Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
aircocompressor kapot
aircocompressor kapot
Vandaag mijn T4 (2000) naar de garage gebracht omdat de airco herrie maakte. Diagnose: compressor moet vervangen worden. (1200 euro) Airco werkt nog wel.
Enkele weken geleden is de multiriem vervangen bij een beurt/apk. Tot afgelopen zondag heb ik de airco niet gebruikt, dus ook niks gemerkt na de beurt. Kan het vervangen van de riem leiden tot extra spanning op de compressor of iets dergelijks?
Achtergrondinfo: mijn auto staat veel stil, soms wel een week. Als ik rijd, is het dan meestal op lange afstanden. Nu bijna 100.000 op de teller.
Enkele weken geleden is de multiriem vervangen bij een beurt/apk. Tot afgelopen zondag heb ik de airco niet gebruikt, dus ook niks gemerkt na de beurt. Kan het vervangen van de riem leiden tot extra spanning op de compressor of iets dergelijks?
Achtergrondinfo: mijn auto staat veel stil, soms wel een week. Als ik rijd, is het dan meestal op lange afstanden. Nu bijna 100.000 op de teller.
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Ik heb verleden maand ook mijn aircocompressor laten vervangen deze was ook defect
gelopen .
blijkt vaker voor te komen bij t4 dat pomp vastloopt, en bij een diesel hoor je het meestal te laat!!!
kosten voor nieuwe pomp,multiriem,filterdroger ,gehele systeem voor en achter spoelen (ivm slijpsel van defecte pomp) en vullen
875 Euro 

blijkt vaker voor te komen bij t4 dat pomp vastloopt, en bij een diesel hoor je het meestal te laat!!!
kosten voor nieuwe pomp,multiriem,filterdroger ,gehele systeem voor en achter spoelen (ivm slijpsel van defecte pomp) en vullen


groetjes black caravelle 111kW
De airco is ook gebaat bij periodiek onderhoud, eens per 1 of 2 jaar.
Na verloop van tijd lekt er koudemiddel langs de afsluitingen (o.a. afdichting pomp) en door de slangen heen. (Dit is een normaal proces)
In dit koudemiddel zit ook de smeerolie gemengd voor de pomp, dus als over een periode van 4 tot 6 jaar geen onderhoud is uitgevoerd dan gaat het zeker stuk. Vooral de pomp dus omdat die geen smering meer krijgt.
Vaak zal ook de filterpatroon periodiek vervangen moeten worden. Als de pomp stuk is geweest dan zit het hele systeem onder de metaalprut. Er zijn volgens mij al aircospecialisten die dan ook de condensor vervangen. Anders heel goed schoonspoelen.
Ook de luchtspleet van de elektromachnetische koppeling die de compressorpomp inschakeld is van belang. Als deze afstand te groot is dan komt de compressor niet op de juist manier in met schade als gevolg.
Als je de airco uit hebt staan draait de aircopomp niet, wel het door de riem aangedreven deel van de magneetcoppeling.
Hoop dat je er wat aan hebt, ik denk zelf dat 1 maal per 2 jaar de installatie zou laten servicen om dure reparatie's te vooorkomen.
Groet,
T4Dick.
Na verloop van tijd lekt er koudemiddel langs de afsluitingen (o.a. afdichting pomp) en door de slangen heen. (Dit is een normaal proces)
In dit koudemiddel zit ook de smeerolie gemengd voor de pomp, dus als over een periode van 4 tot 6 jaar geen onderhoud is uitgevoerd dan gaat het zeker stuk. Vooral de pomp dus omdat die geen smering meer krijgt.
Vaak zal ook de filterpatroon periodiek vervangen moeten worden. Als de pomp stuk is geweest dan zit het hele systeem onder de metaalprut. Er zijn volgens mij al aircospecialisten die dan ook de condensor vervangen. Anders heel goed schoonspoelen.
Ook de luchtspleet van de elektromachnetische koppeling die de compressorpomp inschakeld is van belang. Als deze afstand te groot is dan komt de compressor niet op de juist manier in met schade als gevolg.
Als je de airco uit hebt staan draait de aircopomp niet, wel het door de riem aangedreven deel van de magneetcoppeling.
Hoop dat je er wat aan hebt, ik denk zelf dat 1 maal per 2 jaar de installatie zou laten servicen om dure reparatie's te vooorkomen.
Groet,
T4Dick.
Re: aircocompressor kapot
Joop schreef:Vandaag mijn T4 (2000) naar de garage gebracht omdat de airco herrie maakte. Diagnose: compressor moet vervangen worden. (1200 euro) Airco werkt nog wel.
Enkele weken geleden is de multiriem vervangen bij een beurt/apk. Tot afgelopen zondag heb ik de airco niet gebruikt, dus ook niks gemerkt na de beurt. Kan het vervangen van de riem leiden tot extra spanning op de compressor of iets dergelijks?
Achtergrondinfo: mijn auto staat veel stil, soms wel een week. Als ik rijd, is het dan meestal op lange afstanden. Nu bijna 100.000 op de teller.
E bay
Klimakompressor +++ VW +++ LT, Transporter T4
2 Jahre Garantie
Artikelzustand: Neu
Artikelnummer: 220103581713
Preis: EUR 312,26
airco pomp
Ben het helemaal met T4Dick eens valt niets aan toe te voegen.
Joop, 1200 Euro is errugggg veel geld kan goedkoper en zeker niet slechter, even rond informeren kan geen kwaad.
Succes,
Joop, 1200 Euro is errugggg veel geld kan goedkoper en zeker niet slechter, even rond informeren kan geen kwaad.
Succes,
Groet, Oskar.
Hallo Joop,
die 1200,- euro is alleen voor de compressor en installatie????
Even hardop rekenen: leeghalen +vullen airco is bij de meeste bedrijven een vast bedrag. (tussen de 100 en 150 euro)
compressor vervangen is is hoog uit een uur werk. (werkplaats tarief 75euro ex.?)
compressor kost rond de 400,-euro.
Kom ik grof gerekend op 700,- euro uit, of heb ik in het verhaal iets gemist?
die 1200,- euro is alleen voor de compressor en installatie????
Even hardop rekenen: leeghalen +vullen airco is bij de meeste bedrijven een vast bedrag. (tussen de 100 en 150 euro)
compressor vervangen is is hoog uit een uur werk. (werkplaats tarief 75euro ex.?)
compressor kost rond de 400,-euro.
Kom ik grof gerekend op 700,- euro uit, of heb ik in het verhaal iets gemist?
Groet, Oskar.