Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koelvloeistof lekkage?

vragen over de T5
Plaats reactie
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

koelvloeistof lekkage?

Bericht door Seref795 »

Hoi beste lezers,

Vandaag onderweg brande het lampje van koelvloeistof.Gestopt onderweg en gekeken was inderdaad koelvloeistof iets onder de niveau.Ik moeste nog 20km rijden dus dach als ik eenmaal thuis ben vul ik het wel bij,Maar toen ik thuis was was het koelvloeistof helemaal weg.Kon heel klein beetje nog aan de slangen zien.Ik weet het dat er veel kinderziektes zijn met de waterpomp.Daarna heb ik het olie pijl getrokken maar die was wel schoon,en daarna keek ik ook onder de olie vuldop en daar was aan het binnenkant donkergrijze drap ?. Anwb gebeld die kwam en die heeft hem ook gecontroleerd maar nergens was lekkage te zien.Motor liep gewoon netjes zoals het hoort ook geen witte rook en nergens een geurtje te bekennen.

help help ! wat kan het zijn ??? Anwb wist het ook niet ben bang dat er iets mis is met de koppaking

t5 net 2dagen en 400km gereden en dit probleem

oja het gaat over een 2.5TDI 174Pk uit 09-2003 met ruim 2tonnen op de teller
Gebruikersavatar
peter T5
Berichten: 384
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:09
Locatie: Almere

Bericht door peter T5 »

Dat is een dus een defecte waterpomp, ik heb het zelfde gehad koelvloeistof weg en grijze smurrie in de vulopening/vuldop van de olie. Ik neem aan dat je nog garantie hebt, dus even naar de leverancier van je auto.
Afbeelding
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Seref

Zelfs al is je bus van 2003 of 2004, het wordt in coullance door Pon vergoed. Had hetzelfde bij 63000 km begin dit jaar (bus is van eind 2003 afgeleverd feb 2004). Is zonder problemen door Pon vergoed.
Zou er niet te lang mee doorrijden, lijkt me niet goed voor de auto en op een gegeven moment gaat hij echt veel koelvloeistof verbruiken 300 ml / 100km


Groet Eric P
Gebruikersavatar
erik 924
Berichten: 530
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:23
Locatie: Hoorn

Bericht door erik 924 »

peter T5 schreef:Dat is een dus een defecte waterpomp, ik heb het zelfde gehad koelvloeistof weg en grijze smurrie in de vulopening/vuldop van de olie. Ik neem aan dat je nog garantie hebt, dus even naar de leverancier van je auto.
Hoe zit dat dan?
Ik neem aan dat het koelsyteem los staat van de olie?
Bij een lekke koppakking zou er koelvloeistof in de olie kunnen komen.
Hoe kom je dan aan grijze drap onder de vuldop?
Dat kan altijd i.v.m condens vermengt met olie!
Ik hoor het graag!
roni T5
Berichten: 20
Lid geworden op: 14 jan 2007, 13:15
Locatie: Den Haag

Bericht door roni T5 »

Hallo Seref
ik had het zelfde bij 50.000 km het verbruik lag 1liter vloeistof op 15 km en het was inderdaad de waterpomp niet te lang doorrijden vervangen dat ding
met vriendelijke groet,
Rob
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Erik,

Als de waterpomp gaat lekken krijg je zeg maar inwendige lekkage.
Dus net als met een lekke koppakking sludge aan de vuldop :muur

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

Bedankt voor het meedenken.

Maar ik weet niet of het vergoed word door de pon want mijn t5 heeft wel ruim 2tonnen op de teller.En ik heb hem gekocht zonder garantie zo als gezien en bereden.Maar nu staat ie bij een garage en ze gaan het vanavond ff checken of het inderdaad het waterpomp is en dan hoor ik het.En ik weet niet of er al ooit de waterpomp vervangen is of nog de 1epomp er op zit heb wel de serviceboekjes doorgelezen maar staat er niks van op...

HELP HELP

en wat zal dit gein wel gaan kosten dus dan de waterpomp he

Mvg Seref ex 795
Louis
Berichten: 42
Lid geworden op: 04 apr 2007, 11:38

Bericht door Louis »

+/- € 275,00 incl btw
jobov
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 apr 2007, 20:33
Locatie: emmen

Bericht door jobov »

Hallo,
ik heb afgelopen zondag hetzelfde gehad tijdens een retourtje Breda.
Maandag bij de dealer werd geconstateerd dat de waterpomp vervangen moest. worden.
Een paar uurtjes werk en er wordt gekeken wat Pon gaat doen i.vm. coulance.
Ik ben zeer benieuwd. Ik heb aangegeven dat ik in geen geval de volle mep ga betalen. Je mag toch verwachten dat na 2.5 jaar zulke vitale onderdelen nog niet stuk gaan. T5,2004,66000 km.
EricP
Berichten: 698
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:43
Locatie: Veldhoven

Bericht door EricP »

Zoals vermeld heb ik het ook gehad, bus was bijna 3 jaar oud, en er werd door Pon niet moeilijk gedaan: binnen 2 uur de bevestiging van coulance.. :jumpklap

Wat betrefd het verdwijnen van de koelvloeistof: het leek erop dat die de olie inging daar het olieverbruik behoorlijk toe nam moest ca 500 - 800 km rijden voordat hij gemaakt kon worden. Heb toen ook extra olie moeten toevoegen. Deze zal samen met de koelvloesitof via de ERG klep wel de uitlaat ingegaan zijn.

Het lijkt erop dat niet allen het aantal kilometers bepalend is voor het uitvalen van de pomp, maar ook de leeftijd: na ca 2.5 - 3 jaar begeven de meesten het.

Dus gewoon zeuren bij de dealer en deze laten zeuren bij Pon: is gewoon een kinderziekte die makelijk verholpen kan worden.

Groet Eric P
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

Hoi beste lezers,

eindelijk is mijn t5 weer klaar en rijd weer geweldig.
Inderdaad het was de waterpomp die dit probleem oorzaakde.Waterpomp+longlive olie+oliefilter+koelvloeistof zijn geheel vernieuwd en mijn t5 loopt weer super.Ze hebben nu meteen de nieuwe waterpomp op gemonteerd deze waterpompen zitten op t5's van na 2007 vertelde de monteur

Mvg Seref
Ruud PS
Berichten: 85
Lid geworden op: 28 jan 2007, 11:32

Bericht door Ruud PS »

Van na 2007?

En hoe zit het met de coulance, heb je nog iets moeten betalen?
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

omdat coulance tot 150.000km werd vergoed en mijn t4 iets meer had gelopen dan 150.000km heb ik zelf 100%moeten betalen maar viel wel mee heb totaal 300euro voor betaald

Mvg Seref Ex795
Gebruikersavatar
paulscs
Berichten: 221
Lid geworden op: 23 jan 2007, 22:51
Locatie: hoofddorp
Contacteer:

Bericht door paulscs »

Seref795 schreef:Hoi beste lezers,

eindelijk is mijn t5 weer klaar en rijd weer geweldig.
Inderdaad het was de waterpomp die dit probleem oorzaakde.Waterpomp+longlive olie+oliefilter+koelvloeistof zijn geheel vernieuwd en mijn t5 loopt weer super.Ze hebben nu meteen de nieuwe waterpomp op gemonteerd deze waterpompen zitten op t5's van na 2007 vertelde de monteur

Mvg Seref
mijn bus is van 1/1/2007 heb ik dan ook een nieuwe waterpomp
zijn er trouwens wjwers die nog steeds hun oude waterpomp onder hun bus hebben zitten ??
klaag niet als je wind tegen hebt, maar wees blij als je wint mee hebt.

http://www.scsnederland.nl http://www.stopbos.nl
Seref795
Berichten: 135
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:23
Locatie: Overijssel

Bericht door Seref795 »

Monteur vertelde dat oude waterpompen van deze t5's van ijzer waren en als ze kapot gingen en je reed er mee door dat er meer kans was op schade omdat het van ijzer was maar de nieuwe waterpompen zijn van plastic en dus minder kans op schade indien ze kapot gaan heb ik kunnen begrijpen van de monteur

maar de waterpomp is en blijft een zwakke punt bij de t5's
bij t4's was het niet zon zwakke punt heb 10jaar t4 gereden en geen enkel probleem met het waterpomp gehad

Mvg Seref 795
Plaats reactie