Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE 2
HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE 2
MIJN T4 BJ 2001 179.000 KM 1.9 DIESEL TD
SINDS GISTEREN EEN SCHUREND GELUID ( KLINKT ALS KOPPELING ) BIJ RIJDEN BOVEN DE 2200 TOEREN
ALS IK DE KOPPELING INTRAP IS HET GELUID WEG EN OOK ALS IK HEM NIET IN DE VERSNELLING HEB
NU BIJNA THUIS IN DE FILE BLEEF 2 KEER HET GAS HANGEN DUS VOLGAS DIKKE PLUIM UIT DE UITLAAT
DE DERDE KEER VEEL LAWAAI EN EEN MEGA ZWARTE PLUIM UIT DE UITLAAT EN ALS IK NU START KLINKT ER EEN KLAPPERENDE GELUID
WAT KAN HET ZIJN
TURBO KAPOT OF DE KOPPELING OF DE DISTRIBUTIE RIEM DEZE IS VERVANGEN BIJ 90600 KM NU DUS 179.000 DUS KAN DUS NOG WEL WAT KILOMETERS
DE MOTOR LIEP WEL RUSTIG GEEN GESTUITER EN STABIEL IN DE TOEREN ALLEN HAD IK HET GEVOEL DAT ALS IK 125 REED IK NOG EEN KEER WILDE SCHAKELEN HAD DAN 3400 TOEREN
HELP HELP HELP WIE HEEFT SUGESTIES ALLES IS WELKOM !!!!!!
:alarm
SINDS GISTEREN EEN SCHUREND GELUID ( KLINKT ALS KOPPELING ) BIJ RIJDEN BOVEN DE 2200 TOEREN
ALS IK DE KOPPELING INTRAP IS HET GELUID WEG EN OOK ALS IK HEM NIET IN DE VERSNELLING HEB
NU BIJNA THUIS IN DE FILE BLEEF 2 KEER HET GAS HANGEN DUS VOLGAS DIKKE PLUIM UIT DE UITLAAT
DE DERDE KEER VEEL LAWAAI EN EEN MEGA ZWARTE PLUIM UIT DE UITLAAT EN ALS IK NU START KLINKT ER EEN KLAPPERENDE GELUID
WAT KAN HET ZIJN
TURBO KAPOT OF DE KOPPELING OF DE DISTRIBUTIE RIEM DEZE IS VERVANGEN BIJ 90600 KM NU DUS 179.000 DUS KAN DUS NOG WEL WAT KILOMETERS
DE MOTOR LIEP WEL RUSTIG GEEN GESTUITER EN STABIEL IN DE TOEREN ALLEN HAD IK HET GEVOEL DAT ALS IK 125 REED IK NOG EEN KEER WILDE SCHAKELEN HAD DAN 3400 TOEREN
HELP HELP HELP WIE HEEFT SUGESTIES ALLES IS WELKOM !!!!!!
:alarm
Laatst gewijzigd door edwin850 op 30 apr 2010, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
en wat geeft een blik in het vooronder te zien?
Zou zo maar kunnen dat je distributieriem naar zijn grootje is.
Die heeft er al bijna 90.000 km opzitten.
Of een spanrol overleden waardoor de distributieriem versprongen is.
Waterpomp kaduuk waardoor bovenstaande..
Zijn zo maar een paar dingen die me te binnen schieten.
Starten gaat wel goed?
Zou zo maar kunnen dat je distributieriem naar zijn grootje is.
Die heeft er al bijna 90.000 km opzitten.
Of een spanrol overleden waardoor de distributieriem versprongen is.
Waterpomp kaduuk waardoor bovenstaande..
Zijn zo maar een paar dingen die me te binnen schieten.
Starten gaat wel goed?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
Dat schurend geluid heb ik met de 1.9TD ook gehad
toen was de waterpomp kapot.
maar dat was toen niet weg door de koppeling in te trappen,
daar heb ik toen geen meter meer mee gereden, en hem op laten laden.
Raar vindt ik het dat het schurend geluid bij jou weg was als je de koppeling intrapt
terwijl het toch duidelijk een motorisch probleem is, overigens is 90.000 voor zo'n riem
de gebruikelijke vervangtermijn of 5 a 6 jaar.
maar de WAPO zit bij de TD gelukkig niet op de distributieriem
hoe is het met de vloeistof peilen??? olie en koelvloeistof???
of zie je iets onder de motorkap loshangen (riemen)
toen was de waterpomp kapot.
maar dat was toen niet weg door de koppeling in te trappen,
daar heb ik toen geen meter meer mee gereden, en hem op laten laden.
Raar vindt ik het dat het schurend geluid bij jou weg was als je de koppeling intrapt
terwijl het toch duidelijk een motorisch probleem is, overigens is 90.000 voor zo'n riem
de gebruikelijke vervangtermijn of 5 a 6 jaar.
maar de WAPO zit bij de TD gelukkig niet op de distributieriem
hoe is het met de vloeistof peilen??? olie en koelvloeistof???
of zie je iets onder de motorkap loshangen (riemen)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
het is een 1.9 TD dus die WAPO zit gelukkig niet op de D riem maar op een aparte riemMultivan Generation schreef:en wat geeft een blik in het vooronder te zien?
Zou zo maar kunnen dat je distributieriem naar zijn grootje is.
Die heeft er al bijna 90.000 km opzitten.
Of een spanrol overleden waardoor de distributieriem versprongen is.
Waterpomp kaduuk waardoor bovenstaande..
Zijn zo maar een paar dingen die me te binnen schieten.
Starten gaat wel goed?
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
had ik net ook door..
Maar koppeling intrappen en dan het geluid weg zijn?
Zou kunnen duiden op een probleem ergens in de aandrijving..
Maar koppeling intrappen en dan het geluid weg zijn?
Zou kunnen duiden op een probleem ergens in de aandrijving..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- harry t5 191
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
- Locatie: Zeijen
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
Denk niet dat het met de aandrijving te maken heeft.
Het gas bleef namelijk hangen en een dikke rookpluim,dat is toch iets motorisch!
Hoop voor je dat het meevalt.
Het gas bleef namelijk hangen en een dikke rookpluim,dat is toch iets motorisch!
Hoop voor je dat het meevalt.
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
waarschijnlijk turbo kapot
motor loopt stationair rustig
gas blijft hangen omdat de turbo olie krijgt van bv carter en "denkt" daardoor dat ik gas geef
morgen krijg ik bericht wat het echt is
maar volgens monteur dus waarschijnlijk de turbo kapot
laat nu ook meteen distributierien en spanrol vervangen als het alleen de turbo is
hou jullie op de hoogte
en bedankt voor het meedenken en reageren
motor loopt stationair rustig
gas blijft hangen omdat de turbo olie krijgt van bv carter en "denkt" daardoor dat ik gas geef
morgen krijg ik bericht wat het echt is
maar volgens monteur dus waarschijnlijk de turbo kapot
laat nu ook meteen distributierien en spanrol vervangen als het alleen de turbo is
hou jullie op de hoogte
en bedankt voor het meedenken en reageren
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
hoop voor jou edwin dat er geen stukjes van je turbo zijn afgebroken en in het blok zijn terechtgekomen
stoef
stoef
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
grote kans op de turbo. Heb dit ook mee gemaakt. heb turbo van golf gekocht en van 2 1 gemaakt (bijde garret turbo alleen ander huis) snap alleen niet in dit verhaal wat koppeling hiermee te maken heeft.
drukgroep of vliegwiel niet tovallig stuk gedraaid? wil de bus nog koppelen en schakelen? en rijden?.
Als je slang van de turbo naar de inlaat los maakt zie je dan veel olie?(beetje vettig mag)
drukgroep of vliegwiel niet tovallig stuk gedraaid? wil de bus nog koppelen en schakelen? en rijden?.
Als je slang van de turbo naar de inlaat los maakt zie je dan veel olie?(beetje vettig mag)
RUBBEREXPRESS
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
Heb net de distributieriem, brandstofpompriem, 3 spanrollen, waterpomp, krukasbout, diamantschijf en multi-v riem vervangen.
De tandriemen lagen er ook exact 90.000km en 5 jaar op.
Als je deze "platbuigt" (gladde kant buiten) zie je toch behoorlijk wat (droogte-verouderings) scheurtjes.
Aan de zijkanten van de tanden zie je her en der wat rafeltjes.
Ben blij dat er weer nieuwe op liggen, 90000 is echt een stand om te wisselen !
De tandriemen lagen er ook exact 90.000km en 5 jaar op.
Als je deze "platbuigt" (gladde kant buiten) zie je toch behoorlijk wat (droogte-verouderings) scheurtjes.
Aan de zijkanten van de tanden zie je her en der wat rafeltjes.
Ben blij dat er weer nieuwe op liggen, 90000 is echt een stand om te wisselen !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ????
en jawel
de turbo kapot as in de turbo dwars doormidden
kosten ?!!!
turbo 650,00 ex btw
arbeidsloon 200,00 ex btw
meteen distributierein en spanrol vervangen 96,00 ex btw
arbeidsloon 70,00 euro
dus voor de snelle rekenaar rond de 1000 euro ex btw
motor was verder gelukkig niet kapot en de bus is als het mee zit woendadg weer klaar
voor sponsoring snsbank 931313.........
hahahaha
gewoon blijven lachen doet wel effe pijn in de beurs maar geen t4 is ook wat
de turbo kapot as in de turbo dwars doormidden
kosten ?!!!
turbo 650,00 ex btw
arbeidsloon 200,00 ex btw
meteen distributierein en spanrol vervangen 96,00 ex btw
arbeidsloon 70,00 euro
dus voor de snelle rekenaar rond de 1000 euro ex btw
motor was verder gelukkig niet kapot en de bus is als het mee zit woendadg weer klaar
voor sponsoring snsbank 931313.........
hahahaha
gewoon blijven lachen doet wel effe pijn in de beurs maar geen t4 is ook wat
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE
Verstandig om dat meteen allemaal te laten doen..
Wel pech.
Hebben ze enig idee wat de oorzaak kan zijn, van het breken van het asje van de turbo?
Wel pech.
Hebben ze enig idee wat de oorzaak kan zijn, van het breken van het asje van de turbo?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE
hoi
als ik het zo lees heb je geluk gehad ,dat van het gas blijven hangen klinkt als het op hol slaan van de motor
doordat via de turbo olie in de inlaat komt en dan kan de motor oneindig hoog in toeren klimmen
nou ja oneidig totdat de krachten in het blok zo hoog oplopen en er iets naar buiten komt
het is te hopen voor je dat er verder niets kapot is gelopen
hoe hoog is het toerental opgelopen?
echt ver in het rode?
sucses
als ik het zo lees heb je geluk gehad ,dat van het gas blijven hangen klinkt als het op hol slaan van de motor
doordat via de turbo olie in de inlaat komt en dan kan de motor oneindig hoog in toeren klimmen
nou ja oneidig totdat de krachten in het blok zo hoog oplopen en er iets naar buiten komt
het is te hopen voor je dat er verder niets kapot is gelopen
hoe hoog is het toerental opgelopen?
echt ver in het rode?
sucses
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE
ja ver in het rode
meteen uit gezet gebeurde in de file dus stond stil
motor liep na het starten weer rustig
was dus echt de turbo
zit nu dus effe zonder misschien woensdag weer klaar
meteen uit gezet gebeurde in de file dus stond stil
motor liep na het starten weer rustig
was dus echt de turbo
zit nu dus effe zonder misschien woensdag weer klaar
EEN DAG NIET GELACHEN IS EEN DAG NIET GELEEFD
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: HELP !!!!! MOTOR STUK ???? UPDATE
zonder turbo kun je ook rijden
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...