruikt, je met bijtelling komt te zitten. Dit is 22% van de cataloguswaarde + BPM + BTW. Dit maakt het prive rijden van een bus op de zaak stukken minder interessant!! Je kunt hier (deels) onderuit komen door (net zoals ik gedaan heb) een bus te kopen van 15 jaar oud. De belastingdienst ziet hem dan als "klassieker" (geen oldtimer) en gaat dan bijtelling rekenen naar de dagwaarde van de bus. (Vertel dit ook nog even aan je acountant. Die weten dit vaak niet)
Nu denk je, hoe komt de belastingdienst nou te weten of ik prive rijdt met de bus. Heel simpel, als je geen prive auto hebt moet je aantonen dat je geen prive kilometers rijdt met de bus. Dus kilometer registratie.
In ieder geval veel suc6 met je bedrijf en het aanschaffen van een bus.
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bericht door Jasper »

Beste mensen,

Bedankt voor jullie uitleg en toelichting. Erg prettig om dat via dit forum allemaal te weten te komen.

Mijn bus is idd 15 jaar oud, op de kop af! Ik ben niet (100%) volledig zelfstandige maar val wel onder de OZB en heb een actief BTW-nummer.
Mijn bedrijf run ik parttime, vandaar.

Ik betaal straks gewoon de bijtelling.(De dagwaarde x 0,22)
Deze tel ik bij mijn loon op en dat valt in mijn persoonlijke belasting categorie.

Is mijn conclusie dus juist dat ik moet melden dat mijn T4 zakelijk gebruikt wordt en dat ik dus onder het grijze kenteken val en daar recht op heb.

Wederom bedankt voor jullie antwoord.
Gebruikersavatar
Blacktron
Berichten: 76
Lid geworden op: 13 jan 2007, 18:26
Locatie: Hank NB

Bericht door Blacktron »

Hallo Jasper.

Je hebt een juiste conclusie getrokken.

Veel suc6 met de BUS én met je bedrijf.

Groetjes Jan / Blacktron
Veel plezier met mijn T4
azzie
Berichten: 335
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:00
Locatie: RoseValley

Bericht door azzie »

je kan ook gewoon een goede km registratie bijhouden en dan kan je als nog gewoon prive rijden beet sjoemelen :P maar alle gekheid op een stokkie je kan best wel wat hoor
en ik dacht begrepen te hebben (kan het mis hebben) dat je geen heffing meer hoef te betalen ? dus dat je er ook prive mee kan rijden

ik heb er dit jaar geen brief over gehad iig van de belasting
Gebruikersavatar
Jasper
Berichten: 61
Lid geworden op: 14 apr 2007, 17:08
Locatie: Best
Contacteer:

Bericht door Jasper »

Inderdaad, je zou wat kunnen sjoemelen. Maar dat is niet de manier om een bedrijf te runnen. Uiteindelijk trek je toch aan het kortste eind.

Regels zijn echter regels en zijn er niet voor niets. Een T4 uit 92 is voor mij veel efficienter. Een kmregistratie is aan mij niet besteed.

Ik vervoer metname staal en dat is zonde om in een nwe bus te leggen.... zeg eerlijk ze leiden er enorm van!
Gebruikersavatar
edwin850
Berichten: 712
Lid geworden op: 13 jan 2007, 09:22
Locatie: Zuidwolde ( drenthe )

prive

Bericht door edwin850 »

jekunt de bus ook prive kopen
dan heb je geen btw voordeel maar dan heb je geen bij telling
je moet dan wel de km bijhouden
zo doe ik het al 4 jaar en gaat perfect
rij dus " niet " prive in de bus alles is zakelijk
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Plaats reactie