Ja, ik zal ook mijn mening geven.
Als inbouwer wil ik ook graag zelf kunnen bepalen wanneer ik mijn mooie

van eigenaar laat verwisselen. Voorlopig bevalt hij nog goed en als het moet gebeuren dan het liefst eerst eens worden over de prijs, dan naar het postkantoor en dan mag hij mee met de nieuwe eigenaar.
Wat aan te raden is als basis een goed alarm. Tegen woordig zijn veel inbouwers fan van canbus alarmsystemen. Dat is natuurlijk te verklaren om dat het minder tijd kost komt om aan te sluiten. Even inpluggen op de digitale snelweg en het alarm kan zo meekijken welke deur openstaat etc.
Ik heb zelf gekozen voor een Clifford alarm (geen canbus) met car- en home jacking. Dus als in de sportschool je sleutelbos uit je jas wordt gehaald dan komen ze nog steeds niet verder dan de hoek van de straat. (extra code nodig na het starten)
Of je wordt achter je stuur vandaan getrokken achter het verkeerslicht, ok geen probleem
Pistool op je hoofd, geef je ook gewoon je sleutels af en ze starten er rijden weg, jah 500 mtr en dan is het feest over.
Een collega van mij zijn T5 is gestolen en ook voor hem heb ik nu in zijn nieuwe bus een Clifford alarm ingebouwd.
Een tijdje gelden moest hij terug naar de garage en er zou niet mee gereden hoeven worden, oke dan wordt de carjack functie er niet tijdelijk af gehaald door de berijder. De garage besloot om het toch maar alvast naar de plaatwerker te gaan rijden, zonder overleg met berijder. Resultaat een T5 die halverwege het industrieterein niet meer te verplaatsen was en waar het alarm van blijft loeien (ingestelde tijd). Uiteindelijk heeft de dealer hem maar opgeladen en verder vervoerd naar de plaatwerker, waar bij om de minuut het alarm natuurlijk weer af ging boven op de oplegger.
Kijk zo hoort het.
Voor alle duidelijkheid, je kunt dit er tijdelijk af halen als je auto wordt weggezet door valet-parking of als hij naar de garage gaat voor een beurt.
Koppel je nu aan het alarm nog een GSM pager dan wordt je in ieder geval zelf gebeld op je GSM als je alarm af gaat. Ook dit geeft je een veilig gevoel.
Wil je helemaal "top of the bill" dan monteer je ook nog een GPS module er in waarmee je de bus op internet (lees iphone) kan volgen.
Kijk als ze hem weg willen halen kan dat altijd. Als ze hem opladen of maar lang genoeg de tijd hebben is alles te omzeilen.
Ik denk dat 80% al een alarm heeft die te bedienen is met de originele klapsleutel van de VW. De Defa alarm is vaak gebruikt. Voldoet aan de klasse eisen en is zo te installeren. Geen extra handzender aan je sleutelbos.
Ik zeg niet dat het slecht is, maar voor een professionele bende is het wel handig om juist deze combinatie goed onder de loep te nemen voor zwakke plekken. Alles is uitgekauwd waar moet je dit plaatsen, waar moet je welk draadje aftakken etc.
De meeste alarmen hebben 2 start onderbrekers en als je die nu maar op 2 lastige plekken plaats kost dit weer meer tijd om te herstellen.
Kort om mijn advies, kijk niet alleen naar de aanschaf prijs van een alarm. Je hoopt natuurlijk dat je het nooit nodig hebt. Als je maatwerk wilt hebben dan is dat hij elke inbouwer mogelijk. Soms is het beter om 2 uurtjes extra te investeren voor wat meer zekerheid.