Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Vervanging achterveren

vragen over de T4
Plaats reactie
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Vervanging achterveren

Bericht door gert99 »

Hoi WJW-lers,

Had een vraagje betreffende de achterveren. Heb momenteel kleurcode wit, bus is opgeboouwd naar een Westfalia uitvoering. Betreft een LWB. Bus hangt momenteel een beetje achterin zijn veren. Klaarblijkelijk bedraagt het interieur toch wel wat kilo's. Kan ik nu zwaardere veren monteren of levert dit problemen op met de rembekrachtiging van de achterremmen?(duurt met zwaardre veren later voordat remvermogen op achteras wordt gezet) Is het veercomfort bij de zwaardere veren een stuk minder als de lichte. Op Duitse Ebay staan verscheidene versterkte veren en ook de "witte"die er nu bij mij onderzitten. Iemand ervaring aanbeveling??Bedankt voor eventuele info.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Roger B. (11)61 »

Wat voor motor ligt er in je bus, welk bouwjaar is ze en heb je ABS?

Remvermogen wordt niet later op de achteras gezet, maar de remdruk wordt begrensd.

Geen ABS:
dan heb je een LAR lastafhankelijke remdrukregelaar die afhankelijk van de mate van ingeveerd zijn (zwaarder belast) meer remdruk op de achteras zet, bij minder belasting wordt de remdruk op de achteras verlaagd.

Als je de achteras van zwaardere vering voorziet zal deze minder inveren bij gelijke last, kortom er wordt minder remdruk bijgeregeld. Dat zou je eigenlijk moeten compenseren dor je LAR opnieuw af te stellen (vind maar eens iemand die dat GOED kan doen voor je)

Wel ABS:
dan heb je twee mogelijkheden:
Wel een LAR dan zie boven

Geen LAR, dan hoef je niets te doen, het ABS systeem zorgt dat de remdruk bij blokkkeren van de achterwielen (lichter beladen) verlaagd wordt waardoor de wielen weer meedraaien in principe volle remdruk op de achteras en zonodig grijpt het ABS in .
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
gert99
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 jan 2007, 16:41

Re: Vervanging achterveren

Bericht door gert99 »

Motor ACV gechipt to iets meer dan 130 pk bwjr 2000 geen ABS
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan moet je dus eigenlijk je lastafhankelijke remdrukbegrenzer opnieuw afstellen (en als ze dat goed doen dan wordt er met meting van remdruk en aslast bepaald hoe ie moet staan)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Herman744 »

Hallo Roger,

Ik heb onlangs mijn achterveren vervangen. Zaten witte onder. Nu blauwe met hulpveren, overgenomen van WJWler. Bus staat nu bij de wielkasten 3 cm hoger dan met de gebroken witte veren.

Als je veren gebroken zijn, betekent dit dan ook dat de LAR zijn werk niet goed doet?
De achterveren van mijn bus zijn jaren, (aan de roestvorming te zien) zowel aan de bovenzijde en de onderzijde gebroken geweest. Nooit opgemerkt bij APK en door mij. Nooit op gelet.

Groet,
Herman744
riesk
Berichten: 104
Lid geworden op: 26 jan 2008, 08:09

Re: Vervanging achterveren

Bericht door riesk »

Ik heb nog een paar versterkte achterveren liggen ,3maanden oud .
De bus heb ik nu verlaagd ,dus de veren heb ik over.Ik wil ze wel ruilen voor die
van jou als ik je ermee kan helpen.(wegens afgeblazen camperproject).
Je hebt zelf een korte neus!
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Roger B. (11)61 »

een (al dan niet goed werkende) LAR kan mijns inziens niet de oorzaak zijn van gebroken veren.

wat doet een Last afhankelijke remdrukbegrenzer?

naarmate de bus zwaarder beladen is (verder in de veren gezakt) laat een LAR meer druk door naar je achterremmen.
een onbeladen T4 staat standaard (bijvoorbeeld) 10 cm boven de eindstoppen... het LAR is dan afgesteld om in die stand een bepaalde maximale remdruk door te laten naar je achterremmen (een druk die laag genoeg is om de wielen niet (te snel) te laten blokkeren.) Ga je de bus beladen (stel tot 5cm boven de eindstoppen ingeveerd) dan wordt middels een armpje je LAR versteld en zal ie op een hogere druk begrenzen waardoor je achterremmen meer remkracht verzorgen en nog steeds niet (te snel) blokkeren.

Die gebroken veren hadden ze bij de APK moeten zien en afkeuren, dus als die veren al zo lang gebroken waren (roest op breukvlak heb je met een paar weken al (zeker in de strooimaanden)) hebben ze niet zo bijster goed gekeurd bij de APK...

gebroken veren hebben alleen effect op de remdruk (via het LAR-ventiel) als de atuo door de gebroken veer lager komt te liggen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Harry 341 »

Heb ik een vraag voor je....mijn bus is verlaagd.Maar de L.a.r. is nooit afgesteld.(die zou dus in de war moeten zijn en denken dat de bus beladen is)Ik krijg wel elk jaar de opmerking van de APK man dat het ding vast zit en vervangen moet worden.
Als ik dan vraag of de remwerking niet goed is staat ie me schaapachtig aan te kijken en geeft toe dat daar niks mis mee is.Ook de krachten die op de testbank te zien zijn,zijn prima.Als we dan naar die lar gaan kijken zien we elk jaar weer dat ie dus niet vast zit,maar een minimale uitslag heeft.
Is mijn vraag..waarom dat ding nastellen als ie toch goed werkt.
(vindt jouw uitleg wel zeer logisch,maar die APK (...) weet er volgens mij niks van)
grtz.Harry
P.S.ook de steekproef hetzelfde verhaal!
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Roger B. (11)61 »

hij zou voor de APK niet vast mogen zitten (meestal controleren ze dat door met de hand het hefboompje aan te drukken en als dan iemand de rem in trapt moet je het hefboompje voelen bewegen)

verder moet je bus een minimale remkracht op de wielen geven en mag het verschil links-rechts niet te groot zijn.

Als jouw bus verlaagd is zonder wijziging van de afstelling van de LAR (zoals waarschijnlijk vrijwel elke verlaagde T4) dan wil dat zeggen de de LAR dus op een hogere druk begrenst, kortom een hogere remkracht op de wielen geeft.

Voor de APK geen probleem.

Of het in het gebruik ook een probleem is ligt aan de kwaliteit van je banden en of het glad is (blokkeren achterwielen) mensen met ABS zullen het zowieso niet echt merken (gaat er niet van uitbreken omdat ABS blokkeren opheft). In theorie zou dat bij een auto zonder ABS wel voor kunnen komen (dat bij een forse remaktie de achterwielen gaan blokkeren), maar bij normaal remmen zul je er weinig tot niets van merken. (daarom wordt het ding ook nooit afgesteld bij verlagen)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Harry 341 »

Oké,is duidelijk! :toppie
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Vervanging achterveren

Bericht door Herman744 »

Roger,

Bedankt voor de duidelijke informatie.

Herman744
Plaats reactie