Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luchtverwarming California

vragen over de T4
Plaats reactie
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Luchtverwarming California

Bericht door wilko »

Net weer terug van een weekje Zweden en hebben zo`n 4000 km met onze bus gereden. We hebben 3 dagen offroad motor gereden bij Wilco en Nollie, wellicht bekend van ik vertrek op TV en daarna nog 3 dagen rondgetrokken en op leuke plekjes gestaan en geslapen in de bus. In Zweden was het best wel fris `s nachts (tot -4,5) en dus de luchtverwarming maar aangeslingerd.
2 zaken vielen mij hierbij op:
1. Je kunt de kachel instellen via de display maar niet lager dan 10 graden. Als je slaapt in je slaapzak is dit eigenlijk net te warm en zodra ik de kachel uitzette was het in 5 minuten te koud. Jammer dat er geen stand opzit die het interieur net vorstvrij houdt. Is dit bij alle CC zo?
2. Als de kachel opstart blaast die op een hogere snelheid. Het duurt even voor die op temperatuur komt en zodra het interieur opgewarmd is tot de ingestelde temperatuur gaat hij lager blazen. Mijn vraag is over deze lagere stand. De kachel blaast bij ons dan niet gelijkmatig en pulseert. Dit geeft een wat onrustig effect. Hoort dit zo of is er soms sprake van vervuiling van de fan?
Wie heeft een idee?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Luchtverwarming California

Bericht door Leo45 »

Klinkt me allemaal bekend in de oren en heel normaal. Om te starten gaat de kachel vol gas en daarna schakelt tie terug.
Helaas is inderdaad de laagste stand net te warm en uit krijg je het koud.
Als oplossing (maar dat werkt alleen als je aan de 220V staat) nemen een hoop mensen een thermostaat geregeld kacheltje van ongeveer 500W dat gaat eigenlijk het beste. Sta je vrij dan blijft het lastig, de kachel is eigenlijk te groot voor zo'n kleine ruimte.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Luchtverwarming California

Bericht door Roger B. (11)61 »

dan zou je hem koude lucht moeten laten "bijzuigen" waardoor ie dus minder warme lucht in het interieur plaatst..... moet je dus wel een aanpassing voor maken aan de kachel.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Luchtverwarming California

Bericht door Egbert&Manon »

Een dieselstankachel schakelt niet uit, maar blijft doseren op een lagere hoeveelheid, als de temperatuur bereikt is.
Hij zou elke keer moeten voorgloeien, wat al snel een lege accu geeft.
Een benzinestandkachel schakelt wel uit als de temperatuur bereikt is en kan op een lagere temperatuur ingesteld worden.

Zoals Roger al aangaf zou je moeten experimenteren met buitenlucht.
Raam of schuifdeur op een kier?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
emil
Berichten: 557
Lid geworden op: 13 dec 2009, 10:29
Locatie: achterhoek

Re: Luchtverwarming California

Bericht door emil »

beetje off topic
maar ik ga volgende week naar zweden en er ligt nog sneeuw!!!!
had verwacht dat het nu wel weg zou zijn
ga ook bij wilco en nollie offroad rijden !!
emil :yes
offline
Berichten: 760
Lid geworden op: 20 jan 2010, 22:30

Re: Luchtverwarming California

Bericht door offline »

emil schreef:beetje off topic
maar ik ga volgende week naar zweden en er ligt nog sneeuw!!!!
had verwacht dat het nu wel weg zou zijn
ga ook bij wilco en nollie offroad rijden !!
emil :yes
http://www.smhi.se" onclick="window.open(this.href);return false; veel plezier

Offline

Ik keek net nog ff en rechtsboven op de site kun je ook kiezen voor engels indien je zweeds niet veel verder gaat dan Ikea en Knäckebröd.
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Luchtverwarming California

Bericht door wilko »

@ Emiel,
Het was fantastisch, bij Wilco en Nolie thuis lag geen sneeuw maar zodra je de heuvels in ging wel. Maakte het rijden niet echt gemakkelijk, soms vond Wilco het beter om om tekeren, maar dat zal ook te maken gehad hebben met onze beperkte off-road ervaring. Maar met behulp van Wilco lukte het meestal wel. Wij hebben in ieder geval genoten van zowel het rijden, de gastvrijheid van Wilco en Nolie als van Zweden. Ga je met de auto of het vliegtuig/trein? Wilco is trouwens ook T5 berijder.
Afbeelding
Afbeelding

@ Leo45,
Weet jij ook of het normaal is dat de kachel gaat pulseren nadat de ingestelde temperatuur bereikt is, of hoort hij dan gewoon rustiger maar continu te blazen.
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: Luchtverwarming California

Bericht door Egbert&Manon »

De dieseldoseerpomp gaat op een lagere snelheid pulseren, van 2 keer per seconde naar 1 keer per 2 seconden.
Elke 2 seconden hoor je dan een verbranding in de kachel.


Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
wilko
Berichten: 315
Lid geworden op: 08 jun 2007, 21:30

Re: Luchtverwarming California

Bericht door wilko »

@Egbert,
Dat doet die van ons, dus alles normaal. Ik had zelf het idee dat dit wellicht kwam door vuilaanslag aan de fanbladen waardoor die niet meer in ballans is.
Had de kachel verder nog nooit zolang gebruikt dus was me nog niet eerder opgevallen. Bedankt voor de reaktie.
Plaats reactie