Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4-TDI wordt trager

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bart53
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:06
Locatie: Soest

T4-TDI wordt trager

Bericht door Bart53 »

Ik heb een :T44EVER -2,5TDI van 1997, nu wil het geval, dat als ik de 120kmh bereik, er een soort begrenzer :politie in werking treedt. Als ik daarna wil inhalen, duurt het erg lang voordat ik een kilometer of 10 harder rij. Ook gebeurt het, dat als ik meer dan een uur mee gereden heb, het trekvermogen ver achterblijf en ik moeilijk van zijn plek kom.
Dit alles is begonnen, nadat vorig jaar de spanrol van de distributieriem los is komen te zitten,
met alle gevolgen van dien en €2500 lichter ben geworden.
De luchtmassameter heb ik al eerder vervangen, dus daar kan het niet aan liggen.
Wie oh wie weet raad of heeft dit ook al eens mee gemaakt???
koos 890
Berichten: 2293
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:19
Locatie: heerhugowaard

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door koos 890 »

@Bart , ik denk dat de getande riem verkeerd staan en dat deze op tijd moet worden gezet ( een tandje verschoven ).
Werken is voor mensen die niet kunnen vissen.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Roger B. (11)61 »

uitlezen, maximaal 120-130 lijkt op noodloop
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
KimT4
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 dec 2009, 08:21

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door KimT4 »

Is er reeds een oplossing voor gevonden ? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.
Gebruikersavatar
Bart53
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:06
Locatie: Soest

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Bart53 »

KimT4 schreef:Is er reeds een oplossing voor gevonden ? Ik heb namelijk hetzelfde probleem.

Helaas, het is nog steeds hetzelfde, de eerst 100 kilometer wil de :T44EVER goed doortrekken in zijn versnellingen met de turbo erbij, echter zodra ik de 120km/h haal, dan gaat de fut eruit, na het uur heeft de motor minder trekkracht.
Wie het weet mag het mij vertellen, ik wordt er een beetje flauw van, dat dit euvel zich nog steeds voortduurt.
Ik denk, dat ik de motor een keer laat uitlezen bij een Volkswagen-garage, wie weet weten die meer?
Damy

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Damy »

LMM??
Heb ik ook eens gehad...kan geleidelijk gaan (vermogensverlies)
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Roger B. (11)61 »

Bart53 schreef: Helaas, het is nog steeds hetzelfde,
Wie het weet mag het mij vertellen, ik wordt er een beetje flauw van, dat dit euvel zich nog steeds voortduurt.
Ik denk, dat ik de motor een keer laat uitlezen bij een Volkswagen-garage, wie weet weten die meer?
Als je drie maanden niets doet terwijl er gezegd is dat je het storingsgeheugen eens moet uitlezen (en best ook een logje maken)

dan moet je niet nu verzuchten dat het niet opgelost is...de meeste storingen lossen zichzelf niet op en volgens mij is de T4 altijd geleverd ZONDER kaboutertjes.


Storingsgeheugen uitlezen,
rijdend een log maken en goed interpreteren
inspuittijdstip controlleren via motormanagement

Kortom, hang het ding een keer aan een computer, bij de dealer of bij een mede WJW-er die weet wat je lees als je hem uitleest
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Bart53
Berichten: 38
Lid geworden op: 03 mar 2007, 21:06
Locatie: Soest

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Bart53 »

Roger B. (11)61 schreef:
Bart53 schreef: Helaas, het is nog steeds hetzelfde,
Wie het weet mag het mij vertellen, ik wordt er een beetje flauw van, dat dit euvel zich nog steeds voortduurt.
Ik denk, dat ik de motor een keer laat uitlezen bij een Volkswagen-garage, wie weet weten die meer?
Als je drie maanden niets doet terwijl er gezegd is dat je het storingsgeheugen eens moet uitlezen (en best ook een logje maken)

dan moet je niet nu verzuchten dat het niet opgelost is...de meeste storingen lossen zichzelf niet op en volgens mij is de T4 altijd geleverd ZONDER kaboutertjes.


Storingsgeheugen uitlezen,
rijdend een log maken en goed interpreteren
inspuittijdstip controlleren via motormanagement

Kortom, hang het ding een keer aan een computer, bij de dealer of bij een mede WJW-er die weet wat je lees als je hem uitleest
Oké Roger B,


Je hebt gelijk, zal binnenkort het ding laten uitlezen, kan ik Kim vertellen, wat er misschien aan scheelt!!
Je had me inderdaad al gemaild :klappen , dat ik het moest laten uitlezen, True oh so true :muur !!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33885
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Multivan Generation »

ik denk dat er een verstopping in je uitlaatsysteem zit,
katalysator vol/verstopt..

Kijk daar maar eens naar :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door essie »

controleer(vervang) alle vacuum leidingen. valse lucht kan ook de oorzaak zijn
suc6
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Roger B. (11)61 »

essie schreef:controleer(vervang) alle vacuum leidingen. valse lucht kan ook de oorzaak zijn
suc6
het betreft een TDI, diesel dus, die lopen altijd op luchtoverschot en hebben dus al niet zoveel last van valse lucht als een benzine motor. Daarnaast wordt (door het ontbreken van een gasklep) geen vaccum gegenereerd in het inlaattraject maar opgewekt middels een vacuumpomp en die staat niet in verbinding met het inlaattraject, en kan dus geen valse lucht veroorzaken.
Vacuumlekkages hebben bij een diesel geen effect op het lopen van de motor (afgezien van dingen die via vacuum aangestuurd worden en dan nu niet goed meer werken)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door essie »

bij een vriend was de lucht slang van de turbo heel kleine gat en die had vermogen verlies.
bij mij was het van interkoeler naar de computer ellement was versleten, dus ik had ook vermogen verliest ik kon met pijn en moete 125 km halen.
en ja dat heb ik mee gemaakt. en ja jij heb meschien ook gelijk :driveT4
Laatst gewijzigd door essie op 16 mar 2010, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Roger B. (11)61 »

essie schreef:bij een vriend was de lucht slang van de turbo heel kleine gat en die had vermogen verlies.
De luchtslang van de turbo.....
Dikke slang na de turbo? dan kan een scheurtje drukverlies geven, dus minder lucht in cilinder = vermogens verlies
de dunne slangetjes van de wastegate zijn druk gestuurd niet vacuum heb ik me laten vertellen
essie schreef: bij mij was het van interkoeler naar de computer ellementwas gesleten, dus ik had ook vermogen verliest ik kon met pijn en moete 125 km halen.
:driveT4
dat is de laaddruk terugkoppeling naar de computer (later sensor in de intercooler en electrische verbinding naar de computer) in deze slang heerst de druk in het inlaatcircuit, aan de hand daarvan (en van andere parameters) berekend de computer hoeveel diesel er ingespoten moet worden. Is dus geen vacuumslang. Als je geen of te lage druk informatie naar de computer geeft denkt die dat er minder lucht naar de motor gaat en zal dus minder diesel inspuiten ==> minder vermogen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
essie
Berichten: 196
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:25
Locatie: utrecht

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door essie »

ahaa vandaar dat ik dan niet zuinig kon rijden
ik ben nog wat wijzer geworden tnkx :adhd
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4-TDI wordt trager

Bericht door Roger B. (11)61 »

that's what :wjw is about, elkaar wijzer maken :toppie
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie