Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
voorstellen en meteen een paar vragen
voorstellen en meteen een paar vragen
Hallo Heren (en dames?),
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Martijn, 24 jaar en woon in de achterhoek (vlak bij zutphen) Van origine eigenlijk brabander... (ooit zal ik weer terug gaan naar t heerlijk brabant, maar dat terzijde )
Ik ben bezig een eigen zaak te starten.
Met mijn bedrijf ga ik industriele dienstverlening en handelsonderneming doen.
In grote lijnen komt het er op neer dat ik mezelf ga verhuren aan MKB in de bouw en klein metaal sector (o.a. auto en heftruck techniek)
Ik ben 6 jaar werkzaam geweest als automonteur, 1 jaar als heftruck monteur en daarnaast loop ik al meerdere jaren mee met mijn vader die zo ongeveer alles doet op het gebied van bouw/verbouwing/afbouw.
Maar nu, Voor m'n werk zou het dus handig zijn een bus te hebben.
Nu twijfel ik tussen een transporter en een vito.
De transporter heeft mijn groote voorkeur i.v.m. uiterlijk, kwaliteit (die is toch super?) en rijplezier. Met een transporter heb ik meerdere keren gereden (met een vito niet overigens) en vond het geweldig rijden!
M'n budget is niet hoog. Ik wil n.l. niet lenen bij de bank voor een bus maar m'n 1e prive auto verkopen. Dit is een Alfa 156 2.5 V6 24V. Ik hoop hiervoor bij verkoop tussen 6 en 7000 te krijgen. Dat is dan ook mijn max budget.
uiteraard heb ik wel wat eisen/wensen:
-Niet te veel km's (hoeveel kan een TDI hebben?)
-Liefst (2.5?) TDI (rijd nu V6 dus een D of TD zal ik spijt van krijgen ben ik bang )
-Zwart, zilver of lichte kleur blauw (dit i.v.m. mijn blauwe/grijze bedrijfslogo) desnoods e.v.t. wit, maar vind ik minder mooi.
-dubbele cabine is mooi, maar niet noodzakelijk, kan ik e.v.t later zelf inbouwen
(dan is wel een verlengde uitvoering nodig neem ik aan?)
Ik heb wel al in de gaten dat een wijsneus niet in mijn budget gaat passen, jammer, want dat is het mooiste vind ik. Maar wellicht is een wat oudere (goedkopere) bus een optie en er dan zelf een wijsneus opzetten?
als ik dus uitga van 6000 euro. Wil wel wat apart houden voor onverwachte kosten (e.v.t. reparatie's) houd ik 5000 over voor een bus. Is dat reeël om te denk voor die prijs een bus te kunnen kopen met mijn wensen?
Waar kan ik op rekenen voor 5000 euro, is daar een GOEDE T4 TDI voor te vinden?
Ik heb nog veel meer vragen, maar om het niet te onoverzichtelijk te maken komen die later wel!
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!
Groeten,
Martijn
Allereerst zal ik me even voorstellen. Ik ben Martijn, 24 jaar en woon in de achterhoek (vlak bij zutphen) Van origine eigenlijk brabander... (ooit zal ik weer terug gaan naar t heerlijk brabant, maar dat terzijde )
Ik ben bezig een eigen zaak te starten.
Met mijn bedrijf ga ik industriele dienstverlening en handelsonderneming doen.
In grote lijnen komt het er op neer dat ik mezelf ga verhuren aan MKB in de bouw en klein metaal sector (o.a. auto en heftruck techniek)
Ik ben 6 jaar werkzaam geweest als automonteur, 1 jaar als heftruck monteur en daarnaast loop ik al meerdere jaren mee met mijn vader die zo ongeveer alles doet op het gebied van bouw/verbouwing/afbouw.
Maar nu, Voor m'n werk zou het dus handig zijn een bus te hebben.
Nu twijfel ik tussen een transporter en een vito.
De transporter heeft mijn groote voorkeur i.v.m. uiterlijk, kwaliteit (die is toch super?) en rijplezier. Met een transporter heb ik meerdere keren gereden (met een vito niet overigens) en vond het geweldig rijden!
M'n budget is niet hoog. Ik wil n.l. niet lenen bij de bank voor een bus maar m'n 1e prive auto verkopen. Dit is een Alfa 156 2.5 V6 24V. Ik hoop hiervoor bij verkoop tussen 6 en 7000 te krijgen. Dat is dan ook mijn max budget.
uiteraard heb ik wel wat eisen/wensen:
-Niet te veel km's (hoeveel kan een TDI hebben?)
-Liefst (2.5?) TDI (rijd nu V6 dus een D of TD zal ik spijt van krijgen ben ik bang )
-Zwart, zilver of lichte kleur blauw (dit i.v.m. mijn blauwe/grijze bedrijfslogo) desnoods e.v.t. wit, maar vind ik minder mooi.
-dubbele cabine is mooi, maar niet noodzakelijk, kan ik e.v.t later zelf inbouwen
(dan is wel een verlengde uitvoering nodig neem ik aan?)
Ik heb wel al in de gaten dat een wijsneus niet in mijn budget gaat passen, jammer, want dat is het mooiste vind ik. Maar wellicht is een wat oudere (goedkopere) bus een optie en er dan zelf een wijsneus opzetten?
als ik dus uitga van 6000 euro. Wil wel wat apart houden voor onverwachte kosten (e.v.t. reparatie's) houd ik 5000 over voor een bus. Is dat reeël om te denk voor die prijs een bus te kunnen kopen met mijn wensen?
Waar kan ik op rekenen voor 5000 euro, is daar een GOEDE T4 TDI voor te vinden?
Ik heb nog veel meer vragen, maar om het niet te onoverzichtelijk te maken komen die later wel!
Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!
Groeten,
Martijn
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Martijn welkom bij weetjewel
verwacht dit weekend niet al te veel reacties op je vragen,de meeste weetjewellers zijn naar het 60 jaar transporter jubileum festival in biddinghuizen
Een vraag kan ik je wel beantwoorden, voor een dubbele cabine hoef je geen verlengde uitvoering te hebben.
het grijskentekenschot / dc mag maximaal 150cm vanaf onderzijde stuur zitten.
in de korte uitvoering met dc is ruimte genoeg
ik weet niet hoeveel laadruimte je voor je bedrijf nodig hebt ,maar mij lijkt een lwb de juiste keuze deze is 40 cm langer als de kwb.
verder zou ik persoonlijk gaan voor een tdi en dan een 102 of 151pk ,en liever geen automaat
verder is op deze site giga veel info te vinden bij tips en trucks
suc6 met het zoeken
verwacht dit weekend niet al te veel reacties op je vragen,de meeste weetjewellers zijn naar het 60 jaar transporter jubileum festival in biddinghuizen
Een vraag kan ik je wel beantwoorden, voor een dubbele cabine hoef je geen verlengde uitvoering te hebben.
het grijskentekenschot / dc mag maximaal 150cm vanaf onderzijde stuur zitten.
in de korte uitvoering met dc is ruimte genoeg
ik weet niet hoeveel laadruimte je voor je bedrijf nodig hebt ,maar mij lijkt een lwb de juiste keuze deze is 40 cm langer als de kwb.
verder zou ik persoonlijk gaan voor een tdi en dan een 102 of 151pk ,en liever geen automaat
verder is op deze site giga veel info te vinden bij tips en trucks
suc6 met het zoeken
groetjes black caravelle 111kW
ik vraag me af wat je koopt voor dat geld ......
waarschijnlijk heb ik binnenkort een korte wielbasis, omos dubbel cabine T4 van oktober 2000 te koop.
Is wel een 1,9 TD en hij is wit. 168.000 km
1,9 TD's staan wel bekend om hun betrouwbaarheid!
Ik denk aan 7 a 7,5e rug ....
wellicht dat je ook wel iets snellers koopt voor dat geld, maar dan waarschijnlijk ook ouder, en met meer KM.
C U
waarschijnlijk heb ik binnenkort een korte wielbasis, omos dubbel cabine T4 van oktober 2000 te koop.
Is wel een 1,9 TD en hij is wit. 168.000 km
1,9 TD's staan wel bekend om hun betrouwbaarheid!
Ik denk aan 7 a 7,5e rug ....
wellicht dat je ook wel iets snellers koopt voor dat geld, maar dan waarschijnlijk ook ouder, en met meer KM.
C U
Tja, je hebt een keuze te maken.
Een Vito valt af vanwege de onbetrouwbaarheid, duurdere reperatriekosten, duurder onderhoud, en de kleinere inhoud.
Voor een bedrijf, speciaal als je begint, is een betrouwbare bedrijfswagen prioriteit nummer één.
Het is beter om bij te lenen, als om klanten te verliezen omdat je niet of niet op tijd komt.
Een transporter is uitermate betrouwbaar.
Voor 5000 euro vind je echter alleen maar oude bakkies die anders naar het voormalig oostblok of naar donker Afrika worden geëxporteerd.
Als je budget zó beperkt is, kan je beter een jaartje verder sparen, en dán pas beginnen, maar met een ruimer budget.
Zorg ook voor voldoende reserve, daar een bedrijf nooit vanaf de eerste dag goed loopt.
Ik ken je verdere planning niet, maar ik denk dat je een goed ondernemingsplan moet maken, en deze moet laten toetsen door een deskundige, b.v. bij de KVK of Rabobank.
Reken voor een goede transporter op zo'n 7000 tot 8000 euro.
Succes,
Eric
(Zelfstandig ondernemer in Portugal: http://www.portugalimo.com)
Een Vito valt af vanwege de onbetrouwbaarheid, duurdere reperatriekosten, duurder onderhoud, en de kleinere inhoud.
Voor een bedrijf, speciaal als je begint, is een betrouwbare bedrijfswagen prioriteit nummer één.
Het is beter om bij te lenen, als om klanten te verliezen omdat je niet of niet op tijd komt.
Een transporter is uitermate betrouwbaar.
Voor 5000 euro vind je echter alleen maar oude bakkies die anders naar het voormalig oostblok of naar donker Afrika worden geëxporteerd.
Als je budget zó beperkt is, kan je beter een jaartje verder sparen, en dán pas beginnen, maar met een ruimer budget.
Zorg ook voor voldoende reserve, daar een bedrijf nooit vanaf de eerste dag goed loopt.
Ik ken je verdere planning niet, maar ik denk dat je een goed ondernemingsplan moet maken, en deze moet laten toetsen door een deskundige, b.v. bij de KVK of Rabobank.
Reken voor een goede transporter op zo'n 7000 tot 8000 euro.
Succes,
Eric
(Zelfstandig ondernemer in Portugal: http://www.portugalimo.com)
Rust Roest
Maar Roest Rust Niet
Maar Roest Rust Niet
Dank voor jullie reactie!
Dan is het i.d.d. misschien slimmer om nog even te wachten en wat te sparen voor ik een T4 koop.
De Vito lijkt i.d.d. af te vallen... Daar staan er overigens enorm veel van te koop, voor onder 5000, dat zal dat ook wel een rede hebben ;)
Een 1.9td overweeg ik trouwens ook, alleen tdi is natuurlijk net ff wat lekkerder rijden.
En anders een 2.4 d? is dat wat?
wellicht het eerste jaar dus toch maar met m'n alfa naar t werk rijden.
Dan neem ik m'n alfa 155, dat rijd in elk geval zuiniger dan m'n 156 V6
nog een vraag:
Waar staat caravelle voor?? zie het bij veel advertentie's erbij staan, maar niet bij allemaal.
Dan is het i.d.d. misschien slimmer om nog even te wachten en wat te sparen voor ik een T4 koop.
De Vito lijkt i.d.d. af te vallen... Daar staan er overigens enorm veel van te koop, voor onder 5000, dat zal dat ook wel een rede hebben ;)
Een 1.9td overweeg ik trouwens ook, alleen tdi is natuurlijk net ff wat lekkerder rijden.
En anders een 2.4 d? is dat wat?
wellicht het eerste jaar dus toch maar met m'n alfa naar t werk rijden.
Dan neem ik m'n alfa 155, dat rijd in elk geval zuiniger dan m'n 156 V6
nog een vraag:
Waar staat caravelle voor?? zie het bij veel advertentie's erbij staan, maar niet bij allemaal.
Hoi Martinos,welkom op dit forum.
Een goede bus voor € 5000 is absoluut te vinden,ze zijn er je zal alleen moeten zoeken.
Je geeft zelf aan een monteur te zijn dus weet je veel van techniek,als je dit forum doorspit en tips en truuk kan je al een heel goed beeld vormen waar op te letten en niet.
De tdi kan bij goed onderhoud de 500.000 op zijn sloffen halen,ikzelf zit nu bijna op de 3 ton zonder noemens waardige problemen op normale slijtage na.
Er wordt inderdaad een hoop schroot aangeboden maar er zitten ook goede tussen,ikzelf ben een maand op 4 aan het zoeken geweest.
Vergeet niet,een jongere en duurdere T4 kan ook zijn problemen hebben.
suc6!! :klappen
Een goede bus voor € 5000 is absoluut te vinden,ze zijn er je zal alleen moeten zoeken.
Je geeft zelf aan een monteur te zijn dus weet je veel van techniek,als je dit forum doorspit en tips en truuk kan je al een heel goed beeld vormen waar op te letten en niet.
De tdi kan bij goed onderhoud de 500.000 op zijn sloffen halen,ikzelf zit nu bijna op de 3 ton zonder noemens waardige problemen op normale slijtage na.
Er wordt inderdaad een hoop schroot aangeboden maar er zitten ook goede tussen,ikzelf ben een maand op 4 aan het zoeken geweest.
Vergeet niet,een jongere en duurdere T4 kan ook zijn problemen hebben.
suc6!! :klappen
een 2.4D is een 5 cilinder
een 1,9TD een 4 cilinder
en let wel de 1.9 heeft een T, de 2.4 niet ......
mijn overbuurman heeft een 2.4 en ik een 1.9.
de 2.4 klinkt mooi.
of het aan de voet van de overbuurman of aan zijn wagen ligt weet ik niet, maar het maakt een hoop herrie en weinig actie
ik zeg altijd gekscherend; daar gaat gert in zn tractor! (zonder mensen met een 2.4 te willen beledigen hoor!)
een 1.9 heeft 68 pk. het rijd niet verkeerd, maar een bekeuring voor 160km/u hoef je niet bang voor te zijn en een willekeurige personenwagen trek je er ook niet mee uit bioj het stoplicht (behalve de AX 1.1 van vriend Koen dan ... )
een 1,9TD een 4 cilinder
en let wel de 1.9 heeft een T, de 2.4 niet ......
mijn overbuurman heeft een 2.4 en ik een 1.9.
de 2.4 klinkt mooi.
of het aan de voet van de overbuurman of aan zijn wagen ligt weet ik niet, maar het maakt een hoop herrie en weinig actie
ik zeg altijd gekscherend; daar gaat gert in zn tractor! (zonder mensen met een 2.4 te willen beledigen hoor!)
een 1.9 heeft 68 pk. het rijd niet verkeerd, maar een bekeuring voor 160km/u hoef je niet bang voor te zijn en een willekeurige personenwagen trek je er ook niet mee uit bioj het stoplicht (behalve de AX 1.1 van vriend Koen dan ... )
hahaha, het was ook niet echt m'n bedoeling om stoplicht sprintjes te doen
Maar een beetje fut erin is wel prettig!
maar een 1.9TD loopt dus al beter dan een 2.4D... en een 1.9TDI loopt dan weer beter dan de td!?
mooiste blijft dan natuurlijk de 2.5tdi
Sorry voor alle vragen, maar ik ben helemaal nieuw op dit gebied. Ben helemaal niet bekend met VW.
Ook nooit geweten dat er zoveel enthousiaste transporter rijders zijn, geweldig nogmaals allemaal bedankt voor het reageren!
Maar een beetje fut erin is wel prettig!
maar een 1.9TD loopt dus al beter dan een 2.4D... en een 1.9TDI loopt dan weer beter dan de td!?
mooiste blijft dan natuurlijk de 2.5tdi
Sorry voor alle vragen, maar ik ben helemaal nieuw op dit gebied. Ben helemaal niet bekend met VW.
Ook nooit geweten dat er zoveel enthousiaste transporter rijders zijn, geweldig nogmaals allemaal bedankt voor het reageren!
1.9 TDI bestaat niet.
althans niet orgineel ... ik geloof dat er iemand is die een 1.9TDI uit een golf o.i.d. in zn T4 gelepeld heeft .....
of een 1.9TD beter rijd dan een 2.4D moet je natuurlijk ook even vragen aan 2.4D bezitters ....
ik zelf heb alleen maar 1.9TD gereden (eerst een van de baas en nu een van mezelf) dus ik ben niet geheel objectief
maar ik ben er meer dan tevreden over!
althans niet orgineel ... ik geloof dat er iemand is die een 1.9TDI uit een golf o.i.d. in zn T4 gelepeld heeft .....
of een 1.9TD beter rijd dan een 2.4D moet je natuurlijk ook even vragen aan 2.4D bezitters ....
ik zelf heb alleen maar 1.9TD gereden (eerst een van de baas en nu een van mezelf) dus ik ben niet geheel objectief
maar ik ben er meer dan tevreden over!
hahaha, vandaar dat ik dus alleen maar 2.5 TDI's tegen kwam
Kun je nagaan hoe weinig ik er nog van weet.
overigens kwamik deze tegen in duitsland... maar, wat klopt er niet?
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=svrgxmot3gu
kan toch nooit voor die prijs? een TDI uit 2002
zie ik iets over het hoofd of klopt het wel?
Kun je nagaan hoe weinig ik er nog van weet.
overigens kwamik deze tegen in duitsland... maar, wat klopt er niet?
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=svrgxmot3gu
kan toch nooit voor die prijs? een TDI uit 2002
zie ik iets over het hoofd of klopt het wel?